Důvodem je zkrácení termínu zahájení stavby, která byla vyřazena ze seznamu staveb, které dostaly výjimky EU k projednání EIA (vlivu na životní prostředí), které mělo být jednodušší, podle původního zákona.
Jak uvedl Petera stejně jako pro Prahu je stavba 511 důležitá i pro Středočeský kraj. Vyjádřil naději, že by mohla být stavba zahájena v roce 2019. Řekl, že ministerstvo životního prostředí by podle Sobotky mohlo projednat EIA už do půl roku.
Hejtman Petera také odmítl další diskuse o možnostech vést tuto spojnici dál v kraji podle návrhu, který leží stále na ministerstvu dopravy a ač za něj ministerstvo zaplatilo kolem čtyř milionů korun, nikdo se jím už dva roky nezabývá.
Část starostů se bude bránit
Za stavbu 511 se stojí také náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a část pražských starostů. Další část starostů ale upozorňuje, že stavba 511 jen posouvá problém, který mají lidé na Spořilově, do jiných částí Prahy. Sdělili také, že se budou dostavbě části SOKP ve formě stavby 511 bránit. Jestliže se nepodaří prosadit urychleně zahájení EIA, chystá město zákaz vjezdu kamionů nad 12 metrů. To ale může zkomplikovat dopravu ve Středočeském kraji.
Jak to je v Praze 11?
Rozpolcení jsou zastupitelé Prahy 11. Část hlasovala pro podporu stavby 511. Starosta Jiří Štyler (Hnutí pro prahu 11 – HPP11) říká, že je v podstatě lhostejné, zda se bude stavět varianta 511 a či jakákoliv jiná. „Podstatné pro nás je, aby to bylo velmi rychle.
Člen zastupitelstva Prahy 11 Václav Šmrha (KDU-ČSL, klub HPP 11), který je zároveň i členem výboru zastupitelstva pro rozvoj a životní prostředí zaslal Naší Praze toto prohlášení:
„V devadesátých létech jsem jako místostarosta Prahy 11 podporoval práce na návrhu dnes už hotové tzv. trasy dálničního okruhu (SOKP) JVD, dnes 512 Vestec – D1, která se nakonec prosadila proti původní tzv. variantě JVK přes Hrnčíře. Měl jsem proto jistý podíl i na vzniku dnes často skloňované trasy 511 – ta tehdy vznikla jako napojení JVD na starou trasu na východě Prahy, protože tamní obyvatelé ještě změnu trasy ve své oblasti neřešili.
Dvacet let nebyly stát ani hlavní město schopné tehdy skutečně jedinou variantu realizovat ani připravit platné územní rozhodnutí. V posledních dnech jsem v tisku se znepokojením zaznamenal zkreslené nebo zavádějící informace na téma dokončení SOKP. Obávám se, že tyto dezinformace jsou často šířeny záměrně.
Někteří pražští politici se bohužel připojili k vlně politického tlaku na odborné otázky. V Praze 11 se toto téma přímo zneužívá k politickému boji. Například zastupitel Prahy 11 Ondřej Prokop z ANO v tisku a maškara Smrtky, která navštívila jednání posledního ZMČ Prahy 11 a rozdávala letáky, šíří informace překroucené o 180°.
Je zarážející, s jakou úporností tito lidé usilují o vyloučení všech variant, které by přicházely v úvahu, kromě jediné. Neodvažuji se spekulovat, jaké mají pro své jednání důvody. Zájmy obyvatel Prahy 11 to zjevně nejsou. Na nejhorší vyslovené nepravdy proto musím reagovat:
1) Hnutí pro Prahu 11 neodmítá žádnou variantu dokončení okruhu, tedy ani trasu 511. Žádnou variantu také nepreferujeme ani nehledáme. Nepřísluší nám to, všechny by na naše území měly stejný vliv.
Máme pouze zájem, aby kterákoli z nich byla co nejdřív realizována. Víme, že dnes už je na východě různých tras navrženo několik. Respektujeme právo jejich zastánců na kvalifikované porovnání a výběr té, která bude pro životní prostředí obecně nejméně zatěžující. Podklady má ministerstvo dopravy k dispozici. Mělo by začít jednat.
2) Starosta Jiří Štyler z HPP 11 „neblokuje“ stavbu okruhu, ale přesně naopak – podporuje urychlené vyhodnocení a realizaci při dodržování platných zákonů místo nesmyslného hledání výjimek. Jsme přesvědčeni, že silové protlačování trasy 511 dnes už nejen není etické, ale vedlo by i k oddálení dokončení okruhu jako celku a k prodloužení provizorního průtahu kamionů Jižním Městem a Spořilovem.
Stanovisko HPP 11 je mimořádně prosté – zachovat řád, odpovídající civilizované společnosti. V minulých týdnech zaujaly totožný postoj Evropská komise i vláda ČR. Věříme, že náš stát je dnes natolik vyspělý, že objektivní postup bude i v případě dokončení SOKP zároveň nejrychlejší.