Největší výhodou pohonu LPG je zhruba o polovinu nižší cena paliva v porovnání s benzinem nebo naftou. Počet čerpacích stanic, které nabízí LPG, stále roste. V celém Česku je jich kolem pěti set, ve Zlínském kraji desítky.
Zástavba kvalitního LPG systému vyjde na 30 tisíc korun. Tato investice se vrátí po ujetí přibližně 30 tisíc kilometrů. Dalšími najetými kilometry už vlastně jen vyděláváte.
Montáž ale může být i podstatně levnější. Cena se liší podle typu auta a vybraného druhu zařízení. Nejlevněji ho pořídíte na starší auta s karburátorem – za 12 tisíc korun. Za lepší systém sekvenčního vstřikováním ale dáte nejméně 20 tisíc korun.
U vozů s LPG je zhruba dvojnásobný dojezd. Benzínový provoz je plně zachován a kdykoliv, i během jízdy, lze změnit druh paliva.
A další klady? Prodloužení životnosti oleje o čtvrtinu, snížení hlučnosti a opotřebení motoru, daleko menší dopad na životní prostředí díky nižším emisím.
„Podnikatelé ocení osvobození aut s LPG od silniční daně a uvítají skutečnost, že zůstatková cena v případě prodeje je u vozidla s LPG vyšší,“ doplňuje Tomáš Kleissner ze společnosti KIA Motors Czech.
Nevýhody plynu
Plyn musíte tankovat o něco častěji, jeho spotřeba je zhruba o 15 procent vyšší oproti benzinu. Výkon motoru je naopak asi o pět procent nižší.
Překážkou je i samotné tankování. Plnění nádrže zabere až deset minut a měla by ho provádět jen proškolená obsluha stanice.
Úprava na plyn s sebou přináší zmenšení zavazadlového prostoru, případně přijdete o rezervu.
U mnoha podzemních parkovišť nebo krytých garáží platí zákaz vjezdu autům s LPG.
Kvůli namontování LPG můžete navíc přijít o záruky od výrobce auta. Řada automobilek už má ale vozy s LPG v nabídce nebo sami zajistí přestavbu. Za nové auto s LPG si připlatíte kolem 30 tisíc oproti verzi s běžným pohonem.
Nově nabízí možnost zabudování LPG například automobilka Kia u vybraných modelů cee´d a Venga. „Máme dva zásadní argumenty, které hovoří pro přestavbu na LPG. Jednak úsporu až 40 procent za pohonné hmoty a pak zachování plné záruky,“ upozorňuje Tomáš Kleissner.