Letos je na údržbu komunikací vyčleněno 1,9 miliard korun, o 300 milionů korun více než loni. Opravy, zdá se, probíhají v lepší koordinaci. „Dopravu jsme přebrali s mankem asi 35 miliard korun, to je asi polovina ročního rozpočtu Prahy. Většinu rekonstrukcí jsme naplánovali na prázdniny, abychom Pražany omezili co nejméně. Nově o dopravních omezeních informují město a městské firmy společně na stránce opravujeme.to,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Jako příklad docela dobře zvládnutého omezení je poměrně rozsáhlá úprava železničních mostu v Praze 10, která vznikla v koordinaci mezi SŽDC a Prahou. Město chystá i online databázový systém propojený s geografickými informačními systémy. Pomůže ke koordinaci oprav mezi jednotlivými investory, tedy od TSK až po správce sítí.
Omezení nejen pro cestující
Kde tedy o prázdninách musíte počítat se zdržením či s objížďkami?
Plzeňská rozkopaná až do září
Plzeňská se opravuje a ještě bude opravovat na více místech. Skončily opravy křížení Plzeňská – Makovského. Do 7. července nepojedou tramvaje v úseku mezi křižovatkami Plzeňské se Štefánikovou a Plzeňské s Radlickou. Od 8. do 24. července mezi Radlickou a Mozartovou, kdy budou vyměňovat oblouky a zároveň opraví trať v obratišti Kotlářka. Čekejte i omezení automobilové dopravy. Ve většině případů budou zavedeny náhradní autobusy.
Na Barrandově jáma kvůli Nádražní
Na konečné tramvaje na Barrandově se už hloubí jáma. Proč? Je to kvůli opravám Nádražní ulice. „Tramvaje budou při výluce v Nádražní jezdit mezi smyčkami na Barrandově a v Hlubočepích. Nedostanou se tak do vozovny a jáma poslouží k běžné údržbě. Vznikne i zázemí pro zaměstnance a strážné. Práce v Nádražní začnou 8. července přeložkou kabelovodu a kanalizace, která je nezbytná pro zahájení opravy trati. Toto unikátní řešení, kdy jsou tramvaje uzavřeny v provozu mimo vozovny, vzniklo poprvé. Ale ne naposledy. Jámu využijeme i při plánované opravě ulice Na Knížecí, kdy budeme udržovat tento ostrovní provoz mezi Barrandovem a stanicí metra Smíchovské nádraží,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Pozor u Palackého mostu
Dopravu ovlivní i oprava kolejové křižovatky u Palackého mostu v Podskalí. Práce začnou 25. července a skončí 1. srpna. Tramvaje ale nepojedou v úseku Anděl na Palackého náměstí. Most bude obousměrně uzavřen i pro automobilovou dopravu a bude se objíždět.
Omezení čeká i metro
Opravy se dotknou i metra C mezi zastávkami Pražského povstání a Kačerov. Jak už Naše Praha informovala, výměna dřevěných pražců za betonové způsobí výluku od 29. 6. do 6. 7., kdy metro nahradí autobusová doprava. Provoz metra bude zachován v úsecích mezi Letňany a Pražského povstání a mezi Kačerovem a Háji.
Zastávka bez bariér I. P. Pavlova
V Bělehradské ulici dojde v termínu od července od října k rekonstrukci tramvajové zastávky. Ta se promění na bezbariérovou vídeňského typu. A když už se tam bude kopat, tak dělníci přeloží i vodovod. A nakonec dojde k rekonstrukci přilehlých vozovek a chodníků. Pro automobily to znamená úplnou uzavírku, je vytyčena objízdná trasa. Cestujících se změny výrazněji nedotknou.
Místa, která dají řidičům zabrat
Vídeňské se raději vyhnout
Už od 4. června se opravuje Vídeňské ulice. Jde o úsek dlouhý tři čtvrtě kilometru od ulice K Zeleným domkům po kruhový objezd u Obchodního centra v Dobronické. Opravují se silnice i chodníky. Doporučené objízdné trasy vedou po Kunratické spojce nebo ulicemi Jalodvorská a Libušská. Dokončení je plánované na září letošního roku.
Omezení na nábřeží Kapitána Jaroše
Až do 14. srpna má trvat oprava na nábřeží Kapitána Jaroše. Od května se tu opravuje úsek ve směru od ulice Dukelských hrdinů po vjezd od Letenského tunelu. Opravuje se nejen vozovka, ale i opěrná zeď u výjezdu z Letenského tunelu. V opačném směru je provoz bez omezení. Čekejte zvláště v ranních špičkách fronty, protože je doprava vedena po tramvajovém tělese.
