Navíc by neměli pocítit problémy živnostníci či firmy, ti, kteří u nás nemají trvalé bydliště, lidé jezdící do zaměstnání do Prahy 10, nebo třeba sem jezdí pečovat o příbuzné a seniory. Stěžejní cíl šetření je tedy podle radnice zmapovat, jaké největší problémy v oblasti parkování veřejnost vnímá, dále zjistit skutečnou podporu občanů města vůči zavedení zón placeného stání (ZPS) či analyzovat silné a slabé stránky dopravní situace ve shodě s dalšími odbornými studiemi. „Rozhodně chceme získat v problematice zón relevantní data, abychom před vedením města mohli prosazovat zájmy nejen demokratické většiny, ale i jednotlivých menších skupin, jako jsou především senioři, lidé se zaměstnáním v Praze 10, ale i pochopitelně živnostníci a podnikatelé,“ upřesňuje starosta Richter. Špatná situace s parkováním není nicméně pouze ve čtvrtích Prahy 10, které sousedí s městskými částmi, které ZPS mají (Vinohrady, Vršovice a část Strašnic), ale i v dalších lokalitách (Zahradní město, Malešice…). Na zavedení zópn existují mezi lidmi samozřejmě i v Praze 10 dva naprosto protichůdné pohledy. Pokud by byly zóny placeného stání na desítce zavedeny, musí tak být podle radnice učiněno v takovém rozsahu, aby nedošlo ke zhoršení situace v přilehlých oblastech. Po zkušenostech z Prahy 2 je zřejmě nutné, aby případné zóny zahrnuly prakticky celé území Prahy 10, protože díky dobré obslužnosti MHD by se problém s parkováním pouze přeléval z jedné části „desítky“ do druhé. „Máme zájem o takový stav, aby v případných zónách byl zaveden režim, který umožní řemeslníkům, obchodníkům i podnikatelům snadný přístup nejen kvůli nim samým, ale především kvůli službám, které poskytují našim občanům,“ říká Richter, „zásadní je ovšem i zabezpečit rezidentům z Prahy 10 zlepšení parkovací situace především v době pracovního klidu.“
Jak a kdy bude probíhat dotazníkové šetření?
Dotazníkové šetření bude probíhat po celé městské části Praha 10 (cca 85.000 dotazníků dle voličského seznamu). Součástí dotazníku bude krátké seznámení s problematikou dopravy v klidu na Praze 10, aby občané byli před vyplňováním formuláře do problematiky případného zavedení ZPS rámcově uvedeni. „Distribuce dotazníků bude zajištěna formou roznosu úředníky do schránek dle voličského seznamu,“ konkretizuje tajemník úřadu Martin Slavík. Sběr vyplněných dotazníkových formulářů bude zajištěn prostřednictvím sběrných boxů umístěných rozvoměrně po celém území městské části Praha 10 (cca 50 míst). Takže anketu budou moci lidé odevzdat v mateřských i základních školách, na poliklinikách, ve vybraných nákupních centrech a hypermarketech, v metru či samozřejmě v domovech pro seniory. Na základě zkušeností z obdobných akcí (např. Společně měníme Prahu 10) očekává radnice návratnost kolem 10 % rozdistribuovaných dotazníků. Šetření bude přirozeně předcházet rozsáhlá kampaň a infomace v tisku, což by mělo probíhat od nynějška až do září. V polovině září budou úředníci dotazníky roznášet a od 1. října bude celý měsíc probíhat sběr dat. Do 30. listopadu se pak budou vyhodnocovat. A kdo zařídí nezávislost zpracování, odborné zadání i garanci výsledků? „Formulace otázek do dotazníku je v gesci odborníků z Katedry technologie a řízení dopravy Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice,“ upřesňuje starosta Milan Richter, „a tito odborníci budou také garanty odborné stránky dotazníkového šetření a vyhodnocení výsledků.“
Jak vznikají zóny v pražských čtvrtích
Problematika zavádění ZPS na území MČ Prahy 10 byla nastolena v minulých letech postupným zaváděním zón v dalších částech hlavního města – nejdříve v Praze 1, následně pak v Praze 2 a v Praze 3, což vzhledem k sousedství s Prahou 10 vytvořilo zásadní problém s parkováním na desítce. I další čtvrti zvažují zavedení parkovacích zón: koncem června rozhodla městská rada, že nově od začátku příštího roku budou zóny na Jarově v Praze 3 (kde na části už zóny fungují) a dále na části Prahy 5, 6 a 11, kde by se jednalo o novinku. V pátém obvodu by měly vzniknout na území Smíchova a Malé Strany, v šesté městské části pak na Hradčanech, v Dejvicích a Bubenči. Jižní Město se dočká regulace parkování v okolí stanice metra. Budou v nich platit stejné podmínky jako v dosavadních zónách v Praze 1, 2, 3 a 7. Lidé s trvalým bydlištěm v městské části si tak budou moci pořídit za 700 korun roční parkovací kartu, s kterou mohou parkovat v modrých rezidentních zónách. Zvažuje se zavedení zón rovněž v Praze 4, 9, 13, 18 a v Klánovicích.