V Praze se za posledních několik let zlepšilo ovzduší. Situace však není podle Magistrátu hlavního města Prahy plně uspokojivá, zejména kvůli dopravě a lokálním topeništím. Ke zhoršení kvality ovzduší přispívá také spalování rostlinného materiálu v otevřených ohništích. Pražští zastupitelé proto 14. září schválili vyhlášku, která omezuje spalování suchého rostlinného materiálu v otevřených ohništích za účelem jeho odstraňování. Nový předpis bude platit od letošního října, a to na celém území hlavního města Prahy.
Pražští zastupitelé dnes v obecné shodě koaličních i opozičních klubů Pirátů, SPOLU, Starostů a nezávislých, Prahy Sobě a ANO vyjádřili podporu rekonstrukci železničního mostu na Výtoni za využití moderních technologií při zachování co nejvíce z charakteru, hmoty a ducha této stavby, která je reprezentována zejména obloukovou nýtovanou konstrukcí přes Vltavu. Pražské zastupitelstvo chápe nezpochybnitelnou dopravní funkci výtoňského mostu, nutnost doplnění třetí koleje z důvodu potřebného zkapacitnění a vybudování nové zastávky na Výtoni, to vše s ohledem na rozvoj města na další desetiletí.
Podle Magistrátu hlavního města Prahy zvolilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy na čtvrtečním pokračujícím ustavujícím zasedání nové členy Rady hl. m. Prahy pro volební období do roku 2026. Novým primátorem hl. m. Prahy se stal Bohuslav Svoboda. Zvoleni byli i jeho náměstci a náměstkyně Zdeněk Hřib, Petr Hlaváček, Jiří Pospíšil, Jana Komrsková a Alexandra Udženija. Funkce radních budou zastávat Michal Hroza, Antonín Klecanda, Zdeněk Kovářík, Daniel Mazur a Adam Zábranský.
Moje dvouletá želvička Bára po operativním vyjmutí čipu a 27 injekcích do jedné a do druhé nožičky, znovu vidí a baští. Považuji to za malý zázrak a důkaz schopností veterináře. Jak jsem psal, viníkem onemocnění nejen Báry, ale řady dalších želviček, je prasácká želví množírna. Ale to je jiný příběh, se kterým nyní nebudu zdržovat.
Želvička Bára už je zdravá a pražští zastupitelé se pořád nedokázali dokopat ke zvolení nové městské rady. A to jsou zdraví, zdraví až moc. Nyní jsou navíc odpočinutí, mladí, štíhlí a krásní.
Nový most v Horních Počernicích, fiakry v Praze nebo Ledárny Braník. To a další problémy se ve středu 25. ledna řešily na kontrolním výboru Zastupitelstva hlavního města Prahy. O hlavních bodech jednání Naší Prahu informoval Ondřej Prokop, předseda hnutí ANO v Praze a zastupitel hlavního města Prahy a MČ Praha 11.
Moje dvouletá želvička Bára po operativním vyjmutí čipu a 27 injekcích do jedné a do druhé nožičky znovu vidí a baští. Považuji to za malý zázrak a důkaz schopností veterináře. Jak jsem psal, viníkem onemocnění nejen Báry, ale řady dalších želviček, je prasácká želví množírna. Ale to je jiný příběh, se kterým nyní nebudu zdržovat.
Při jednání Zastupitelstva hlavního města Prahy ve čtvrtek 26.května došlo k nevídané věci. Od začátku jednání probíhalo v přátelské atmosféře, i při návrhu čestného občanství Prahy. Ale když se přišlo k bodu odebrání čestného občanství maršálu Koněvovi, začala atmosféra v sále houstnout. Začaly to docela nevinné proslovy proti odebrání čestného občanství s přihlédnutí k zásluhám maršála Koněva. Vrchol však byl, když se k mikrofonu dostala žena, která vystupovala jako host. V průběhu svého vystoupení však došlo k trestnému činu!
Pražský magistrát půjčí své firmě Pražská plynárenská dvě miliardy korun na nákup plynu na další zimu. Úvěr schválili pražští zastupitelé, kteří také rozhodli, že se Praha za firmu zaručí u bank, úvěrujících Pražskou plynárenskou. Opozice je jasně proti a navíc přibližuje "odborníky" delegované do vedení této společnosti?
