Nejvyšší kontrolní úřad zjistil, že město Frýdek-Místek zadalo zakázku na stavební práce firmě, která nesplnila kvalifikační předpoklady, a proplatilo jí z evropských peněz 90 milionů korun. V jiném případě si město nechalo proplatit finance za práce, které nebyly součástí projektu, anebo vykázalo náklady na práce, které se neuskutečnily.
Citace z nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu:
Statutární město Frýdek-Místek zadalo veřejnou zakázku na stavební práce uchazeči, který neprokázal splnění technických kvalifikačních předpokladů stanoveným způsobem. Výdaje za stavební práce sjednané smlouvou uzavřenou v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách NKÚ vyhodnotil jako nezpůsobilé. RR MS neprovedla řádně kontrolu ve smyslu právních předpisů EU12 a neoprávněně proplatila statutárnímu městu Frýdek-Místek dotaci ve výši 90 167 451,74 Kč. Proplacením těchto výdajů statutární město Frýdek-Místek i RR MS porušily rozpočtovou kázeň13 ve výši 90 167 451,74 Kč a současně došlo ke vzniku nesrovnalosti14 ve výši 82 856 577,28 Kč.
Statutární město Frýdek-Místek v rámci téže zakázky dále nevyloučilo členku komise z další účasti v hodnoticí komisi, přestože se jednalo o zaměstnankyni subdodavatele uvedeného v nabídce jednoho z uchazečů. Členka komise tak ve vztahu k předmětné zakázce nesplňovala podmínku nepodjatosti a měla být z hodnoticí komise vyloučena.
Nedostatky v oblasti věcné realizace projektů
V oblasti věcné realizace projektů byly v některých případech zjištěny nedostatky, které spočívaly zejména v použití dotace na pokrytí úhrad dodávek, které nebyly realizovány nebo nebyly předmětem projektu. Například:
· Statutární město Frýdek-Místek nesprávně vykázalo jako způsobilé výdaje náklady na dopravu a přesun parkovacích automatů. Uvedené práce nebyly součástí projektu, a proto výdaje na ně nebyly nezbytné pro jeho realizaci. RR
MS neprovedla řádně kontrolu ve smyslu právních předpisů EU12 a neoprávněně proplatila statutárnímu městu Frýdek-Místek dotaci ve výši 117 182,70 Kč. Jak statutární město Frýdek-Místek, tak i RR MS se dopustily porušení rozpočtové kázně13 ve výši 117 182,70 Kč a současně došlo ke vzniku nesrovnalosti14 ve výši 107 681,40 Kč.
· Statutární město Frýdek-Místek neoprávněně vykázalo jako způsobilé výdaje náklady na montáž kabelových koncovek sdělovacích kabelů. Uvedené práce a dodávky nebyly uskutečněny. RR MS neprovedla řádně kontrolu ve smyslu právních předpisů EU12 a neoprávněně proplatila statutárnímu městu Frýdek-Místek dotaci ve výši 45 008,28 Kč. Jak statutární město Frýdek-Místek, tak i RR MS se dopustily porušení rozpočtové kázně13 ve výši 45 008,28 Kč a současně došlo ke vzniku nesrovnalosti14 ve výši 41 358,96 Kč.
Statutární město Frýdek-Místek na základě zjištění NKÚ neoprávněně čerpané prostředky dotace související s věcnou realizací projektů ve výši 162 190,98 Kč RR MS vrátilo.
Většina uvedených nedostatků zjištěných u příjemců podpory vznikla v důsledku jednotlivých selhání kontrolních mechanismů RR MS, nikoli v důsledku jejich nevhodného nastavení.
Nedostatky v oblasti účetnictví
V kontrolovaném období statutární město Frýdek-Místek, město Český Těšín, město Rychvald, město Odry a město Orlová nevedly analytickou evidenci majetku pořízeného z dotace s vazbou ke konkrétnímu projektu. RR MS v rámci prováděných veřejnosprávních kontrol neupozornila příjemce dotace na
povinnost vést samostatnou analytickou evidenci s vazbou ke konkrétnímu projektu, tj. na skutečnost, že majetek pořízený z poskytnuté dotace musí být ve vlastnictví příjemce dotace veden v účetnictví odděleně tak, jak vyplývá z ustanovení příručky pro příjemce platné pro dané období, přestože k dodržování této příručky zavázala příjemce dotace smlouvou o poskytnutí dotace.
V některých případech příjemci podpory oznámili RR MS změny v projektu až po jejich realizaci, případně je neoznámili vůbec. Toto pochybení bylo zjištěno např. u města Český Těšín, města Odry, města Orlová, města Rychvald a statutárního města Frýdek-Místek.