O majetek v rozsahu 2 350 bytů, 180 nebytových prostor a 850 garáží, který dosud město Zlín spravovalo společně se Správou domů Zlín, se hodlá od 1. listopadu postarat samo. Podle 2. náměstka primátora Aleše Dufka by tak město mělo ušetřit statisíce až miliony korun. Nájemníci prý změnu pocítí ve zkvalitnění služeb. „Naším cílem je mimo jiné dosáhnout zkrácení lhůt při vyřizování požadavků občanů, které se týkají bytového fondu města Zlína,“ vysvětluje Dufek.
Městská rada o této organizační změně rozhodla již v květnu. Správu městských bytů má mít na starosti nově vzniklé Oddělení bytové správy spadající pod Odbor ekonomiky a majetku. Zde bude pracovat devět zaměstnanců, kteří převezmou práci zastávanou dosud 13 pracovníky.
Oddělení bytové správy bude sídlit v ulici Zarámí, v budově magistrátu, takže jen tímto město ročně ušetří na nájemném cca 400 tisíc korun. „Díky úsporám za nájem, ale i třeba platy zaměstnanců a podobně ušetří město ročně částku nejméně v řádu několika set tisíc korun, odhaduji spíše úsporu tak kolem tří milionů ročně,“ doplnil Dufek.
Dalším pozitivním efektem má být efektivnější vymáhání nedoplatků na nájemném a dalších službách. Celkový dluh přitom aktuálně dosahuje přibližně 26 milionů korun a správě domů se je nedařilo účinně vymáhat. „Některé jsou staré třeba i 10 let,“ vysvětluje náměstek primátora Ondřej Běták. Praxe, kdy se radnice starají o byty ve svém majetku prostřednictvím svých odborů, je běžná i jinde, například v Karlových Varech, Opavě nebo Brně.
V souvislosti s městskými byty se chystá ještě jedna novinka. Ta je spojená s pořadníkem. Stále častěji se totiž stává, že lidé na předních místech pořadníků opakovaně odmítají městem nabízený byt a neustále tak spekulují. Nově by proto měl být každý, kdo jednou bez závažných důvodů, jako je nemoc či dlouhodobý pobyt v zahraničí, odmítne nabízený byt, ihned vyřazen z pořadníku čekatelů na městský byt.