Sjízdná rampa v Holešovičkách projde injektáží
Od 1. července do 30. září TSK opravuje narušené podloží sjízdné rampy v úseku od křižovatky s Kubišovou ulicí po sjezd ze Zenklovy ulice. Jde jen o jízdní pás do centra, přesto očekávejte nepříjemné dopravní omezení především v ranní špičce. Při kontrole sjezdu objevili pracovníci TSK rozsáhlou kavernu (dutinu) těsně pod konstrukcí vozovky. Sanace bude spočívat v provedení nízkotlaké injektáže z povrchu komunikace.
Nuselská ulice pokračuje
Až do 22. září je naplánovaná oprava Nuselské ve 400 metrů dlouhém úseku most přes Botič – Michelská. Součástí projektu je celková rekonstrukce komunikace. Nově navržené vozovky budou pokryty novým živičným povrchem, parkovací stání žulovou dlažbou. Na chodnících se objeví kamenné mozaika. Součástí stavby je i úprava odvodnění. Do 1. září jde o uzavírku směrem z centra a od 2. do 22. září bude Nuselská v provozu, ale uzavřou se ulice Pod Stárkou, kam se bude vjíždět z ulice Nad Vinným potokem.
Most v ulici k Barrandovu
Nad Růžičkovou roklí se už delší dobu opravuje most a je to ve špičkách docela peklo. Jde o úsek K Barrandovu – Geologická. Chce to trpělivost, protože opravy mají trvat až do konce prince. V rámci rekonstrukce se opravuje odvodňovací systém, vyměňují se železobetonové římsy i pochozí rošt ve středním dělícím pásu. Nyní je doprava vedena ven z Prahy v jednom pruhu, od 1. července bude oprava zasahovat do levých jízdních pruhů v obou směrech. Takže se bude jezdit v obou směrech jen v jednom pruhu.
Evropské ulice také s omezením
Na Evropské třídě mezi ulicemi Gymnazijní a Horoměřickou se bude v opravovat vozovka od 20. srpna až do 31. října. Automobilová doprava povede obousměrně jedním pruhem. Na nezbytně nutnou dobu budou uzavírány křižovatky navazujících ulic. TSK v tomto případě vytýčí objízdné trasy.
Horoměřická – přes most to nepůjde
Most přes Nebušický potok v Horoměřické ulici půjde k zemi, takže až do léta 2020 se bude jezdit po vyznačené objížďce. Součástí stavby jsou přeložky inženýrských sítí a úprava napojení komunikace Horoměřická na most o délce 3,6 metru. Vzniknou i nové opěrné zdi a odvodnění.
Protihluková stěna na Spořilovské
Na Jižní spojce v úseku Sliačská – Spořilovská se začíná od července stavět protihluková stěna, což potrvá do prosince. Nejdříve proběhne demolice stávající protihlukové stěny, jde o úsek dlouhý 758 metrů. Práce budou probíhat při částečném omezení dopravy – uzávěra pravého jízdního pruhu, při zachování stávajícího počtu jízdních pruhů v zúženém profilu.
Novovysočanská si to zaslouží
Novovysočanská ulice, která je součástí objízdné trasy kvůli uzavřené ulici Pod Krejcárkem, se nakonec bude opravovat také, a to v 1200 metrů dlouhém úseku Spojovací – Pod Plynojemem. Pracovat se tu bude od července do září. V rámci stavby je předpokládána obnova povrchu i v plochách tří stávajících zastávek autobusů. Novovysočanská bude vždy v jenom směru uzavřena a osazena semaforem. Doprava bude vedena kyvadlově.
Kde se opravuje? Ví to: opravujeme.to
Na internetové platformě opravujeme.to je sdruženo na 60 nejvýznamnějších uzavírek a to nejen TSK, ale i dalších, například SŽDC, energetiků, apod. Lze si i vyfiltrovat uzavírky podle oblasti či data. Jde o pilotní projekt, který se bude v příštích letech rozšiřovat. Bohužel, projekt je skutečně v plenkách, takže se podrobnosti o opravách nedozvíte, a to ani pokud jde o přesné termíny. Musíte si pak informace dohledat na jednotlivých webech příslušných organizací. Plynaři a vodaři i Pražská teplárenská tam obvykle nemají ani základní informace z platformy. Precizní informace na svých stránkách podává Technická správa komunikací, v závěsu je DPP. Pokud jde o výluky v MHD, pak jsou zajímavé stránky ROPIDu, kde se informuje i o výlukách v MHD včetně železnice v Praze a Středočeském kraji.