„Uvedení nové tramvaje do běžného provozu vyžadovalo sérii nezbytných opatření, které stanovuje Drážní úřad a další příslušné instituce. Jsem velmi rád, že je tento proces u konce a cestující tak mohou poznat nesporné výhody nízkopodlažních tramvají, které jsou považovány za jedny z nejmodernějších v Evropě,“ uvedl generální ředitel Martin Dvořák.
Tramvaj Škoda ForCity zahájila jízdní zkoušky v Praze v září 2009. Zpočátku jezdily nové tramvaje po pražských kolejích ve zkušebním provozu bez cestujících, od loňského října probíhaly zkušební jízdy s cestujícími. „V rámci zkušebního provozu musely nové tramvaje najet minimálně 5 000 km bez cestujících a dalších 15 000 km s cestujícími, to vše bez závad, které by mohly ohrozit bezpečnost provozu nebo cestujících. Obě tyto podmínky jsme bezvýhradně splnili,“ doplnil generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.
Prototypy vozů se podrobovaly pravidelným kontrolám, podle jejichž výsledku obdržel výrobce všechna potřebná osvědčení státních institucí pověřených dozorem a kontrolou vyráběných vozidel před jejich uvedením do provozu.
Do roku 2017 by měla Škoda Transportation dodat DPP celkem 250 těchto tříčlánkových stoprocentně nízkopodlažních tramvají, které výrazně omladí vozový park společnosti a převezmou dominantní postavení tramvají typu T3 v pražské dopravě.
O tramvaji Škoda ForCity
Nízkopodlažní tramvaj typu 15T ForCity je dalším typem moderního městského kolejového vozidla z plzeňské firmy ŠKODA TRANSPORTATION a.s. Tramvaj s obchodním názvem ForCity představuje vůz nové generace, jehož koncepce, design a technické parametry reflektují na požadavky a přepravy cestujících ve velkých městech na počátku 21. století. Pro Dopravní podnik hlavního města Prahy vznikl moderní vůz s řadou nekonvenčních technických řešení. Od předchozích typů vozidel plzeňského výrobce i od všech v současné době v České republice provozovaných vozidel jej odlišuje to, že je plně nízkopodlažní.
Autor designu
Autorem nadčasového designu je Ing. Arch. Patrik Kotas. Design nové pražské tramvaje Škoda 15T představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti. Tvarově dominantní čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy záměrně kontrastují se stříbrnou metalízou podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků. Jejich umístění pod oběma klouby tramvaje a ve vysunuté poloze pod předním a zadním čelem je nejvýraznější novinkou i charakteristickým znakem této konstrukční a designérské koncepce.
Koncepce vozidla
Tramvaj se skládá ze tří sobě velmi podobných nízkopodlažních článků, které nabízejí kompaktní vnitřní prostor. Koncepce vozu umožňuje využití plné adheze vozidla pro pohon na náročných tratích s velkým stoupáním. Novinkou je takové uložení skříní na podvozcích, které umožňuje nadstandardní šířku průchodu vozidlem. Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Tramvaj disponuje individuálním pohonem kol střídavými motory. Uspořádání zajišťuje špičkové parametry ve velmi malém opotřebení kol a kolejnic ve srovnání s tradičními vozidly.
Vybavení vozidla
Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici bude jedna mechanická nájezdová plošina. K pohodlí cestujících slouží nový systém větrání v prostoru pro cestující. Samozřejmostí je nový přehledný informační systém a systém dorozumívání cestujících s řidičem. Interiér vozidla je vybaven kamerovým systémem, záchytnými tyčemi z nerezové oceli, tónovanými skly pohlcující UV záření a moderními dřevěnými anatomickými sedáky pro cestující. Záchytný systém je dobře vyhovující pro osoby rozličného vzrůstu. Tramvaj má řadu bezpečnostních prvků a funkcí, které zvyšují její bezpečnost a bezpečnost cestujících.
Technické parametry tramvaje ŠKODA ForCity (15T)
o jednosměrné vozidlo
o délka vozidla je 31,4 m, šířka 2,46 m a výška vozidla přes sběrač 3,6 m
o podíl nízké podlahy je 100 %, což umožní snadný nástup a výstup pro všechny cestující i snadný pohyb cestujících v interiéru vozidla
o kapacita vozu je 61 sedících a až 239 stojících osob
o maximální rychlost je řídicím systémem elektronicky omezena na 60 km/h
T15 je vybavena šesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující; první dveře jsou určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří cestujících
Zdroj: Tisková zpráva DPP