Kai Arne SPRINGORUM je Němec, který dlouhodobě žije v ČR a profesionálně se zabývá aktivismem. Vlastní firmu Slow Spot, která provozuje stejnojmenný ekoobchod v Dejvicích. Dále v letech 2013-2020 byl společníkem ve firmě HE Consulting, která se zabývá energetickými audity.
V roce 2019 firma získala od MPO dotaci 192.000 korun. Vedle podnikání se Springorum ale profesionálně věnuje také aktivismu. Pro tyto účely v ČR založil celkem 6 neziskovek.

Extinction Rebellion byla v Británii zařazena na seznam extrémistů.
Názvy Čeští kvakeři z.s., Extinction Rebellion Czech Republic – Rebelie proti vyhynutí, z.s., Klimatická žaloba ČR, z.s., One Million Soaps, z.s., Poslední generace, z.s. nebo The Hunger Project ČR, z.s. dávají tušit, že se jedná o franšízy západoevropských organizací. Stejné protesty se totiž dlouhodobě konají v Británii, Holandsku, Francii, Německu a dalších zemích na západ od našich hranic.
Útočí na veřejnou dopravu, rozbíjejí výlohy, ničí památky
Problém je zejména Extinction Rebellion. Ta byla britskou protiteroristickou policií zařazena na seznam extrémistických organizací, kam patří i neonacistické skupiny. Seznam zmiňuje ty skupiny, které vzbuzují „potenciální obavy“, že ohrozí britskou veřejnost. Členové skupiny stejně jako Poslední generace totiž několik let ustavičně podnikají útoky na veřejnou dopravu, rozbíjejí výlohy mediálních domů, prosluli například stříkáním barvy na Mona Lisu nebo obrazy Van Gogha nebo třeba ničením antických památek v Itálii. Podle jejich ideologie totiž mají právo ničit památky vytvořené člověkem pro jejich zájem. Tím je údajně ochrana planety.


V Praze chtějí rozeštvat společnost
Jak ale potvrdili reportérům Naše Praha přímí účastníci, kteří se infiltrovali do průvodu Poslední generace v Praze, zájmy má každý jiný. „Když jsme se ptali, co je tedy účelem těch protestů, říkali nám, že chtějí rozeštvat společnost, aby splnili své cíle. Tím je společnost úplně bez aut. Tvrdí, že se bojí posílat děti do školy, protože mají z aut strach,“ potvrdil nám přímý účastník pražského průvodu po magistrále. Jeho totožnost nebudeme na jeho přání zveřejňovat.
„Nechtějí ani zveřejnit financování. Říkali, že transparentní účet mít ze zákona nemusí,“ dodal.

V Německu kasírují za protesty 1500 euro
Jak zjistili němečtí novináři, kteří se do hnutí infiltrovali, Extinction Rebelion i Poslední generace disponují desítkami až stovkami milionů korun. Každý „protestující“ je za tuto práci normálně placen, byť skrytě. V Německu si přijdou na nejméně 1500 euro měsíčně. Když si podobné protesty studenti odchodili v Německu, jeli za vydělané peníze na Bali. Letadlem a do luxusního hotelu.
Sponzoři hnutí jsou tajemní a v pozadí. Jak řekla jedna z protestujících: „kdyby přišel třeba Shell, že nám pomůže zachránit svět, proč ne.“

Macinka: Je to celé jeden gigantický zelený organizovaný zločin
Temné pozadí protestů potvrzuje i Petr Macinka, ředitel Institutu Václava Klause, který aktivity „zelených ideologů“ dlouhodobě sleduje.
„Bohužel se stále více přesvědčujeme o tom, že je to celé jeden gigantický zelený organizovaný zločin. Navedení němečtí politici jsou benevolentní k zeleným anarchistům, ti čerpají obří dotace na svoji činnost a šíření „správných myšlenek“, ale pokuste se je někdy zkritizovat. Okamžitě na vás zasedne novodobá Stasi a zničí vám život,“ popsal zpravodaji Naše Praha situaci v Německu.
Podle něj je v porovnání s Německem Česká republika oázou svobody. „V porovnání s Berlínem je Praha krásně a harmonicky fungující město. Nedopusťme nikdy, aby se i Praha podobně zhoubným způsobem zazelenala, jak se to děje v případě Berlína a stovek dalších německých měst,“ podotkl Macinka.

Už jdou proti nim i němečtí Zelení a to jsou velmi hodně doleva
Protesty Poslední generace už kritizují dokonce i němečtí Zelení, kteří jsou jinak považováni za velmi radikální zelenou levici. Členka vedení Zelených v německém Spolkovém sněmu uvedla, že kontroverzní akce hnutí Poslední generace (Letzte Generation) odrazují občany od deklarovaného cíle – větší ochrany klimatu. Protesty považuje za elitářské, informovala agentura DPA.