Pražští zastupitelé schválili přejmenování Korunovační ulice v úseku kolem ambasády Ruska. Vyšli tak vstříc Praze 6, která přejmenování původně navrhla. Nového názvu se dočká i nedaleko železniční most.
Pražští zastupitelé měli šanci napravit postup Rady hlavního města Prahy, která měla před vánočními svátky na programu podporu projektu Trenéři ve škole, ale z neznámých důvodů bod odložila. O přínosném projektu nakonec ale nejednalo ani zastupitelstvo.
V průměru o čtvrtinu zdraží od července jízdné ve Středočeském kraji. Dohodli se na tom zastupitelé. Má to háček, musí to také schválit pražští zastupitelé, protože doprava v Praze a Středočeském kraji je téměř plně integrovaná a má společné tarify. Jinak by nebylo zvýšení cen nebylo možné.
Praha - Předseda spolku Ohňostroj pro Prahu Jan Šaršoun sdělil, že alternativní ohňostroj, který má nahradit pražskými koaličními politiky odmítnutí novoroční ohňostroj, bude zároveň poctou Karlu Gottovi. Show se má jmenovat Praha Božská. Spolek Ohňostroj pro Prahu kritizuje narušení dlouholeté oblíbené tradice. Podporu spolku vyjádřili předseda zastupitelského klubu ANO a poslanec Patrik Nacher, který navíc slíbil že podpoří akci i finančně. Podobně jednají další pražští zastupitelé za ANO a za ODS.
Radní městské části za Vlastu a Piráty a bez podpory radních za ODS na konci června rozhodli, že skokově navýší daň z nemovitosti, a to o 100 %, tedy platby občanů s nemovitostí budou dvojnásobné. Na dnešek bylo z popudu opozice především TOP 09 svoláno i mimořádné zastupitelstvo, aby jako nejvyšší orgán městské části dvojnásobnou daňovou zátěž potvrdilo či zrušilo. Dopadlo to dle Naší Prahy poněkud překvapivě a logicky vznikl ne malý konflikt.
Největší nepřítel řidiče sanity? Možná jiný řidič… Podle zpráv Naší Prahy je dnes v hlavním městě obvyklý dojezd sanitky k vážnějším případům do osmi minut (ze zákona 20 min.). Mimo jiné průjezdu sanitek brání přecpání dopravních tepen auty a často i špatné dělání uličky. Rychlejším zásahům snad pomůže i nová koncepce, která mj. navýší na 25 počet výjezdových základen, obvykle společně s hasiči. Jednu takovou otevřeli po rekonstrukci v září ve Strašnicích v Průběžné. Jan Bělohubý Víte, že Pražské záchrance je už 160 let a patří mezi nejstarší a nejvyspělejší na světě? Sbor ochranný svou pomocí při požárech Šitkovských mlýnů v roce 1858 i během povodní, které provázely Pražany v posledních desetiletích 19. století, získal takový věhlas, že byl žádán o radu a pomoc při zakládání obdobných organizací i v jiných městech, a první sídlo získává v dolní části Václavského náměstí v říjnu 1890. Tehdy byly získány první dopravní prostředky a zavedena nepřetržitá služba. Ta trvá prakticky až doposud. Od začátku první do konce druhé světové války záchranka sídlila na Staroměstském náměstí – v té době je sboru povoleno při jízdě používat fanfárovou trubku. Kdo si pamatujete, že z jediné pražské centrály na žižkovské Ohradě nebo v Holešovicích jezdily houkačky typu „stejšn“ snad na každé místo v Praze? Následuje 50 let v holešovickém sídle Dukelských hrdinů, přičemž vozy vyjížděly třeba ze zmíněné Ohrady. Sedmdesátá léta připomene kultovní postava dr. Jandery, i to, že v roce 1973 byla zřízena linka 155. Krom ní dnes můžete využívat i mezinárodní 112. Rendez-vous šetří čas Před třiceti lety byl také – rovněž poprvé u nás – v Praze zahájen provoz systémem rendez-vous, kdy lékař vyráží na místo rychlým osobním vozem a pomalejší a často vzdálenější velká “sanitka” přijíždí v případě potřeby za ním. Navíc ve většině případů není nutný doprovod pacienta lékařem při transportu a lékař je tak k dispozici pro další případ. Jedině díky tomuto systému funguje záchranná služba v Praze se zhruba polovičním až třetinovým počtem posádek proti celostátnímu průměru vztaženému na počet obyvatel Prahy (1,5 milionu obyvatel Prahy by odpovídalo 45 jednotek RLP resp. RZP, v Praze jich je 23, z toho 8 RLP). Charakteristické je to, v Praze (již od 1945) záchranná