Rada města Ostravy schválila úpravy ceníku jízdného pro příští rok v prostředcích městské hromadné dopravy. Cena 15minutové jízdenky se zvýší o korunu, hodinové o dvě koruny.
Změny se týkají všech dopravců zapojených do Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS.
Ostravští radní vybírali podle mluvčí magistrátu Andrey Vojkovské ze dvou variant. „V té první bylo navrženo větší zdražení jízdného při menším omezení stávajících slev, u druhé menší zdražení jízdného při větším omezení stávajících slev. Změny slev se týkají dětí ve věku 6-15 let, studentů ve věku 15 až 26 let a důchodců do 70 let,“ uvedla.
Radní se přiklonili ke druhé variantě, kterou v úterý na svém jednání schválili. Cena krátkodobé 15minutové jízdenky se tak zvýší z 15 na 16 korun, 60minutová bude stát 26 korun. Celkově bude u jednotlivého jízdného navýšena cena průměrně o cca 8,2 procenta.
„Cena dlouhodobých 30denních jízdenek zůstane nezměněna u třetí a čtvrté zónové jízdenky, na jednu zónu zaplatíme v příštím roce o 30 korun více, u dvou zón pak o 35 korun více. U zónového jízdného bude cena navýšena v průměru o cca 6,7 procenta,“ řekla Vojkovská.
Procentní sleva zůstane v této variantě zachována pouze u dětí do 15 let (62,5 procenta), sníží se však u dalších dvou kategorií. „Studenti získají slevu menší o 10 procent, což se za měsíc v jejich peněžence odrazí více než padesátikorunou, u důchodců je tato změna v poskytované slevě méně výrazná – pohybuje se od necelých osmi do necelých 18 procent,“ upřesnila mluvčí.
Úprava cen jízdného bude platit od 1. ledna 2013.
„Změny v tarifech jsou u Dopravního podniku Ostrava stejně jako u jiných dopravců vynuceny nárůstem nákladů. Odrážejí předpokládanou úpravu sazby DPH, a to její nárůst o jedno procento,“ dodala mluvčí.
Dopravní podnik odhaduje pro příští rok nárůst nákladů o zhruba 50,7 milionu korun, město navíc požaduje snížení kompenzace, kterou městské hromadné dopravě poskytuje, a to o 21,6 milionu korun. Celkem tedy podnik potřebuje pro rok 2013 vykrýt ztrátu ve výši 72,3 milionu korun. Zavedení tarifních změn podle schválené varianty by po zvýšeném odvodu DPH mělo dopravci přinést čistý nárůst tržeb 8,48 milionu korun, v případě schválení změny Výměru Ministerstva financí ČR bude snížením poskytovaných slev u studentů do 26 let dosaženo maximálního růstu čistých tržeb ve výši 14,99 milionu korun.
„Město Ostrava má ve svém rozpočtu vyčleněnou částku pro letošní rok přes jednu miliardu korun na kompenzace za veřejné služby v přepravě, provozované dopravním podnikem,“ doplnila Vojkovská.