„Za prodloužení metra A zaplatí hlavní město celkově více jak dvacet jedna miliard korun, výstavba trasy metra D nás vyjde na třicet pět miliard korun. Praha je bohužel zatím stále zcela odkázána na svoje finanční prostředky – nikoliv na stát, což je v evropském měřítku raritou. Ve spojitosti se současnou hospodářskou krizí je pro nás tato situace rozpočtově velice složitá. Uděláme ale vše proto, abychom realizaci strategických investičních akcí udrželi,“ dodal primátor.
„Dnes jsme byli svědky jedinečného okamžiku – razicí štít Tonda prorazil cestu metru A do plánované stanice Petřiny. Těmito razicími štíty se ve světě staví převážná část všech tunelů – jde o metodu úspornou, bezpečnou, rychlou a citlivou k povrchu,“ prohlásil první náměstek primátora Karel Březina, který se akce rovněž účastnil, a dodal: „Nyní bude štít pokračovat s ražbou směrem k plánované stanici Veleslavín.“
Razicí štít Tonda se rozjel letos 14. dubna a do 11. srpna vyrazil 495 metrů dlouhý tunel. V průběhu prací se potvrdila správná volba zvolené technologie TBM-EPB, tedy plnoprofilovými razicími štíty. „Ražba prvního úseku jednokolejných tunelů do stanice Petřiny, která probíhala od dubna do srpna, byla pro nás obdobím, kdy se všichni účastníci seznamovali s nově použitou technologií. Ražba probíhala v poměrně obtížné geologii dvou rozdílných geologických vrstev jílovců a pískovců, to vše s přítoky vody až 10 l/sec. I přes tyto náročné podmínky jsme dosáhli rychlost ražby až 19.5 m/den,“ uvedl Ing. David Cyroň, vedoucí projektu TBM ze společnosti Metrostav.
Za strojem pak zůstává prakticky hotový tunel z betonových tybinků, do kterého budou po dokončení ražby položeny koleje a celá technologie provozu metra. Všechna provedená kontrolní měření prokázala, že zvolená metoda je šetrná k povrchové zástavbě a umožňuje bezpečnou ražbu i ve složitých geologických podmínkách.
Výstavba prodloužení metra A z Dejvic do Motola začala loni na jaře. Razicí štíty byly dětmi z motolské nemocnice pokřtěny jako Tonda a Adéla. Oba razí tunely směrem z Vypichu do Dejvic. Druhý razící štít jménem Adéla dorazí do míst plánované stanice Petřiny v polovině měsíce září letošního roku. Po prorážce čeká Tondu přesun razícího komplexu stanicí Petřiny a následně pak zahájení ražby další etapy do stanice Veleslavín, kde se očekává prorážka přibližně na konci roku 2011. Ražba všech tunelů by měla být hotova na přelomu let 2012 a 2013. Konečná stanice metra A – Dejvická propojí hustě obydlené oblasti podél Evropské a Kladenské ulice, sídliště Červený vrch a Petřiny. První soupravy metra by měly vyjet v roce 2014 do čtyř nových stanic Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.