Několikahodinové jednání, přesvědčování a osočování. Tak vypadalo schvalování smlouvy o provozování Dopravního podniku Frýdek-Místek. Nakonec pro něj zvedlo ruku jen 18 zastupitelů, což nestačilo. Pro dopravní podnik hlasovali zastupitelé ČSSD, KDU-ČSL a z větší části klub KSČM. Naopak smlouvu nepodpořili členové hnutí ANO, Naše Město Frýdek-Místek a Realistického klubu. „Dopravní podnik pro nás, hnutí ANO, není tématem. Nikdy jsme jej nechtěli, nepodporovali jsme jej a nepodpořili jsme jej ani nyní,“ řekl zastupitel a předseda finančního výboru Jaroslav Ryška (ANO).
Náměstek primátora Jiří Kajzar (Naše Město F-M) vysvětloval důvody, proč ani zastupitelé Našeho Města současnou podobu dopravního podniku nepodpořili. „Vše je šité horkou jehlou se spoustou nejasností a častými změnami. Navíc dopravní podnik v této podobě by byl dražší než vysoutěžená cena, za kterou městu poskytuje služby ČSAD,“ uvedl Jiří Kajzar. Zatímco v současné době město platí ČSAD za kilometr 42,95 Kč (s příměstskou dopravou), služby vlastního dopravního podniky by stál v přepočtu na kilometr 52,88 Kč bez vyřešené příměstské dopravy. Desetikorunový rozdíl na kilometr je příliš vysoký. Navíc v debatě se ukázalo, že Dopravní podnik Frýdek-Místek podhodnotil některé náklady, například platy řidičů, takže v konečném důsledky by vše bylo ještě dražší než nyní.
„V roce 2014 byla podepsána dohoda, kterou jsme jako tehdejší zastupitelé vznik dopravního podniku podpořili. Jenže dopravní podnik měl být oproti ČSAD úspornější a také měl nakoupit s pomocí dotací ekologické autobusy. To se pak začalo měnit a šéf dopravního podniku Jan Širc přišel s tím, že se nakoupí naftové autobusy na operativní leasing, což znemožňovalo dotaci na tyto vozy,“ vysvětloval Jiří Kajzar. Vyskytly se i další problémy. Nedošlo k dohodě s ČSAD ohledně využívání autobusového nádraží, které má pronajato právě ČSAD, řidiči dopravního podniku by neměli zázemí. Otázkou je, jak by se podařilo sehnat a zaměstnat řidiče. Kromě toho je v kalkulaci jejich mzda nižší než v ČSAD, takže se nedá předpokládat, že by se hrnuli do dopravního podniku za nižší mzdu.
Důvěru nevzbuzuje ani osoba nynějšího šéfa Dopravního podniku Frýdek-Místek Jana Širce. Nedokázal se dohodnout s ČSAD, naopak vztahy s touto organizací měl vyostřit, takže dohoda třeba o společném využívání autobusového nádraží není možná. Rovněž nevyřešil otázku příměstské dopravu. Zdá se, že pro zastupitele začíná být problémem také skutečnost, že je členem ČSSD a švagrem náměstka primátora Pavla Machaly ze stejné strany. Vzniká obava, že se dopravní podnik stane trafikou pro funkcionáře ČSSD, kteří nemají nejlepší vyhlídky v komunálních volbách v příštím roce. Možná i proto Jan Širc pobírá manažerský šedesátitisícový plat v nefunkční organizaci, přičemž stejný plat pobírají ředitelé fungujících městských společností.
„V okamžiku, když jsem chtěl vysvětlení k některým nejasnostem týkajících se dopravního podniku Frýdek-Místek, vždy na mne někdo z vedení ČSSD zaútočil, že prosazuji zájmy ČSAD. Samozřejmě to není pravda, byli jsme pro dopravní podnik, ale ne za těchto podmínek,“ uzavřel Jiří Kajzar.
Pro občany se zatím nic nemění a MHD zdarma zůstává. Naopak se zdá, že by město muselo přehodnotit dopravu zdarma v případě, že by platilo za kilometr vlastnímu dopravnímu podniku o deset korun více, než kolik nyní město platí ČSAD.
Vyjádření Jana Širce, jednatele Dopravního podniku Frýdek-Místek
„Jako jednatel Dopravního podniku Frýdek-Místek, s.r.o. bych rád uvedl na pravou míru některá skutková tvrzení, která se objevila v předchozím vydání deníku dne 15. 12. 2017. Jelikož obsahoval několik nepravdivých a zkreslujících informací poškozující dobrou pověst Dopravního podniku Frýdek-Místek, s.r.o., dovolte mi seznámit Vás s okolnostmi případu.
Popírám, že by důvodem neschválení smlouvy o provozování byl měnící se plán výdajů Dopravního podniku, který by navíc vycházel dráž než provoz ČSAD. Dopravní podnik učinil v některých oblastech svého provozu opatření pro snížení nákladů a nabídl městu své služby za nižší peníze, než jsou náklady ČSAD pro rok 2017. Deník hovořil o částce 42,95 Kč, kterou platí město ČSAD za každý ujetý kilometr, přičemž kilometr u Dopravního podniku měl údajně město stát 52,88 Kč. Tyto částky jsou zkreslené, neboť vycházejí z odlišného základu ujeté vzdálenosti. U vzdálenosti ujeté autobusy ČSAD je započítán i úsek mimo město. Podle návrhu prezentovaného na zasedání zastupitelstva by Dopravní podnik nejezdil tzv. příměstské linky, které nejsou financovány z rozpočtu města. Pokud tedy srovnáváme náklady přepočtené na kilometry, jsou relevantní pouze ujeté kilometry na území města. U částky, která je uvedena jako současný náklad ČSAD za kilometr jízdy, není uvedeno, že k této částce ještě město dopravci ČSAD platí nájemné za autobusové nádraží a přiměřený zisk. Uvedená částka tak není částkou, kterou město Frýdek-Místek ČSAD skutečně platí. Dnes je na provoz MHD na území města vyhrazená v rozpočtu částka 79 583 tis. Kč, odhad ČSAD je ve výši 78 700 tis. Kč a nově DPFM nabízel, že tento provoz zajistí při nákladech 77 368 tis. Kč.
Dle deníku Dopravní podnik podhodnotil náklady na platy řidičů. To však není vůbec pravda. Mzdové náklady včetně pojištění dosahují výše 18,3 Kč/km a u ČSAD ve výši 17,29 Kč/km. Údajně by navíc řidiči Dopravního podniku neměli zázemí. Přitom ve skutečnosti bylo zastupitelstvo seznámeno s plánovaným místem pro zázemí řidičů v budově SŽDC.
V neposlední řadě popírám, že by Dopravní podnik stál město téměř 6 milionů korun. Základní kapitál Dopravního podniku činí 5 milionů Kč, tvořený vkladem města Frýdek-Místek při založení společnosti. Dopravní podnik doposud nevyčerpal ani polovinu základního kapitálu.“
Dopravní podnik Frýdek-Místek, s.r.o., Ing. Jan Širc, jednatel