Neschopnost nebo záměr? Už tušíme, co se skrývá nejen za nedostatkem parkovacích míst a dopravními problémy v Praze.
Zkusme si trochu „zakonspirovat“ o kolabující dopravě v Praze. Vzhledem ke skutečnostem, které známe z minulosti, nemusí být čistě teoretické úvahy níže daleko od pravdy. Vzpomínáme ještě na platby z každé vytisknuté jízdenky pro pražskou MHD podivným firmám, nevýhodnou dlouholetou smlouvu na reklamy v metru, podivnou, prý nevýhodnou smlouvu na mobiliář zastávek, činnost „politických podnikatelů“, skandální pověst pražských taxikářů, na které Magistrát není schopen došlápnout, nákup 250 tramvají 15T, na které nebylo zajištěno financování,…?
Spousta věcí „se nedaří“, ale ono se to možná daří velice dobře. Vše totiž souvisí se vším. Zeptáme se proto: Cui bono? (Komu ku prospěchu?) Nyní v Praze 6 zavedli parkovací zóny. Prý aby ochránili místní před Středočechy, kteří přijíždějí za prací. Radní, kterým by na srdci leželo blaho občanů, by předem, tedy před několika lety, např. před zprovozněním metra do Motola, nechali postavit na místech, která jsou k tomu dávno určena v územním plánu, záchytná parkoviště P+R s dostatečnou kapacitou na okraji Prahy a od nich by zavedli autobusové linky k metru. Jak prosté. Ale nestalo se tak. Provozování placených parkovišť v Praze je jedním z nejvýnosnějších podnikání. Zřízení parkovacích zón za cca 500 milionů Kč také některým zúčastněným pomohlo. Jejich provozování také. Radnici městské části i Magistrátu příjmy z parkovacích zón také výrazně pomáhají. Bylo by třeba zřizovat parkovací zóny, kdyby mimopražští mohli levně zaparkovat u silničního okruhu a dál pokračovali busem MHD do Prahy po jízdním pruhu vyhrazeném pro busy, rychle, pohodlně? Nebo využili vlak, např. ze stanice Praha Ruzyně? Měli by provozovatelé hlídaných parkovišť a zón takové zisky? Neměli. A to může být příčinou, proč „se nedaří“ postavit P+R. Ukázkový příklad neuvěřitelné absurdity zde: http://www.zelenybrevnov.cz/kauzy/parkoviste-nadzaverkou
Možná byl nedostatek parkovacích stání uměle vyvolán a zneužit ke zřízení parkovacích zón a podpoře lukrativního byznysu s placeným stáním. Je to byznys, v němž se točí miliardy. Není i odkládání zprovoznění skoro tisíce parkovacích míst v podzemních garážích na Prašném mostě z malicherných důvodů součástí vyvolání tohoto umělého nedostatku parkovacích míst?
„….Na technologie a parkovací systémy – třeba závory – se také (v garážích na Prašném mostě) zapomnělo v rámci stavebního povolení…“ – to už se nedá ani slušně komentovat. Naskýtá se otázka, zda na magistrátu, na radnicích i ve státní správě sedí ti správní lidé, nebo úplní ignoranti.
Radními a médii nyní šířená báchorka, že radní vytipovávají místa pro P+R a že za pár měsíců P+R budou postavena, je z říše pohádek. Ke zřízení většího P+R (nad 500 míst) je potřeba i EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a spousta vyjádření orgánů státní správy, policie,…, dále změna územního plánu, pokud se tedy nejedná o místa, která jsou v územním plánu dávno určena jako P+R. Potom je ale s podivem, proč na místech v územním plánu pro P+R určených už P+R nejsou dávno v provozu. Příprava stavby na místě k tomu dosud územním plánem neurčeném, je na léta, po která bude vzkvétat miliardový parkovací byznys.
Na Dlouhé Míli je léta naplánován terminál regionálních busů ze Středočeského kraje a velké P+R. Nebylo postaveno nic. Místo toho se radnice i Magistrát pokoušeli postavit patrový terminál pro busy a P+R pro 600 aut u stanice Veleslavín. V místech, kde projíždí 30 až 55 tisíc aut denně a emise převyšují zákonem dané limity. Stavba měla stát 1,4 miliardy Kč, tedy cca 2 miliony na jedno parkovací stání (!). Za 2 až 4 roky mělo být dokončeno P+R na Dlouhé Míli a terminál ve Veleslavíně měl být přenechán developerovi, který měl na terminál dostavět 4 patra kancelářské budovy. Mělo mu být předáno i 300 až 400 parkovacích stání v P+R, které by najednou nebyly pro veřejnost potřebné. Nebyl to zase pokus o „české tunelování“? Absurdní je, že místostarosta Polách (ANO) se tento nesmysl pokouší znovu oživit. Připomínáme i rozhodnutí NSS, dle něhož není možné postavit stavbu, která by zhoršovala životní prostředí nad úroveň danou legislativou. I z tohoto důvodu by byla stavba P+R ve Veleslavíně protiprávní.
25 let se plánuje modernizace železnice do Kladna a na letiště. Také „to nejde“. Opět se zeptáme: Cui bono? Rychlá doprava na letiště by pomohla cestujícím, ale taxikáři by přišli o výnosná ryta. O vazbách taxikářů na magistrát ví asi každý. Praha 6 dokázala, že byla dána přednost stavbě metra před železnicí. Železnice na letiště a do Kladna by výrazně pomohla ozdravit životní prostředí v Praze a snížila by i potřebný počet parkovacích míst v Praze, protože mimopražští by zaparkovali u nejbližší žel. stanice a dojeli do Prahy vlakem. Jen z letiště jedou do Prahy stovky busů každým směrem denně. Cestování je navíc nekomfortní, protože busy nejsou uzpůsobeny na převoz zavazadel.
