Co se děje s obchvatem
O jeho výstavbě se hovoří desítky let. Údajně ho chtěl stavět již Hitler. 26. března tohoto roku uplynulo 12 let ode dne, kdy po diskuzi a jednání, trvající asi pět let, prošel na jednání zastupitelstva územní plán města Frýdku-Místku. Tomuto plánu předcházely ostré diskuze o schválení jedné z variant obchvatu.
Zásadní rozhodnutí padlo 28. března 1995 na jednání zastupitelstva města v Národním domě, které schválilo jižní variantu. Každý hlasoval dle své vůle. Bylo to tedy politické rozhodnutí. Severní trasa byla zamítnuta z jednoho hlavního důvodu. Geologové zjistili, že je tam naprosto nevhodné podloží, které stavbu obchvatu znemožňuje.
V poslední dny to vypadalo, že se výstavba brzy zahájí, ale opět zasáhli ekologové, konkrétně občanské sdružení Beskydčan. Podalo žalobu k soudu se žádostí o předběžné opatření zabránění začátku výstavby. Soud Beskydčanu vyhověl a všechny zúčastněné strany nyní čekají na zahájení soudního jednání. Kdy k němu dojde je ale ve hvězdách, při současné rychlosti soudů se může na zahájení čekat i rok. Denně projede přes město na 40 tisíc aut. Až se zavede provoz v automobilce Hyundai, doprava se ještě zintenzivní.
Zastaví radní cestu svými těly?
Pro začátek podalo město trestní oznámení na představitele občanského sdružení Beskydčan, a to pro podezření ze spáchání trestného činu v souvislosti s právními úkony, kterými blokují stavbu obchvatu města Frýdku-Místku.
„Územní rozhodnutí již byla vydána. Nyní probíhá výkup pozemků. Z 85 procent jsou pozemky vykoupeny. Poté, co Ředitelství silnic a dálnic získá všechny pozemky, bude vydáno stavební povolení a obchvat Frýdku-Místku by se mohl začít budovat,“ nastínil náměstek primátorky Michal Pobucký.
Na posledním zasedání zastupitelů pak dokonce padlo, zda by nemělo město iniciovat protestní zablokování současného průtahu. Dosud se nestalo, zato se vedení města sešlo s manžely Košťálovými ze sdružení Beskydčan. K dohodě nedošlo, strany si ke krku nepadly. Radní i nadále tvrdí, že pro obchvat dělají, co je v jejich silách.
Co na to říkají ekologové
Manželé Košťálovi se brání všem nařčením. Podle svých slov chtějí jediné – ochránit vzácné území Nivy Morávky, přes které má obchvat vést. „My pouze kontrolujeme činnost úředníků a poukazujeme na vzniklé chyby. To, že jsme lepší ve znalostech uplatňování zákona, nikdo z radnice neřeší. To je však právě důvodem, proč nám odvolací orgány dávají za pravdu,“ poukázal Leo Košťál.
Podle něj radnice pochybení úředníků kryje a demagogicky občanům tvrdí, že jsou to právě ekologové, kdo způsobuje průtahy. „Skoro by se to dalo chápat, že radnice svým občanům předkládá model, že špatné rozhodnutí je pro stát a občany lepší, než promyšlené a s občany projednané řešení,“ pokračoval Košťál.
Připomenul, že proti jižní variantě bylo také 6,5 tisíc občanů, kteří kdysi sepsali protestní petici. „Když přijdete na veřejné jednání o obchvatu, je z názoru lidí znát, že vědí, že jižní obchvat je špatné řešení. Vždyť zničí dvě, a možná poslední klidové procházkové zóny poblíž Frýdku-Místku a odřízne ho od cesty do Beskyd.
Navíc emise i hluk z nové komunikace přifoukají do města větry, které nejčastěji vanou od hor,“ je přesvědčen Košťál. Dodal, že odpovědnost za řešení situace má radnice. „Co dělali frýdecko-místečtí radní v posledních sedmi letech, když ví, že bojujeme jen za zachování zákonů a aby nebyly zbytečně ničeny poslední zbytky přírody?“ ptá se Leo Košťál.