„Německé reality se velice děsím. A děsil bych se každého, kdo se nám pokouší Německo dávat za vzor. Sebevražedné zelené šílenství, které u našich sousedů naplno propuklo, vedlo mimo jiné k současné energetické krizi. Leckdo z ní viní Putinův agresivní vpád na Ukrajinu, ale kdo nezakrývá oči před realitou, vidí, že hlavním viníkem je tzv. Green Deal a veškerá nesmyslná a nebezpečná opatření z něj plynoucí. Ruská agrese na Ukrajině dopady této fanatické zelené politiky na energetický trh nepochybně urychlila, ale není hlavní příčinou,“ popisuje Macinka.

Politicky 30km/h v Praze podporují Piráti
Věc má samozřejmě i politické pozadí. Agendy povinné 30km/h se ujali Piráti. Exprimátor Hřib se sice na sociálních sítích od demonstrantů distancoval, ale hned na prvním zastupitelstvu magistrátu jejich cíle prezentoval jako pirátské návrhy. Byť zatím pouze ve vedlejších ulicích. Jestli z toho Piráti vytřískají nějaký politický kapitál, to je ve hvězdách, jisté ale je, že magistrát i policie opakované blokády dopravy v Praze podezřele tolerují. Přitom by stačilo průvod odklonit mimo hlavní trasy někam do parku a tam ať si hrstka aktivistů protestuje, jak je libo. Neděje se ale tak.

Prokop (ANO): Jednat můžeme, ale až po skončení protestů. Pražané nátlak odsuzují.
Situace nenechává chladným ani opoziční hnutí ANO. „Zásadně odmítáme formu této nátlakové akce. Není možné, aby skupina pár desítek lidí, vydírala blokováním provozu město a chtěla si tím prosadit zásadní změny v dopravě. Nebráníme se věcné diskusi o snížení rychlosti zejména v hustě obydlených lokalitách Prahy, ale až po ukončení těchto nátlakových blokád dopravy. Příště by se totiž mohlo klidně stát třeba to, ze nějaká jiná skupina Pražanů dostane nápad neplatit daně a tak bude blokovat vstup do finančního úřadu do té doby, než jim úřad daně sníží. Myslím si, že většina Pražanů podobné nátlakové aktivity odsuzuje bez ohledu na případná obsahová pozitiva jejich iniciativy,“ uvedl pro Naše Praha předseda Kontrolního výboru magistrátu Ondřej Prokop.

Poslední generace půjde na magistrát na oficiální schůzku
Podle zdroje z okolí primátora Bohuslava Svobody se ale uskuteční se zástupci Poslední generace na magistrátu schůzka, kterou iniciuje náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Mluví se dokonce o předložení povinné 30km/h na nejbližší Zastupitelstvo magistrátu, kde by se o něm mělo hlasovat.
Podle předsedy zastupitelského klubu SPD Milana Urbana tato varianta vážně hrozí. „I kdyby ODS pro tuto normu nehlasovala, tak se Hřib a spol. může opřít o hlasy Čižinského Praha Sobě a STAN. Společně s TOP09 a nezařazenou Hanou Marvanovou by návrh prohlasovali,“ potvrdil Urban.

Byl by to strašný průšvih. V Německu studie prokázala špatný vliv na životní prostředí
Podle Urbana by ale Prahu čekal poté naprostý průšvih.
„V Německu byly studie, které prokázaly, že takové snížení rychlosti by životní prostředí pouze zhoršilo. Zvýší se prašnost, katalyzátory při takto nízkých rychlostech pracují hůře, škodlivé látky jdou do ovzduší více. Oděr brzdových destiček a pneumatik je téměř stejný jako při vyšší rychlosti, tedy efekt je minimální.
Co je ale největší problém, že se zpomalí MHD. Prodlouží se průjezdnost a nabourá to harmonogram navazujících spojů. Důsledkem bude vyšší počet tramvají a autobusů. Tím se opět zvýší emise ve vzduchu a zatíží elektrická síť. Více elektriky opět zatíží ovzduší. Nehledě na náklady, které budou zase vyšší,“ popsal důsledky Urban.
„Aktivisté a jejich politici by si nejdříve měli spočítat všechny důsledky. Pak by věděli, že tímto životnímu prostředí nepomáhají, ale objektivně jej zhoršují,“ vysvětlil Urban. „Jestli se SPOLU trhne, tak to neprojde, protože ANO a SPD pro tuto fantasmagorii hlasovat samozřejmě nebude,“ naznačil možný vývoj Urban.


