„My jsme s dalšími poskytovateli sdílené mobility, což je Nextbike, to jsou stříbrná kola, pak koloběžky a kola Lime a Bolt, vytvořili pracovní skupinu, ve které společně jednáme s jednotlivými městskými částmi a domlouváme se na zřízení parkovacích míst a veřejných stojanů pro kola tak, abychom přestali parkovat kola a koloběžky kdekoliv na ulicích,“ řekl Jan Střecha ze společnosti Rekola Bikesharing.

Parkovací stanoviště pro sdílená kola a koloběžky už najdete v Praze 2, 3, 7 a 8. Vzdálená jsou od sebe vždy maximálně 150 metrů.

„Tady v Karlíně je takových vyhrazených parkovacích boxů řádově kolem 25, dalších několik jich je na Palmovce a desítka na Ládví. Chceme ještě dál rozšiřovat, protože se nám to poměrně osvědčilo,“ řekl Martin Jedlička (Společně pro Prahu 8), zastupitel MČ Praha 8 a předseda Komise pro dopravu.

Ve čtvrtích, kde už parkovací zóny fungují, už navíc uživatele k parkování třeba sdíleného kola nabádají i samotné aplikace. Pokud uživatel zaparkuje jinde, může být i pokutován.

„My i Nextbike vzhledem k tomu, že jsme součástí Lítačky, tak máme podepsané memorandum s Magistrátem hlavního města Prahy, který nám ukládá, že při parkování mimo vyznačené stanoviště v naší aplikaci musíme dávat pokutu 500 korun,“ řekl Jan Střecha.

Parkovací místa pro sdílená kola či elektrokoloběžky v metropoli rychle přibývají.

„Vznikla v takových nevyužitých prostorech, v dopravních stínech nebo u přechodů, kde byly žluté čáry, takže tam vlastně legálně nemohla parkovat auta, ta místa byla nevyužitá, takže jsme nezrušili prakticky, až na výjimky, žádná parkovací místa pro auta,“ řekl Martin Jedlička (Společně pro Prahu 8), zastupitel MČ Praha 8.

Provozovatelé sdílených dopravních prostředků by do budoucna chtěli síť parkovacích stání rozšířit do celé Prahy. Podle Jana Střechy ze společnosti Rekola se ale některé městské části zdráhají povolit parkování jednostopých dopravních prostředků těsně před přechody, kde jsou ale nevyužívaná místa nejčastěji.