služba spadá přímo po metropoli a ne, takže město může plánovat i místa, kde budou tzv. výjezdové skupiny i mimo nemocnice. V letos schválené koncepci rozvoje – mimochodem podpořili ji všchni pražští zastupitelé napříč politickou ideologií – se během čtyř let plánuje výjezdových základen na 25, posílením výjezdových skupin na 40 a celkovým navýšením počtu zaměstnanců na 585, a to především přímo v terénu a na operačním středisku. Všichni jsou pro, proč to nejde rychleji? „Rozšiřování počtu našich základen vychází z dlouhodobé koncepce schválené pražskými zastupiteli napříč politickým spektrem. Podle koncepce by měla mít ZZS HMP do roku 2021 vybudovanou síť 25 základen, aby zajistila dostupnou přednemocniční péči v rozrůstající se metropoli a zachovala vynikající dojezdové časy k pacientům,“ uvádí ředitel pražské záchranky Petr Kolouch. Koncepce musí reagovat na rozrůstající se metropoli, zhoršující se průjezdnost Prahy i bezpečnostní situaci v Evropě. „Cílem koncepce je poskytnou záchranné službě, která je výkladní skříní systému zdravotní péče, adekvátní podmínky pro provoz. Koncepce reflektuje současné komplikace, jako je například stále komplikovanější doprava v metropoli. Počítá také s rozšiřováním počtu personálu přímo v provozu, což do budoucna výrazně sníží počet přesčasových hodin,“ říká končící radní pro zdravotnictví Radek Lacko (ANO 2011). Koncepce rovněž počítá s obnovou vozového parku. Na konci roku 2021 bychom tak měli mít k dispozici 80 sanitních vozů, které budou maximálně šest let staré. Třicet nových vozů RZP převezmeme už letos. Vedení a operační centrála sedí „u strážníků“ v budově na Korunní. V září po rekonstrukci Strašnice Na 22 vrostl počet základen, ze kterých vyjíždějí vozy záchranné služby. Znovuotevřelo se po rekonstrukci stanoviště v ulici Průběžná ve Strašnicích. Od 3. září zde působí jedna dvoučlenná posádka zdravotnických záchranářů – specialistů pro urgentní medicínu. Základna se nachází v prostorách stanice Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy. „Je to výhodné z hlediska ekonomického snížením provozních nákladů. Současně tato praxe pomáhá při budování dobrých vztahů mezi oběma složkami, což vede k výsledkům při společných zásazích,“ říká o společných základnách ředitel pražských hasičů brigádní generál Roman Hlinovský. Ve Strašnicích budou posádky sloužit v 12hodinových směnách. Dominantu stanice tvoří hlavní jednopatrová budova s výjezdovými garážemi, zásahovou technikou a prostorami pro 60 hasičů sloužících v třísměnném, 24hodinovém režimu služby. Velkorysý prostor hlavní budovy stanice, která byla dostavěna v roce 1987, umožňuje působení i jiným než výjezdovým složkám HZS hl. m. Prahy. Je zde oddělení prevence a ochrany obyvatelstva pro městské části Praha 10, 15 a 22 a část strojního oddělení. V minulosti stanice sloužila například také jako sklad humanitární pomoci pro země bývalé Jugoslávie či oblasti zasažené povodněmi. -box I Fakta o pražské záchrance: -Sanitky v Praze najezdí ročně 2,5 milionu kilometrů. -Cíl je, aby sanita najezdila max 300 tisíc kilometrů nebo max 6 let. -Záchranáři mají (v roce 2016) 65 skříňových sanitek, do 2021 jich chtějí 80. -K možnému využití na společnou výjezdovou skupinu se vyhledávají se objekty hlavně u hasičů na okrajích Prahy. -V plánu jsou lokality Argentinská, Průběžná, Klánovice, Sokolská a Bohnice. -Box II Naše Praha vás zkouší: Jaký je správný postup (a od října i povinný zákonem) tvoření uličky - při pouštění vozu s blikačkou – kam uhnout? A)Pravý a prostřední doprava, levý doleva B)Pravý doprava, levý a prostřední doleva C)Pravý doprava, levý doleva, a prostřední podle situace, kam usoudí. (Správnou odpověď s článkem na www.nasepraha.cz)
Pražští zastupitelé na jednání 14. června schválili 48 projektů za téměř 568 milionů korun. Ty žadatelé o dotaci podali do čtyř výzev vyhlášených v rámci Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Na východním příjezdu do metropole díky tomu vyroste P+R parkoviště.
