Změny za 139 let
Začátkem dvacátého století prošlo nádraží rekonstrukcí. V letech 1901-1909 se stavěla nová hlavní budova v secesním slohu podle vítězného návrhu architekta Josefa Fanty, který vzešel z architektonické soutěže. V té době také vznikly podchody a kolejiště zastřešily dvě ocelové obloukové konstrukce. V té době neslo nádraží název Wilsonovo. Po druhé světové válce získala trať na Smíchov druhou kolej a vznikl druhý tunel.
Stanice metra, kterou postavil Metrostav, začala fungovat 9. května 1974. V letech 1972-1979 vznikla nová odbavovací hala, které ustoupila část dosavadních sadů. V letech 1983-1989 se budoval třetí vinohradský tunel na jižní straně nádraží. Přestavba severní části hlavního nádraží byla dokončena v roce 2005.
Současný stav
V současné době probíhá rekonstrukce Hlavního nádraží, po které se bude moci rovnat světovým nádražím. Podstatná část právě probíhající třetí etapy rekonstrukce Hlavního nádraží byla zkolaudována 24. listopadu a od 30. listopadu mohou zrekonstruovanou část využívat cestující. Rekonstrukci Hlavního nádraží provádí pro italského investora Grandi Stazioni Česká republika Metrostav od roku 2007.
„Z důvodu nutnosti zachování nádraží v provozu byla rekonstrukce rozdělena do několika etap, tak aby omezení cestujících bylo co nejmenší. Počáteční etapy se týkaly rekonstrukce nové odbavovací haly, následovat bude rekonstrukce Fantovy budovy. Nová odbavovací hala, kde je umístěno Centrum odbavení cestujících Českých drah a obchodní prostory, je už téměř dokončená. V průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku zbývá dokončit poslední část u severního podchodu“, říká vedoucí projektu Michal Kaiser z Metrostavu.
Nová podoba Hlavního nádraží
Třetí etapa zahrnuje rekonstrukci jižní části nové odbavovací haly, kde vznikne 30 nových obchodních jednotek. V jižní vestavbě je umístěna služebna Policie ČR a pro potřeby cestujících zde budou otevřeny další (čtvrté) WC. Pohyb cestujících usnadní dva nové osobní výtahy, vedoucí z parkoviště u magistrály přímo k pokladnám Českých drah, tři eskalátory a dva pohyblivé chodníky mezi jednotlivými úrovněmi nové odbavovací haly a dva páry eskalátorů spojující novou odbavovací halu a Fantovu budovu. Náklady na třetí etapu rekonstrukce jsou 260 milionů, celkové předpokládané náklady 770 milionů.
„V současné době probíhají projekční práce na realizační dokumentaci pro rekonstrukci Fantovy budovy a všichni z týmu Metrostav doufáme, že investor zajistí dostatečné množství finančních prostředků, protože rekonstrukce takové ojedinělé secesní památky by pro nás byla skutečnou odměnou“, dodává Michal Kaiser.