Nyní se prosazuje nereálná verze železnice z Dejvic do Veleslavína v tunelu, což by mnohonásobně zdražilo investiční i provozní náklady oproti povrchové trati. Může za tím být snaha developerů o získání lukrativních pozemků v místě současné jednokolejky. Těch pozemků je hodně, protože železnice má ochranné pásmo 30 metrů od krajní koleje na každou stranu.
Ještě pár let by mohla být stavba modernizované železnice financována z dotací EU. Zvítězí konečně zdravý rozum a potřeba obyvatel i cestujících, nebo zájem menšiny veřejně prospěšnou stavbu na další desetiletí znemožní?
V současné době ve Veleslavíně dochází k 1004 pohybům busů (MHD + regionální), emise překračují zákonem dané limity. Měřicí stanice ČHMÚ byly přemístěny z Egyptské a Alžírské do klidnějších oblastí Suchdola a Břevnova, takže „papírově“ naměřené hodnoty emisí vyhovují zákonu. Lidé ale ve skutečnosti žijí v daleko více znečištěném prostředí.
Metro bylo nesmyslně odkloněno z Veleslavína do Motola, kde většinu času vozí pouze vzduch, protože nemocnice v Motole má spádovou oblast na druhé straně, než odkud přijíždí metro. Stanice Veleslavín mohla obsloužit i sídliště Petřiny (2 vestibuly kolmo k trase). Metro mohlo pokračovat na Dědinu a dále k letišti. Zlí jazykové tvrdili, že metru byla dána přednost před železnicí i proto, že tak Praha získala možnost kontrolovat finanční toky pro realizaci metra. Metro z Dejvické do Veleslavína nesmyslně kopíruje kapacitní tramvajovou trať. Investice do metra byla neopodstatněná, protože tramvaje, aby zajistily akceptovatelnou dobu čekání, jezdí poloprázdné. Cena za kilometr metra V.A. byla jedna z nejvyšších na světě.
Z letiště v dopravní špičce odjíždí každou minutu bus do centra, větší kapacitu letištní terminál dle sdělení ROPIDu nemá. Úvahy o koupi velkokapacitních, 25 metrů dlouhých, 3 článkových busů jsou také nereálné. Tato monstra jedou pomaleji, než klasický kloubový bus, nepřinášejí podstatné zlepšení (místo 148 „klasických kloubových busů 119 pro max. 156 lidí by každým směrem denně jezdilo pouze 128 těch „velkokapacitních“ pro max. 181 lidí. To není řešení. Pro provozování 2kloubových busů by musel Dopravní podnik získat výjimku. Zase si dělají z lidí legraci. Navíc by byl problematický výjezd ve Veleslavíně a hlavně by byl drahý servis, nutnost držet jiné náhradní díly na pár odlišných busů.
Tunel Blanka také řádně nefunguje. Nemá návazné kapacitní komunikace na koncích, přitom měl být dle stavebního povolení uveden do provozu až po dokončení silničního okruhu. Proto způsobuje dopravní zácpy a paradoxně v některých místech zhoršuje životní prostředí. Busy MHD radní do tunelu nepustili, i když by přinesly pro hodně lidí značné zkrácení cestovního času i projetých kilometrů. Dopravní podnik mohl ušetřit, ale proč, když je stejně dotovaný…
Nevázne dostavba silničního okruhu proto, že vlastníci pozemků chtějí prosadit tu variantu, která právě jim přinese zisk z prodeje stavebních pozemků?
Také se „nedaří“ zakázat jízdu segwayů po pražských chodnících v centru města. Nařízení o zákazu segwayů v hlavním městě platí od srpna 2016. Zákazová značka B30a, byla zavedena novelou 84/2016 Sb. vyhlášky č. 294/2015 Sb. účinnou od 21. března 2016. Od té doby jedna směšná výmluva střídá druhou. Panáček na značce v platné vyhlášce má na hlavě čepici, ale Ministerstvo dopravy panáčka na náhledu značky v návrhu aktualizovaného vzorového listu vybavilo helmou. Jde o drobnost, ale ta stačí, aby se radní vymluvil, že nemůže nechat značky dle platné vyhlášky vyrobit a nainstalovat. Ministerstvo dopravy sdělilo, že „…v současné době probíhá revize vzorových listů svislých dopravních značek. Vzhledem k obsáhlosti tohoto předpisu lze stěží predikovat termín schválení celého předpisu….“. Dle této logiky asi nebude možné pár let nainstalovat v celé ČR jakoukoli dopravní značku. V německých novinách denně vychází inzeráty na projížďky na segway po centru Prahy…..
Zastupitelé i státní úředníci městských částí Prahy i Magistrátu se vymlouvají na nedostatek kompetencí. Na Magistrátu, ve vládě a parlamentu mají své stranické kolegy. Mohou se s nimi domluvit. Zvolili jsme si je proto, aby jednali v náš prospěch.
Je to u nás jako v Kocourkově, nebo tento chaos někomu vyhovuje? Vzpomeňme na slavný román Hlava 22, nebo na pohádku O slepičce a kohoutkovi, nebo na příběhy O politických podnikatelích v Praze.
Zveřejněním tohoto textu se pokoušíme probudit zastupitele a úředníky státní správy z dlouholetého spánku. Doufáme, že začnou konečně jednat ve prospěch občanů.