Dalším zapojením veřejnosti, která se může mailem či telefonicky vyjádřit, chce Praha 10 minimalizovat negativní reakce na dopad případného zavedení zón. To se pro část Prahy 10 odhaduje nejdříve na jaro příštího roku po splnění legislativních kroků. Došlo-li by ke zřízení zón na části Prahy 10, nechce radnice jen problematiku posunout „o pár ulic dál“ a i proto vybízí veřejnost i tu, které se to nyní netýká, k vyjádření.
Varianty, které nabízí radnice Prahy 10
Nějaká regulace parkování bude nutná, řekněte si ale sami, jaká – tak nějak lze interpretovat pohled radnice. Vyplývá jednak z reakce části obyvatel zejména centrální části Prahy 10, tak i z výsledků v dubnu aktualizovaného exaktního „sčítání aut“, které radnice zrealizovala. Podle radnice z něj vyplynulo, že nějaká regulační opatření budou nutná.
Kvalifikovaný odhad odborníků z dubna uvádí, že vlivem zavedení zón v Praze 2 a 3 přibylo v Praze 10 asi tisíc aut, přičemž se to rozhodně netýká jen nejbližších ulic. Radnice proto kromě přípravy systémového řešení parkování ve vnitroblocích či budováním parkovacích domů aktualizovala rozbor stavu a připravila čtyři návrhy řešení. Některé hlasy místních hlavně z okrajových lokalit Vršovic byly pro zavedení zón i ve zdejší lokalitě.
Dá se říci, že regulaci bude nutno uplatnit celoplošně napříč téměř celým hodnoceným územím,“ říká starosta Lipovský. „Připomínám, že jsme byli proti zónám (vyjma úzkého centra města), které samy zvýšení míst k parkování neřeší a jen problém posouvají dál a dál od centra. S ohledem na potřeby našich lidí, jejich příbuzných, zdejší podnikatelů a jejich klientů, se jeví nějaká regulace jako reálná.
V každém případě dáváme možnost se vyjádřit nejen těm aktivním, kteří radnici již kontaktovali, ale systémově všem, tedy i těm, kterých se to zatím sice netýká, ovšem týkalo by se jich a možná velmi, pokud by nějaká forma placeného stání v jejich okolí vznikla.“ Radnice tedy připravila čtyři návrhy kombinující různé varianty řešení a vybízí občany ke komunikaci.
„Samy návrhy regulace parkování by měly řešit zejména denní parkovací deficity a současně ochránit spektrum těch, kteří tu bydlí,“ uvádí starosta: „Nevymýšlíme ani nějaké samostatné řešení, které by nebylo v korelaci s dalšími pražskými čtvrtěmi.“ Regulativní mechanismy budou muset být navržené v souladu se stávajícími koncepčními dokumenty hlavního města Prahy, avšak bude nezbytné nalézt optimální podobu pro potřeby hodnoceného území.
Chcete parkovací zóny? Jaké?
Městská část Praha 10 proto žádá občany o vyjádření názoru, zda mají zájem o zavedení zóny placeného stání v oblasti, ohraničené ze severu a západu Prahou 3 a Prahou 2, z jihu tratí ČD a z východu ulicí Litevskou a Kubánským náměstím a pokud ano, kterou z níže uvedených variant považují pro sebe za nejvýhodnější. Není samozřejmě určující, kde respondenti nyní bydlí.
Tyto varianty jsou podrobně popsány v tabulce na straně 2. Grafickou podobu zóny placeného stání (ZPS) naleznete na internetových stránkách www.praha10.cz. Své názory prosím sdělte radnici do 5. června elektronicky na e-mail parkovani@Praha10.cz (mailové a internetové adresy jsou vždy bez interpunkce, naopak velká či malá písmena nehrají roli) nebo telefonicky na callcentrum číslo 840 11 12 13.
V případě kladného rozhodnutí radnice, podpořeného veřejností, bude probíhat zákonný procedurální proces. Reálný časový odhad případného zavedení zón odhadují odborníci oslovení redakcí na jaro příštího roku.
–box
Jaké jsou obecně výhody a nevýhody ZPS
Obecné nevýhody:
- i po zaplacení poplatku není garantováno místo k stání pro držitele karty
- možnost vzniku obdobného problému za nově vzniklou hranicí zpoplatnění (v případě Prahy 10 se problém posune k sousedům o X ulic dál – i proto radnice apeluje na to, aby se k tématu vyjádřili všichni, ne jen ti, jichž se to NYNÍ dotýká)
- účinnost je podmíněna soustavným dozorem městské policie a okamžitým nekompromisním postihem přestupků. Radnice se strážníky spolupracuje, ale neřídí je, to je v kompetenci města
Obecné výhody:
- podle jejich varianty – ty jsou u těch jednotlivých variant rozepsány
Co, kdy, jak a kam můžete říci v souvislosti s parkováním:
– navržené varianty se týkají uvažované lokality placeného stání ohraničené ze severu a západu Prahou 3 a Prahou 2, z jihu tratí ČD a z východu ulicí Litevskou a Kubánským náměstím
– pokud nemáte představivost o lokalitě, její grafickou podobu, která se nyní připravuje, najdete zřejmě poslední týden v květnu na www.praha10.cz
– reakce shromažďuje úřad na uvedených kontaktech – touto formou můžete sdělit, kterou z těchto variant pro sebe považujete na nejvhodnější
– jak dát najevo svůj názor: 1. elektronicky – přes mail parkovani@praha10.cz nebo 2. telefon na operátora call linky 840 11 12 13 (místní tarif)
– do kdy dá najevo svůj názor: do 5. června 2008
– radnice o váš názor stojí bez ohledu na to, v jaké lokalitě bydlíte a zda se vás momentálně problém týká nebo ne – zavedení zóny v části Prahy 10 se totiž naplněnost ulic auty může posunout a proces změn či zřízení jiného stavu trvá podle zákonných postupů zhruba v řádu roku
foto a montáž Jan Bělohubý