Město ruší parkoviště v centru
Ostravští konšelé chtějí regulovat počty automobilů v centru města. Nad jejich rozhodnutími někdy zůstává rozum stát. Nejdříve zrušili parkoviště u Trojhalí, které bylo každý den plně a parkovalo tam přes sto aut. Pak zrušili další parkoviště nedaleko Stodolní ulice. Dále zakázali parkovat na volné ploše pod mostem. Výsledek? Stovky řidičů, které tato parkoviště využívaly, zaplavily centrum a snaží se tam najít volné místečko.
Parkoviště, které nikdo nevyužíval
Pak ostravští politikové přišli s dalším „skvělým“ nápadem. Zřídí parkoviště typu park and ride. Znamená to, že přijedete na parkoviště na příjezdové cestě do Ostravy, zaparkujete a přejdete na nedalekou zastávku a do centra dojedete tramvají. Takové parkoviště vzniklo před časem v Dolní oblasti Vítkovice, město dokonce parkujícím řidičům nabízelo zdarma párek v rohlíku. Výsledek? Absolutní nezájem. Parkoviště dodnes zeje prázdnotou a párek v rohlíku tam už dávno nikdo nenabízí.
Za peníze všech stavějí další nesmyslné parkoviště
Jedno parkoviště park and ride se neosvědčilo? Nevadí, postavíme jiné, však to nejde z naší kapsy, řekli si zřejmě ostravští politikové. A skutečně. V Přívoze na tramvajové smyčce stavějí další záchytné parkoviště. Mají na něm parkovat řidiči, kteří jedou do Ostravy od Hlučína nebo Opavy. Pravdou je, že v místě se ráno tvoří dlouhé kolony. Jenže na parkoviště se nedá odbočit, řidiči by jej museli minout a pak se snažit dostat přes koleje do protisměru. Tím se doprava zase jen zdraží. Namísto dvacetiminutových kolon budou dvojnásobné. A pokud by se mělo k parkovišti ze směru od Hlučína odbočit, musela by se přebudovat světelná křižovatka. To je v plánu, ale bude to znamenat další zdržení dopravy z Ostravy směrem na Hlučín.
Nesmyslná rozhodnutí vyhánějí lidi z centra
Chování ostravských politiků považuje za nepřijatelné Lukáš Janík, který pracuje v centru. „Primátor a radní si všude jezdí služebním autem s řidičem, proto je parkování nepálí. A to, jak chtějí řešit parkování v Ostravě, ukazuje, jak vzdálení jsou normálním lidem a jak uvažují. Vůbec neví, co město a zaměstnaní lidé potřebují, jen dále odřezávají centrum od lidí a vyhánějí z něj ty, co tam pracovali nebo chodili do restaurací. Potřebuji jezdit za svými klienty, během dne navštívím dva až tři zákazníky, někteří jezdi za mnou do kanceláře na okraji centra. Myslíte si, že můžu parkovat někde na okraji města? Těm na radnici to fakt nemyslí,“ zlobil se Lukáš Janík. Uvažuje, že si pronajme kancelář mimo centrum v místě, kde se dá normálně zaparkovat. Bude patřit k těm, kteří centrum opustí.
Řidiči se novému parkovišti vysmívají
Jenže nelogické odbočení není jediným problémem parkoviště. Hlavní problém je v tom, že tvůrci parkoviště zapomněli na mentalitu řidičů. O tom svědčí komentáře na sociálních sítích. Vybrali jsme pár z nich?
Už jste viděli prajzáka, který zaparkuje v Přívoze, půjde si koupit jízdenku a pojede dál tramvají?
To je bezvadná volovina tohle to. Už vidím všechny do Ostravy přijíždějící, jak tam s nadšením nechávají auta a nadšeně se hrnou třeba s taškama na MHD či na kolo dotované půjčovny. Zvlášť v zimě či nevlídném počasí…
Při tom by stačilo trošku popřemýšlet, kde v centru vytvořit parkovací místa ať už pro krátkodobé či celodenní parkování. Ale to ne, ono se udělá parkoviště mimo město a bude se uvažovat, kde ve městě míst ubrat a jak buzerovat lidi a znemožnit jim parkování v centru aby tam raději vůbec nejeli a nešli.
Pokud někdo riskne postavit auto, klidně může, ale jediný problém, který tam byl – dostat se od Hlučína na Černý potok, zůstane i nadále nevyřešen. Naopak je vyroben další problém – dostat se ghettem, špinavou myší dírou a riskantním „cyklo“ pruhem na kole do centra. Bravo.
Zácpy z Hlučína ke Slovenské to nezmenší a ještě tam díky odbočování nové problémy přibudou.
Úplně zbytečný projekt a promrhané peníze.
A tomu se říká směr moderní evropské metropole.