V letošních komunálních volbách jste ve Frýdku-Místku lídrem TOP 09. Kdy jste se vůbec začal zajímat o politiku?
O politiku jsem se začínal zajímat po roce 1989. Byly to nové poměry a snažil jsem se pomáhat místním nezávislým politickým sdružením. Přál jsem si, aby se do zastupitelstva dostalo více stran a dění ve městě neurčovaly jen jedna nebo dvě strany. Později jsem vstoupil do SNK-ED. Líbila se mi vize tehdejšího předsedy Josefa Zielience. Později mne ale velmi zklamalo, když naši členové začali prosazovat vlastní zájmy a ignorovali vůli většiny. Až v roce 2009 mne oslovil směr, kterým se tehdy vydala TOP 09. Cítil jsem, že hlavně pravice potřebuje změnu, proto jsem začal zakládat organizace v okresech Frýdek-Místek a Karviná a napomáhal tak rozjedu TOP 09 v našem regionu.
Jak vnímáte politickou situaci ve Frýdku-Místku dnes, měsíc před volbami?
Cítím, že na městě, kde vládne dlouhodobě ČSSD s koaličními partnery, není vše v pořádku. Na radnici se zapouzdřily ne zcela dobré zvyky a stále si myslím, že by se radnice měla obměnit. Personálně a především myšlenkově. I proto máme volební heslo „Vrátíme město občanům“. Frýdek-Místek by neměla řídit pouze úzká skupinka politiků, navíc napojená na nejrůznější zájmové skupiny. Naopak, běžný občan musí mít přehled a kontrolu nad tím, co dělá radnice a zastupitelé. Negativními případy jsou zbouraná víceúčelová sportovní hala, přádelna Slezanu nebo výstavba nového obchodního centra. Je také neuvěřitelné, jak se rozdávají dotace z rozpočtu města a hospodaří se v některých městských společnostech.
Co si myslíte o politické konkurenci, se kterou se utkáte o hlasy voličů?
Když se podívám na kandidátky konkurenčních volebních stran a hnutí, vidím tam spoustu zajímavých osobností, které se angažují v komunální politice poprvé. I z toho se dá vyčíst, že situace ve městě je již neúnosná a musí se konečně změnit. Řadu z těchto lidí znám osobně. Jejich názory na komunální politiku jsou podobné mým, a proto bych si přál, aby se dostali do zastupitelstva.
Obrací se na vás i občané se svými problémy?
Obracejí, a dokonce z jiných sociálních skupin, než by zastupitel za TOP 09 očekával. Uvedu vám příklad z doby, kdy radnice hledala finance na pokrytí svého projektu MHD zdarma. Od roku 2011, kdy byl projekt „MHD zdarma“ zahájen, narostly výdaje města na provoz MHD o více než 30 milionů korun. Tuto částku měl přinést do rozpočtu města prodej panelového domu v Ostravské ulici 822. Dům byl v majetku města na seznamu budov, které město nemělo nikdy prodávat a byty měly prioritně sloužit rodinám s dětmi a seniorům. A těm radnice nabídla, aby si byty v domě, do kterého se dlouho neinvestovalo, koupili. Cena byla sice nižší než tržní, ale pro nájemníky pořád hodně vysoká. Stáli před rozhodnutím: byt si na své poměry draze koupit, anebo v druhém kole by jejich byt mohl koupit někdo cizí. Radnice nevzala do úvahy jejich námitky a prodej dala k odsouhlasení do zastupitelstva, kde by to svou většinou lehce prosadila. Lidsky mi takový přístup vadil. Pozval jsem nájemníky na jednání zastupitelstva a během diskuze se ozvali dokonce někteří sociální demokraté, že prodej nepodpoří a nakonec se podařilo prodeji zabránit. Lidé v domě nadále bydlí, většina je spokojena a i díky naší další iniciativě město začalo do oprav domu konečně investovat.
Daří se vám prosazovat i jiné věci?
Jde to ztuha, ale pár věcí se nám prosadit podařilo. S vedením města jsem zápasil např. kvůli takové banalitě, jako je uvedení e-mailových adres u seznamu zastupitelů na stránkách města. Je přece logické, že u jména zastupitele je uveden kontakt, aby se na něj mohli občané případně obrátit. Po dlouhých diskuzích nakonec někteří zastupitelé souhlasili a kdo chce, může si ke svému jménu doplnit e-mail. Ještě bych si přál, aby u jednotlivých zastupitelů přibyla složka, která by po rozkliknutí obsahovala jejich stanoviska a návrhy. Mohl by tam uvést, co se mu podařilo, co by chtěl změnit. To už bohužel neprošlo. Chtěl bych určitě konečně prosadit i přenos jednání zastupitelstva na internetu s tím, že se záznam bude archivovat a občan, kterého zajímá některý z bodů, by si mohl kdykoli tento konkrétní bod přehrát.
Vrátím se k vašemu volebnímu heslu. Jak chcete „vrátit město občanům“?
Při své práci zastupitele jsem zjistil spoustu informací, o kterých jsem jako řadový občan neměl vůbec ponětí. Je to škoda, protože veřejnost by měla alespoň vědět, jaké projekty se budou realizovat v předstihu a mít možnost se k nim vyjádřit.
S čím jdete nyní do voleb?
Veškeré smlouvy města je třeba zveřejnit na internetu, a to nejen smlouvy nad 500 tisíc, jak ukládá zákon, ale úplně všechny, Některá města i krajské úřady to už tak zavedly. K tomu bude patřit i část, ve které bude uvedeno, zda už byla smlouva naplněna a kolik bylo zaplaceno. Tím si každý zkontroluje, jestli město někomu neplatí více nad rámec smlouvy. Stejný registr smluv chceme zavést i ve všech městských firmách.