Opozice: do ulic se mělo jít dávno
Rafael Kučík je spolu se svými koaličními kolegy přesvědčen o jednom – radnice osm let spala a nyní za to nese následky. O blokaci silnice měla přemýšlet daleko dříve. Třeba v době, kdy zastavili svými těly dopravu lidé z Dobré.
„Když jsme v roce 2006 v rámci předvolební kampaně upozorňovali na to, co městu v souvislosti s dopravou hrozí, podala na nás paní primátorka trestní oznámení za šíření poplašné zprávy. To bylo samozřejmě pozastaveno. Nyní vedení radnice samo říká věci, které jsou mnohem tvrdšího kalibru, než jsme tvrdili tenkrát my,“ zdůraznil Kučík.
Pokračoval, že až po kampani se vedení města rozhodlo jmenovat přímo pro přípravy obchvatu a nošovické zóny náměstka primátora. „Vzhledem k tomu, že se stále nic neděje, si myslíme, že je tato pozice úplně zbytečná,“ řekl Kučík. Jeho kolega Igor Svoják k tomu dodává: „Pro radnici je jednodušší vypsat zakázku pro třetí most, než aby skutečně začala řešit obchvat. A že za zpoždění může Beskydčan? No podle mne jsou to výmluvy.“
Vznikla nová iniciativa
Senátor František Kopecký, poslanec Karel Sehoř a víceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek se na vzniklou situaci odmítají nečinně dívat a založili Iniciativu Obchvat Frýdku-Místku. „Cílem je spolupráce se všemi orgány a institucemi, které tuto stavbu připravují, respektive její přípravě brání. Bezprostředním podnětem k založení iniciativy byla ohlášená akce vedení města, a to chystaná blokáda silničního provozu na průtahu města. Na tomto kroku je vidět, že vedení města, které v oblasti přípravy stavby trpělo dlouhodobou nečinností, chce protestovat proti státním úřadům ve chvíli, kdy stavba je ze strany státu na sto procent zajištěna jak kapacitou přípravy, tak finančně,“ poukázal Kopecký.
Již ve státním rozpočtu na rok 2007 bylo na stavbu obchvatu určeno půl miliardy korun. „V letošním státním rozpočtu je to 340 milionů, které však budou díky nepřipravenosti stavby zúročeny na jiném místě republiky. Jedinou překážkou přípravy a následné realizace stavby jsou někteří občané, kteří prostřednictvím občanských iniciativ po mnoha letech přehlížení ze strany vedení města hájí zájmy svoje a zájmy přírody,“ dodal trpce senátor.
Nezávislý hlas z Tošanovic
Drobný nenápadný muž sedí v křesle a trpce se usmívá. „Vy po mě chcete, abych řekl, kdo může za situaci ve Frýdku? Už kdysi se evropští komisaři divili, že nejprve stavíme obchvaty obcí a až pak se vrháme na město,“ podotkl starosta Horních Tošanovic Petr Martiňák. Ten, který se dnes již může smát, protože se jeho obec zbavila kamionové dopravy.
„A kdo za to tedy může? Řeknu to asi tak. Když my jsme usilovali o obchvat, semkli jsme se a táhli za jeden provaz. Už tenkrát jsem ve Frýdku doporučoval, ať si ujednotí jednu variantu a za tou pak ať jdou všichni jednotně. Že i tak deset let potrvá, než obchvat vznikne. To se ale nestalo. Dlouho trvalo, než se určila jižní varianta a nejednotnost panuje dodnes,“ je přesvědčen Martiňák.
„A blokáda silnice? Ano, kdysi význam měla. Ale dnes? Proti komu? Proti soudu? Nebo proti státu, který obchvat zaštiťuje a upřednostňuje? Nebo snad proti Košťálovi. No nestálo by za to zablokovat spíše cestu před jeho domem?“ zeptal se s trochou nadsázky Martiňák.