Libeň/Bulovka – Holešovičky patří pod zem, ale přesto se nic neděje. Iniciativa místních občanů, kterou najdete na FB „Holešovičky pro lidi“ sbírala podpisy i při prezidentských volbách. A možná to bylo jediné místo, kde se místní shodli.
Pokračování Blanky je na světě, trvalo to pěkně dlouho. Ale nedělejte si iluze bude to ještě pěkně dlouho trvat - do roku 2031. A o co vlastně jde? O 10 kilometrů komunikace, která navazuje na tunelový komplex Blanka a která snad zmírní různé dopravní zácpy třeba v Praze 6, v Praze 8 a některých dalších sousedících oblastech a uleví lidem pokud jde o hluk a exhalace. Oskar Kuptík
Pražští zastupitelé dali zelenou výstavbě nové lávky přes holešovický přístav. Lávka bude propojovat severní část poloostrova holešovického přístavu s protilehlým břehem. Jejím hlavním cílem bude zpřístupnit poloostrov pěším a cyklistům.
Uvolněním budovy v areálu Letov by mělo v Letňanech vzniknout místo pro volnočasové aktivity obyvatel městské části Praha 18. Na adrese Beranových 688, kde dříve působilo detašované pracoviště Střední průmyslové školy na Proseku, vznikne dům dětí a mládeže, ostatní prostory nevyužívané budovy budou sloužit jako knihovna.
Vestecká spojka, která nemá zdánlivě s Prahou mnoho společného, rozbouřila emoce mezi pražskými zastupiteli na posledním zasedání. Schvalovala se (a schválila) smlouva mezi Prahou, Středočeským krajem, Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a ministerstvem dopravy o společném postupu při stavbě. A co je Vestecká spojka? Silnice, která spojí Prahu, přesněji Prahu 4 a Jižní Město, s obcemi Vestec a Jesenice.
Libeň/ Praha - Pražští zastupitelé Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ) a Ondřej Profant (Piráti) a dále Janusz Konieczny z Nadačního fondu proti korupci, Adam Scheinherr z iniciativy Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat a dopravní expertka Miloslava Pošvářová se podepsali pod trestní oznámení podané kvůli Libeňskému mostu.
Petice za žižkovskou iniciativu Klinika a jeho výbor znovu vyzve pražské zastupitele k znovuprojednání své žádosti, kdy žádá převod budovy na hlavní město a její poskytnutí tamnímu autonomnímu centru. Pražští zastupitelé o tomtéž jednali několik hodin minulý týden. Kromě zelených a pirátů Kliniku silně podpořili i komunisté.
Pražští zastupitelé schválili novou vyhlášku, která výrazným způsobem omezuje pouliční umění, tedy tzv. busking. Nejradikálnější zákazy se týkají hudební produkce v centru města, na kterou si měli stěžovat především občané městské části Prahy 1. Vyhláška, která zahrnuje jak striktní zákazy konkrétních nástrojů, tak rozsáhlá omezení míst a hodin, během kterých je povoleno hrát, je však plná rozporuplností, nejasných pojmů a neurčitých formulací.
Hlavní město chce zakázat kamionům průjezd po celém území metropole. Záměr ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé na svém zasedání s tím, že krok musí projednat s ministerstvem dopravy, Středočeským krajem, samosprávami dotčených obcí a také se Silničním správním úřadem, který rozhodne.
Rada hlavního města vyřadila z programu čtvrtečního jednání zastupitelů bod o rušení tří středních škol. Důvodem je právní problém s možností využít jména architekta Josefa Gočára v názvu jedné školy, uvedl v úterý náměstek primátora pro školství a zároveň zastupitel Prahy 10 Antonín Weinert (ČSSD). Sloučení škol se totiž - jak jsme vás již informovali - týká i škol z Prahy 10. "Po vyjasnění záležitosti se tento bod zařadí na některé z následujících jednání zastupitelů," upřesnil radní.