Nemělo by se něco podobného týkat i velkých zakázek, jako je výstavba obchodních center?
Samozřejmě, to je jeden z dalších bodů. I tyto smlouvy musí být příště veřejné, a ne svázány nejrůznějšími doložkami o mlčenlivosti, které zakazují o projektu cokoli sdělovat. O takových věcech nemá rozhodovat vedení radnice za zády lidí. Zbourání víceúčelové sportovní haly a výstavba nového obchodního centra je typickým příkladem. Tyto zásadní informace musí být zveřejněny například ve zpravodaji a lidé musí být vyzváni, aby se k tomu vyjádřili ve veřejné diskuzi. K takovým projektům se také musí vyjádřit odborníci. Pak by se nemohlo stát, že město za zády lidí zbourá halu a postaví hypermarket. A to nemluvím o tom, že město mohlo na halu čerpat z EU finance.
Myslíte tím novu nebo starou halu?
Tu už zbouranou. V době rozhodování o jejím osudu existoval dotační program, díky němuž město mohlo na rekonstrukci haly čerpat dotaci ve výši 92,5 procenta. Jenže pak by nebylo místo pro obchodní centrum. A tady jen připomenu, že se na obchodní centrum nevypisovala žádná architektonická soutěž, původní vzhled byl jiný a tichou cestou se zvětšila plocha Frýdy o nějakých pět tisíc metrů.
Nepomohl by v takových záležitostech útvar hlavního architekta?
Určitě, sami chceme zřídit na městě funkci hlavního architekta města, který již ve městě před lety fungoval. Věřím, že by se pak ve městě tolik nebouralo. U velkých investic typu obchodního centra by architekt provedl předem všechny analýzy na urbanismus města, životní prostředí, dopravu ve městě. Obchvat sice odvede dopravu z města, ale nové obchodní centrum ji zase přivede zpět. Ve spolupráci s ostatními odbory by nově koncipovaný útvar regionálního rozvoje řešil i další dopady, jako je například vliv nových investic na zaměstnanost. Díky novému obchodnímu centru již dnes končí spousta místních firem, které zaměstnávají spoustu lidí. Stačí se podívat na desítky průčelí krásných historických domů na obou náměstích, nebo na třídě TGM, na kterých visí nápisy „k pronájmu“.
Zmínil jste frýdecké náměstí, mělo by město koupit frýdecký zámek?
Ne. Veřejně se deklarovalo, že město chce zámek koupit kvůli tomu, aby mělo důstojné prostory např. na konání Veseléta a dalších kulturních akcí. Muzeum Beskyd má regionální charakter, patří pod něj i hukvaldský hrad, takže ani z tohoto pohledu není dobrým nápadem, aby zámek a muzeum přešly pod město. Navíc kraj má několikanásobně větší rozpočet, takže není pro něj velkou zátěží provozovat muzeum, jako by to bylo pro město. Frýdek-Místek má pro své aktivity dostatek vlastních prostor. Stačí vyjmenovat Kino Vlast, Národní dům, Kino Petra Bezruče anebo halu Polárka, ve které se také budou dát dělat kulturní akce. A co se týká akcí na zámku, vím, že vedení Muzea Beskyd vychází městu vstříc, takže není důvod na stávajícím stavu něco měnit.
Vyjmenujete ještě další body, které budete v zastupitelstvu prosazovat.
U daně z nemovitosti měl Frýdek-Místek koeficient jedna. Díky tomu vybral přibližně 30 milionů korun do rozpočtu. Ale protože potřeboval peníze např. na dopravu zdarma, zvedl koeficient na hodnotu dva. Výběr se zdvojnásobil a město tak získá 60 milionů. Navýšení ve výši 30 milionů nebylo kompenzováno žádnou službou v této oblasti navíc. Proto se nám to nelíbí a chceme koeficient vrátit na původní hodnotu. Proč by měli občané a podnikatelé platit nad rámec zákona za majetek, který si již jednou pořídili za své zdaněné peníze.
Nebudou tyto peníze chybět v rozpočtu?
Připomenu, že TOP 09 prosadila ve vládě rozpočtové určení daní, díky kterému dostává Frýdek-Místek ročně přibližně o 20 milionů korun více. To je jeden zdroj. Zrušil bych také některé externí právní služby, které město stojí ročně několik milionů. A také bych zrušil jednoho náměstka primátora, což by také přineslo slušnou úsporu mzdových nákladů. Dnes jsou náměstci čtyři, což je na takové město, jako je Frýdek-Místek, opravdu hodně. Ušetřit se dá i na dotacích, které město rozděluje různým organizacím bez možnosti efektivně kontrolovat jejich použití. Tak to nemůže fungovat. Musíme podporovat kulturní, sportovní a sociální aktivity, avšak musí v tom být systém a dotace musí být průhledné.
Profil:
Ing. Martin Špetla se narodil před 50 lety ve Frýdku-Místku. Po ukončení středoškolského studia na místním gymnáziu vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Profesně se zabývá ekonomickým poradenstvím, volný čas věnuje rodině, cestování, rekreačnímu sportu a fotografování. Z cesty po Tibetu si přivezl na tři tisíce snímků. Je ženatý, má dceru a syna.
Zastupitelem Frýdku-Místku se stal v roce 2010 jako lídr nově vzniklé politické strany TOP 09. Pro své návrhy se snažil získávat podporu ostatních zastupitelů bez ohledu na jejich politickou příslušnost a hledal přijatelný konsensus ve prospěch obyvatel města. Řada prosazených návrhů, které předkládali zastupitelé za TOP 09 z opozičních lavic svědčí o tom, že komunální politiku bez politikaření lze dělat i ve Frýdku-Místku.