Kdy vznikla myšlenka založit dopravní podnik Frýdku-Místku?
Setkal jsem se s touto myšlenkou už v roce 2006, ale političtí pamětníci mi říkali, že nápad založit dopravní podnik se objevil už v 90. letech. Zcela vážně se uvažuje o dopravním podniku od roku 2011.
Proč až tak pozdě?
I tato věc měla svůj vývoj. Postupem času, stejně jako jiná města, zjišťujeme, že je dobré mít možnost řídit strategické oblasti potřebné pro chod města, od svozu odpadů, přes rozvody tepla až po dopravní obslužnost. Čas také ukázal, že v minulosti nebylo vždy výhodné prodat akcie strategických společností. My jsme nyní odkoupili zpět většinu akcií Frýdecké skládky a rádi bychom zprovoznili i vlastní Dopravní podnik, tak abychom měli tyto strategické oblasti ve svých rukou. Důvodem je jednak finanční úspora, protože společnosti, které pro nás zajišťují jisté druhy služeb, to nedělají zadarmo, a jednak pocit jistoty, protože pokud nad službou nemáte kontrolu, může vám ji provozovatel kdykoliv vypovědět nebo za ni požadovat vysoké částky.
Jak vychází vlastní dopravní podnik ekonomicky? Zatím dotujete autobusovou dopravu ve městě částkou 70 milionů korun ročně.
Úspora při stávajícím stavu by měla činit sedm milionů korun.
To zaznělo i na zastupitelstvu. Opozice ale argumentovala částkou 100 milionů korun. Počítáte tedy i s počátečními náklady týkajícími se nákupů autobusů?
Nevím, kde opozice vzala částku 100 milionů. Náklady spojené s vybudováním zázemí pro dopravní podnik, pořízením nebo pronájmem autobusů, ale také vybudováním nových označníků s jízdními řády u zastávek, výměnou karet v návaznosti na nový odbavovací systém, ale i platy řidičů jsou již promítnuty do částky 70 milionů. Zdůrazňuji, že i přes započtení všech investic vychází, že dopravní podnik ročně uspoří sedm milionů korun oproti současnému stavu.
Na zastupitelstvu jste uvedl, že frýdecko-místecký dopravní podnik dá městu nabídku na provozování autobusových linek, avšak konkurence může mít nižší cenu, takže město využije konkurenční nabídku. Co pak bude s dopravním podnikem?
Musíte si uvědomit současný stav. Pokud vyhlásíme výběrové řízení, případný konkurent ČSAD zatím nemá ve městě zázemí pro vykonávání své činnosti. ČSAD má zázemí ve svých garážích ve Sviadnově. Proto se konkurence výběrového řízení ani neúčastní. Prvním krokem a úkolem je připravit projekt na vybudování zázemí u nynějšího autobusového nádraží. Pak se mohou do výběrového řízení na zajištění MHD v našem městě přihlásit i další zájemci a nabídnout zajímavější cenu. Pravdou je, že výběrové řízení naše společnost Dopravní podnik nemusí vyhrát. V takovém případě bychom ho zrušili. Nicméně práce odvedené na projektu vybudování zázemí pro dopravní podnik a autobusové nádraží by byly v majetku města a v případě dalšího výběrového řízení bychom měli případným zájemcům o zajištění dopravy v našem městě co nabídnout.
Když zrušíte nově založený dopravní podnik, přijdou přece vniveč náklady na jeho zřízení. Jak budou vlastně velké?
Počítáme s tím, že dopravní podnik bude mít v počáteční fázi tři zaměstnance, kteří budou mít kancelář v našich nebytových prostorách kombinovaného domu Koloredov v Místku. Takže nejedná se o žádné vysoké náklady.
Pokud dopravní podnik uspěje s nabídkou, až poté nakoupí autobusy a zaměstná řidiče?
Ano a věřím, že dopravní podnik nakoupí techniku s pomocí dotací. Tyto dotační pobídky jsou velmi vysoké a souvisí i s ochranou ovzduší, takže by byly pořízeny ekologické autobusy splňující EURO6. Jedna z možností pořízení autobusů, kterou rovněž zvažujeme, je forma nájmu, která nutnost vstupní investice výrazně eliminuje.
Co se stane se stávajícím autobusovým nádražím. Zůstane v provozu?
V místě současného autobusového nádraží a v jeho těsné blízkosti vznikne zázemí pro dopravní podnik – garáže, administrativní budova se zázemím pro zaměstnance a řidiče. V místě současného autobusového stanoviště bude fungovat jen jedna zastávka, abychom zachovali dopravní obslužnost této oblasti. Dálkové spoje, kterých je dnes jen několik za den, a další městské spoje budou zastavovat převážně u vlakového nádraží, kde vznikne v místě točny přestupní terminál, tedy jakési malé autobusové stanoviště. Je logické, aby tento terminál byl u vlakového nádraží. Cestující vlakem budou mít autobusovou zastávku naproti vlakovému nádraží a cestující autobusem by mohli využívat zázemí v budově nádraží Českých drah. O něčem podobném se uvažovalo již v minulosti, jenže v této době nebyla vyjasněná situace kolem pozemků ve vlastnictví Slezanu, proto bývalé vedení města vybudovalo nové autobusové nádraží o kus dál. Slezanu patří část pozemků u točny. A je ochoten směnit tyto pozemky s městem. V místě současného autobusového nádraží a jeho těsné blízkosti by bylo vybudováno zázemí pro dopravní podnik a autobusové stanoviště by vzniklo u vlakového nádraží, přičemž cestující by mohli využívat zázemí nádraží v budově Českých drah. Náklady na vybudování zázemí pro dopravní podnik a přestupní terminál jsou vyčísleny na zhruba 30 milionů korun a jsou zahrnuty do celkové částky 70 milionů korun. (res)