Návrh územního plánu vypracovala na základě schválených pokynů pro zpracování návrhu územního plánu architektonická kancelář Knesl+Kynčl Architekti. Návrh byl odborem koncepce a rozvoje projednán s dotčenými orgány, krajským úřadem a sousedními obcemi a v souladu s jejich stanovisky a připomínkami zpracovatelem upraven. V upravené podobě bude nyní projednáván s veřejností. Na základě připomínek pak vznikne konečná podoba nového územního plánu, kterou bude schvalovat zastupitelstvo.
Změnou oproti předchozí etapě je především zjednodušení celého systému. To se projevilo v redukci počtu výkresů, v nárůstu počtu barev, tedy typů využití funkčních ploch, a přesunem původně samostatného oddílu „karet lokalit“ do kapitoly „Urbanistická koncepce“. Zatímco v konceptu bylo území města rozděleno na principu příslušnosti ke stejné funkci do 176 lokalit, došlo v návrhu k přerozdělení do 31 lokalit, odpovídajících územně zhruba velikosti katastrů. Tzv. subcentra, jejichž definicí a rozvojem se územní plán od počátku zabýval, tedy nyní více méně odpovídají jednotlivým místním částem města Olomouce. Konkrétní změny se týkají mimo jiné zapojení řeky do života města či třeba poměru zastavitelných a nezastavitelných ploch. Podobně jako v minulých etapách poskytne i nyní statutární město Olomouc veřejnosti a různým institucím podstatně více času k seznámení a připomínkování než mu ukládá zákon. K tomu navíc přidá i několik besed a přednášek, aby bylo seznámení s návrhem co nejobšírnější. „Chceme, aby diskuze byla dlouhá a zahrnula co nejvíce těch, koho se územní plán dotkne. Během informační kampaně poskytneme opravdu maximum informací, a celý termín seznamování s návrhem, projednávání i přijímání připomínek a námitek opět protáhneme výrazně nad limit, který městu ukládá zákon,“ říká olomoucký primátor Martin Novotný. Když byl v roce 2010 obšírně a za doprovodu veřejných besed, výstavy a informačního autobusu představen koncept územního plánu, dostal nakonec pořizovatel, tedy město Magistrát města Olomouce od občanů zhruba devět stovek námitek a připomínek. Další námitky nebo doplnění pak měly různé dotčené orgány veřejné správy. Všemi přijatými podněty se odbor koncepce a rozvoje zevrubně zabýval a valnou část připomínek a námitek občanů i dotčených orgánů pak spolu se zpracovatelem v maximální možné míře do návrhu územního plánu společně zapracoval. Obdobně bude probíhat i představení a projednávání návrhu územního plánu.
Harmonogram důležitých kroků
Prezentace návrhu pro veřejnost – středa 6. 2. od 16:00 ve velkém zasedacím sále budovy magistrátu v Hynaisově ulici
Diskusní panel pro podnikatele – středa 20. 2. od 15:00 ve zasedacím sále primátora na radnici
Veřejné projednání návrhu územního plánu – úterý 5. 3. od 16:30 ve velkém zasedacím sále budovy magistrátu v Hynaisově ulici
Diskusní panel pro odbornou veřejnost (společně s o.s. Za Krásnou Olomouc) – čtvrtek 7. 3. od 17:00 ve velkém zasedacím sále budovy magistrátu v Hynaisově ulici Od 18. 1. do 12. 3. je návrh územního plánu vystaven v předsálí velkého zasedacího sálu magistrátu v Hynaisově ulici, od pondělí do čtvrtku od 8:00 do 17:00 hodin, v pátek od 8:00 do 12:00 hodin. Od pondělí do čtvrtku vždy od 13:00 do 17:00 hodin bude na výstavě přítomen pracovník OKR, který zájemcům poradí, podá odborné informace.
Námitky a připomínky lze podávat do 12. března 2013.
Jak podat námitku nebo připomínku?
Do sedmi dnů ode dne veřejného projednání návrhu, tedy do 12. března, mohou vlastníci pozemků a staveb dotčených návrhem řešení, oprávněný investor (tj. vlastník, správce nebo provozovatel veřejné dopravní nebo veřejné technické infrastruktury) a zástupce veřejnosti (zmocněný nejméně 200 občany a splňující stanovené náležitosti) uplatnit námitky. Všichni ostatní mohou návrh připomínkovat. Město připravilo formuláře pro podávání připomínek a námitek. Připomínky mohou být podány i na čistém papíru, ovšem vždy musí obsahovat jméno podávajícího, adresu a jeho podpis. Elektronické podání je možné pouze se zabezpečeným elektronickým podpisem přes elektronickou podatelnu. Pouhý klasický e-mail musí být vždy do 5 dnů doplněn doručením v listinné podobě s písemným podpisem. Formuláře jsou na adrese http://www.olomouc.eu/o-meste/uzemni-planovani/novy-uzemni-plan/navrh-uzemniho-planu, vytištěné budou k dispozici na výstavě nebo na přepážce odboru koncepce a rozvoje (OKR) v budově magistrátu v Hynaisově ulici. Zájemcům poradí a pomohou pracovníci OKR. Zájemci si mohou návrh prohlédnout i na adrese http://www.olomouc.eu/o-meste/uzemni-planovani/novy-uzemni-plan/navrh-uzemniho-planu, kde je zveřejněna textová i výkresová část návrhu územního plánu. Pro snadnější orientaci v grafické části vznikla mapová aplikace, která umožňuje intuitivní prohlížení výkresů. Ta zobrazuje interaktivně výkresy výrokové části návrhu územního plánu a další mapové podklady (ortofoto, katastrální mapa), umožňuje snadné přecházení mezi výkresy ve zvoleném výřezu území, umožňuje zobrazit informace o vybraných prvcích v mapě. Po kliknutí na plochu v mapě se zobrazí údaje z tabulky: využití plochy, výměra plochy, maximální výška zástavby, zastavěnost, struktura zástavby, minimální podíl zeleně, případné zpřesnění podmínek využití a konkrétní poznámky.
Jak se práce na územním plánu vyvíjely Historie přípravy tohoto klíčového rozvojového dokumentu začíná už v roce 2006. Tehdy se o nutnosti pořídit nový územní plán začalo poprvé kvůli legislativním změnám hovořit. Zastupitelé schválili záměr plán pořídit, v roce 2009 bylo vytvořeno zadání územního plánu, poté vybrali zhotovitele, kterým se stalo architektonické studio Knesl+Kynčl Architekti, po dlouhých jednáních vznikl v roce 2010 koncept plánu, po jeho zveřejnění a ze zapracování přijatých námitek a připomínek vzešly v roce 2011 pokyny k návrhu územního plánu a na jejich základě nyní vznikl konečně i samotný návrh územního plánu.