Oskar Kuptík
A proč ty emoce? „Vestecká spojka a exit 4 jsou pozůstatky dříve projektované trasy Pražského okruhu v krátké variantě, kterou odmítlo v petici 40 tisíc občanů Jižního Města,“ upozornil senátor Ladislav Kos (HPP11) na městském zastupitelstvu. Ostatně také proto vznikla tzv. dlouhá varianta, jejíž součástí je také mnohokrát přetřásaná stavba 511, od které si všichni slibují, že uleví Spořilovu, tedy alespoň pokud jde o průjezd kamionů. Senátor Kos upozornil na nebezpečí, že se po dokončení D3 může stát Vestecká spojka dalším „přivaděčem“ kamionů do Prahy.
Praha nic neplatí
Důležité je, že na Vesteckou spojku navazuje stavba jejího mimoúrovňového křížení s dálnicí D1 na hranici Prahy (Exit 4) a součástí stavby je i napojení plánované Západní komerční zóny Průhonice. I to vzbuzuje nevoli. Zastupitel Prahy Matěj Stropnický vyjádřil nelibost nad tím, že se za státní peníze staví silnice pro soukromé podnikatele. Podobný názor vyjádřili i zástupci Pirátů. Námitky od TOP 09 a ODS, že jde o podporu podnikání i o vytvoření nemalého počtu pracovních míst, nebrali. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) upozornil, že Prahu do stavby nedá ani korunu. Podle návrhu smlouvy by se měla podílet na koordinaci při získávání potřebných dokumentů pro stavbu. Vestecká spojka vede po pražských pozemcích jen ve třech případech, a to v naprosto zanedbatelných délkách.
Ale možná to bude drahé
Na základě smlouvy se posune nultý kilometr dálnice D1 a celé čtyři kilometry právě k exitu 4. To ale také znamená, že Praha „získá“ do majetku ty čtyři kilometry nynější dálnice, z které se stane místní komunikace. A pak musí tento nejzatíženější kus silnice v ČR udržovat a opravovat, to zadarmo nebude. Pravda, Pražané tak nemusí na jízdu po této části komunikace silniční známku, což dosud mít musí, kvůli svéhlavosti (ŘSD).
Tak dočkáme se stavby 511?
A jak Vestecká spojka popostrčí stavbu 511, o níž Praze hlavně jde? Středočeský kraj podmiňuje stavbu Vestecké spojky dokončením části okruhu tedy stavby 511 a souvisejících staveb, tedy spojení D1- Běchovice. Upozornila na to pražská radní Jana Plamínková (Trojkoalice/STAN). Faktem také je, že Středočeši budou teprve jednat o tom, aby se Vestecká spojka objevila v „Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje“ a dostavba stavby 511 je také pro ně zásadní. Zájem je velký už proto, že v této oblasti rostě mnoho obytných domů.
Splní ministerstvo slib?
Pokud jde o stavbu 511 je tu dobrá zpráva. ŘSD dokončilo její dokumentaci k posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Nyní je v rukou ministerstva životního prostředí, které už několikrát slíbilo, že vše vyřeší v nejkratším možném termínu. Běžné to trvá půl roku. Doufejme, že to ministerstvu nebude trvat šest měsíců. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) se dušuje, že výstavba pražského okruhu je „maximálně prioritní“. Spořilovští netěšte se, ještě jsou tu aktivisté, kteří dlouhou dobu stavbu 511 blokovali. A názor asi nezmění.
A komu to poslouží?
Vášnivým debatám na téma Vestecká sojka na pražském zastupitelstvu vzala vítr z plachet starostka Šeberova Petra Venturová (Pro lepší obec). Jednak sdělila, že Šeberov je pro stavbu pod podmínkou, že půjde o klasickou silnici (dva pruhy), a že nikdy nebude sloužit tranzitu kamionů. Upozornila, že podobný názor mají i Středočeši. A protože je lépe informovaná, než někteří pražští zastupitelé, sdělila, že obrovské pozemky, o nichž si někteří mysleli, že patří společnosti Tesco, byly prodány a jsou nyní vedeny jako orná půda. „Vždycky jsme byli pro stavbu za určitých podmínek, protože to výrazně zlepší dopravní obslužnost Šeberova,“ řekla P. Venturová.
O Vestecké spojce
Celková délka po úplném dokončení 6,9 km. Odhadovaná cena cca jedna miliarda Kč, předpokládaná délka stavby je 24 měsíců. Intenzita dopravy postupně nastoupá z cca 1 až 16 tisíc aut denně na 20 až 24 tisíc po dokončení dálnice D3 Praha – České Budějovice.
Stavba 511- D1 Běchovice
Se stavbou by se mělo začít do konce roku 2019, dohodli se na tom Praha a přilehlé obce. Stavba 511 měří 12,5 kilometru a jeho součástí jsou čtyři mimoúrovňové křižovatky a dva tunely – Dubeč –275 metrů a Na Vysoké – 372 metrů. Kromě toho na 30 mostů a můstků. Cena? Prý kolem 20 miliard.