Na téma jsme udělali rozhovor s Petrem Macinkou, který se tématikou zeleného extremismu dlouhodobě zabývá. Zároveň předsedá hnutí Motoristé, které proti dopravním omezením vystupuje :
Podle zjištění Naše Praha protesty organizuje a vede Němec s exotickým jménem KAI ARNE SPRINGORUM. Podle výpisu z OR si v ČR založil šest neziskovek a dvě eseróčka. Názvy jako Klimatická žaloba ČR nebo Extinction Rebellion Czech Republic dávají tušit, že se jedná o franšízy světových značek. Jak tomuto organizovanému „aktivismu“ lze občansky čelit? Co mohou obyčejní občané dělat, aby se organizovanému znepříjemňování běžného života mohli bránit?
Macinka: Já osobně nejsem příznivcem aktivismu a nemyslím si, že zrovna demonstrování je tou správnou cestou. Tento postoj mi ostatně také umožňuje nahlas sdělovat zastupitelům, že není možné činit politická rozhodnutí na základě tlaku uřvané a podezřele motivované skupinky extremistů v ulicích, kteří je vydírají tím, že si berou veřejnost jako rukojmí. Z jejich strany to není protest, je to páchání škod obrovského rozsahu.
Veřejnost s plány těchto anarchistů vyjádřila zřetelný nesouhlas ve volbách, kdy koalice čtyř stran pod vedením ČSSD a Zelených, která jako jediná měla plošné snížení rychlosti ve městě na 30 km/hod v programu, zcela propadla.
Občané by svým zástupcům měli jejich předvolební sliby a „nesliby“ častěji připomínat. Měla by jim je připomínat také média. Mnoho se s tím dnes nadělat nedá, ale veřejnost by si alespoň měla více všímat toho, co kdo říká před volbami, a zda se pak podle toho chová i po nich.
To je ostatně princip zastupitelské demokracie. Zavede-li současný magistrát plošnou třicítku, bude si to jednou muset před občany obhájit. Těžko vytáhnou do příštích voleb s programem, že to sami po sobě zase zruší. Ani voliči pražské ODS nemohou být tak hloupí, že by jim znovu skočili na špek.
V Praze se podle všeho chystá koalice prohlasovat povinnou 30km/h. Ve volební kampani se ale koalice SPOLU proti dopravním omezením vymezovala. Dokonce to byl jeden z hlavních bodů programu a střetu s Piráty. V čem si ten obrat vysvětlujete?
Macinka: Pražská ODS si jako obvykle řekla, že předvolební program je pouhé tiskové prohlášení, na které se nepřísahá, ale které má za úkol mazat med okolo úst svým voličům, když je jim před volbami podkuřováno. Vzpomeňme, jak pan Svoboda hystericky ječel na piráta Hřiba v televizních debatách, až jsme se kolikrát báli, že dostane infarkt.
Vzpomeňme, jak pražská ODS tvrdila, že její hlavní prioritou je právě doprava, která byla pod vedením pirátů a Praha sobě úplně zmrzačená.
Já sám jsem se ve všech rozhovorech snažil voliče varovat, aby jim to nevěřili, protože ODS přece nakonec vždy všechno za něco vymění. Dokonce jsem i varoval, že dopravu obětují jako první. A co se stalo po volbách?
ODS agendu pražské dopravy poníženě odevzdala pirátům s trapným komentářem, jak zjistili, že s nimi mají 70% programovou shodu, akorát to před volbami nevěděli. To je kouzelné.
Je mi to líto, ale měli bychom se z toho všichni poučit. Protože křídla, která nyní mají zelení extremisté v ulicích, jsou jen důsledkem pokrytectví pražské ODS.
Jaké dopady by mělo zavedení 30km/h na Prahu?
Macinka: Je možné se na to dívat v několika rovinách. Za prvé – touto rychlostí se opravdu nedá autem jezdit. Je to prakticky technická likvidace vozidla a hlavně jeho převodovky.
Za druhé – bylo by to suverénně nej-anti-ekologičtější opatření, které by si zelení teroristé na Radě hl. m. Prahy vyvzdorovali. Auto při této rychlosti vypouští nejvíce emisí a má také nejvyšší spotřebu. To ale zelení fanatici netuší, protože autem z principu nejezdí.
Za třetí město by tuto restrikci muselo vymáhat. Budou tedy v ulicích tisíce nových radarů za miliardy? Budou v ulicích tisíce policistů kontrolovat rychlost? Zaplevelí nám TSK pražské komunikace zpomalujícími retardéry? A jak přes to budou jezdit sanitky a hasiči? Taky třicítkou? Opravdu tohle chceme?
Za čtvrté – došlo by k dramatickému prodloužení dopravní špičky a pražské zácpy by dostaly zcela nový rozměr. Z našeho hlavního města by se namísto proklamované Vídně či Paříže stal spíše Istanbul anebo Káhira.
Povšimněte si, jak se anarchistické skupinky, jimž jde primárně o likvidaci kapitalismu, zaklínají bezpečností. Nejlépe dětí. Při rychlosti 30 km/hod je podle nich vyšší bezpečnost. Je opravdu v Praze nějaký zásadní problém zrovna v nehodovosti aut a chodců. Samozřejmě není! Říkejme i toto nahlas.
Objevily se iniciativy s opačným sdělením, že by chtěli zavést 70 km/h. Jak toto vnímáte a má to podle Vás šanci na úspěch nebo se jedná o recesi?
Macinka: Při pohledu na zdecimovanou dopravu v Praze předchozí Radou, v níž vévodil fanatismus pana Scheinherra (který mimochodem nyní dokonává své dílo zkázy nově jako předseda Dozorčí rady Technické správy komunikací), musím smutně říci, že jako „recesistická“ reakce na nátlakovou akci „30 pro Prahu“ by se dnes hodilo spíše „Aspoň 30 pro Prahu“.