Ve dvanácti případech se jednalo o vážné ohrožení života a dva muži podlehli svým zraněním na místě. V meziročním srovnání se jedná o 19ti procentní navýšení – za srovnatelné období ošetřili záchranáři v loňském roce 85 motorkářů, charakter zranění osmi z nich byl vážný, dva zemřeli na místě.
Na motorce bezpečně
Křižovatky
Nejčastější příčinou nehody je nedání přednosti v jízdě a následné zkřížení cesty motocyklu automobilem vyjíždějícím z vedlejší silnice, případně z místa ležícího mimo silnici (příjezdové cesty k domům apod.)
Na kruhových objezdech je nejčastější příčinou střetu nedání přednosti v jízdě při vjíždění na kruhový objezd.
Tipy
Před každou křižovatkou předvídejte tyto situace –
a) automobil přijíždějící z vedlejší silnice/vyjíždějící z místa mimo silnici vám nedá přednost – buďte připravení k provedení brzdného a úhybného manévru. Očekávat přítomnost křižovatky za ohybem zatáčky, za vozidlem, přes které není dostatečný výhled.
b) Snažte se být viditelní pro ostatní řidiče – motocykl je snado přehlédnutelné úzké vozidlo a v určitém okamžiku může být motocykl skryt před zrakem řidiče čekajícího na křižovatce za stromem/sloupem veřejného osvětlení apod.
c) zvolte vhodnou rychlost pro průjezd křižovatkou (dle situace a pokud čeká na vedlejší vozidlo, pak 70-90km/hod) – vozidlo z vedlejší má volno a začne odbočovat, ale z důvodu vaší příliš vysoké rychlosti nemusí dojít k dokončení odbočovacího manévru = dochází ke střetu. platí zejména u pomalých nákladních automobilů, traktorů apod. Sledujte kola automobilu, spatříte tak pohyb vozidla dřív, než když sledujete celý automobil.
Předjíždění
Ke každé páté nehodě došlo při předjíždění.
V každém třetím případě při předjíždění šlo o předjíždění stojících nebo pomalu jedoucích vozidel (kolony vozidel) , objíždění stojících překážek v provozu. Nejčastější příčinou je vozidlo vybočující/odbočující vlevo (v případě předjíždění zprava vozidlo odbočující vpravo) ať už na vedlejší silnici nebo na místo ležící mimo silnici. Dále vozidlo, které se rozhodne otočit a vybočí z kolony.
Častou nehodou je i předjíždění samostatně jedoucího vozidla, které odbočí vlevo (ať už motocyklista přehlédne signalizaci nebo odbočující řidič signalizaci pro odbočení vlevo nepoužil)
Tipy
Snažte se být pro ostatní řidiče viditelní (při předjíždění dávejte včas signál o předjíždění, pokud možno, tak najeďte k pravému okraji silnice a pak započněte odbočovací manévr – zajistíte si tím, že vás řidič v zrcátku zahlédne. nedržte se těsně za levým okrajem vozidla – jste v mrtvém úhlu a řidič vás nevidí. Při předjíždění dodržujte co možná největší boční odstup od auta a mějte tak prostor na případnou reakci. Dobré je mít prst uchystaný na klaksonu pro nouzové upozornění řidiče, který vás přehlédl a začal odbočovat/předjíždět)
Buďte vždy připravení na brzdný/úhybný manévr.
Pokud možno nepředjíždějte přes křižovatku, před blížící se křižovatkou případně před místem ležícím mimo silnici, u kterého čeká automobil, který má ze svého směru volno a motocykl při předjížděcím manévru přehlédne. Pokud v takovém případě předjíždíte, pak s největší opatrností a počítejte s tím, že automobil, který předjíždítě může začít náhle odbočovat vlevo.
Zatáčky
Ke každé čtvrté nehodě dojde při nevhodném průjezdu zatáčkou.
Tipy
Do zatáčky najíždějte rychlostí, jaká je potřebná pro průjezd zatáčkou. Lépe do zatáčky najet pomaleji, než v půlce zatáčky zjistit, že se „utahuje“ víc, než jsme předpokládali.
Zvolit takovou rychlost, abychom mohli bezpečně zastavit při výskytu jakékoliv překážky v zatáčce/za zatáčkou (týká se zejména nepřehledných zatáček). Dávat si pozor na stav a kvalitu asfaltu, štěrk, olej/naftu, bahno po dešti, obilí apod.
V náklonu prudce neakcelerovat, pokud možno projet na zařezený stupeň, který jsme vhodně zvolili před průjezdem zatáčkou. v případě podřazování na nižší stupeň použít před zařazením „meziplyn“ vrknutí plynem, aby po puštění spojky nedošlo k zablokování zadního kola.
Shrnutí
V jedné ze čtyř nehod je hlavní příčinou nebo jednou z příčin nehody příliš vysoká rychlost motocyklu a nepřizpůsobení rychlosti nastalým podmínkám v provozu – hustý provoz, déšť, mlha, nedostatečně věnování se řízení.
Mnoho řidičů automobilů motocykl jednoduše přehlédne, a proto je pro každého motocyklistu životně důležité, aby ovládali tyto „defenzivní“ techniky a dokázali předvídat a domýšlet možné krizové situace v provozu.
Zdroj: ZZSHMP, www.nemec.estranky.cz