Nechceme nijak zpochybňovat, že je zimní období pro automobily v mnohém náročnější než to letní. Nicméně ani přípravu auta na léto se nevyplácí podcenit. Za prvé se na jeho stavu mohlo podepsat mrazivé počasí a sůl ze silnic, za druhé možná budete během teplejších měsíců jezdit více a dál. Proto je dobré nejen vyměnit pneumatiky, ale podívat se například i na stav karosérie, zkontrolovat podvozek, vyměnit či doplnit některé kapaliny a také zjistit stav klimatizace či lékárničky.
Neváhejte a přezouvejte
Nejdůležitější při přípravě auta na léto je přezutí pneumatik. Zákon nařizuje, že byste zimní pneumatiky měli mít v období od 1. listopadu do 31. března. To ale platí jen tehdy, když je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Začít přezouvat na letní tedy můžete, už když je venku teplo, tím se myslí dlouhodobě nad 7 °C. Jezdíte-li pravidelně do zahraničí nebo se tam zrovna chystáte, raději si zjistěte, jak jsou na tom se zákonným přezouváním tam. „Třeba v Rakousku byste měli jezdit na zimních pneumatikách až do 15. dubna. A tam, kde jsou silnice pokryty sněhem, třeba i rozbředlým, nebo ledem, můžete dostat od rakouské policie pokutu i mimo zákonem dané zimní období,“ radí ze své zkušenosti profesionální řidič Pavel Zeman.
A proč byste měli přezout ze zimních na letní? Minimálně za čtyř důvodů: brzdná dráha letních pneumatik je kratší, dokážou lépe reagovat na teplém asfaltu, mají nižší hlučnost a vozidlo bude mít díky nim nižší spotřebu.
Ať už přezouváte svého čtyřstopého miláčka sami nebo v pneuservisu, neměli byste při výměně pneu zapomenout na vyvážení kol. To by měli provádět pouze odborníci se speciálním vybavením. Nemáte-li kola dobře vyvážená, nebude vaše jízda komfortní, protože vám při vyšších rychlostech bude vibrovat volant. Jezdit na nevyvážených kolech je nejen nebezpečné, ale riskujete i poškození podvozku nebo ložisek kol, což váš může přijít poměrně draho.
A ohledně pneumatik poslední rada – nebuďte škudlilové! Letní pneumatiky je nutné vyhodit, když je hloubka jejich vzorku nižší než 1,6 mm, protože jezdit na takových pneumatikách je trestné. „Pneumatiky byste měli z bezpečnostních důvodů vyměnit, už když dosáhnete hloubky vzorku tři milimetry,“ radí například v Autoservisu Bílá Hora.

„Lišty stěračů nebývají po zimě v dobrém stavu. Myslete na jarní lijáky, kdy budete potřebovat stírat perfektně!“
Jarní prohlídka musí být důkladná
V zimě vám mohlo v autě všechno sloužit bezchybně, to ale neznamená, že bude i v létě. Při jarní prohlídce byste měli zkontrolovat stav chladicí a brzdové kapaliny a také brzdy, včetně těsnosti brzdového vedení a hadiček) a tlumiče. Nezapomeňte ani na baterii, jestli po zimě vykazuje dostatečné nabití. Automechanik by se měl podívat i na palivový a vzduchový filtr a případně je vyměnit. Znečištěný vzduchový filtr může zvýšit spotřebu paliva až o 10 %.
Když víte, že už nebude mrznout, nedolévejte zbytečně zimní směs do ostřikovačů. S teplejším počasím se vyrojí různý hmyz a ve vzduchu bude poletovat pyl a s obojím si na předním skle mnohem lépe poradí letní směs. Ta vytvoří navíc na skle film, který pomáhá rychle a dobře odvádět déšť. Zimní a letní směs nedoporučujeme míchat. Nejlepší je tu starou spotřebovat a směsi navzájem neředit.
Víte o výměně oleje v převodovce?
Před motoristy poněkud utajovanou informací je, že by měli také po najetí určitého počtu kilometrů vyměnit olej v převodovce. „ Někteří výrobci vozidel předepisují výměnu oleje každých 60 000 až 120 000 km, jiní vůbec. Faktem ale je, že stejně jako se opotřebovává motorový olej, opotřebovává se i olej automatické převodovky,“ vysvětluje Pavel Augustín ze společnosti Automatické převodovky Praha. „Problémy působí otěr z lamel a třecích ploch a degradace oleje vlivem vzdušné vlhkosti. Vzniklé pevné částice (otěr) brání volnému proudění oleje jednotlivými hydraulickými komponenty, instalované filtry je nedokáží zachytit a tyto částice nadměrně opotřebovávají agregát celkově.“
Pokud se na vašem automobilu objevují závady jako problémy s řazením, cukání při rozjezdu, prokluzy, řazení ve vyšších otáčkách či problémy s akcelerací, je doslova za minutu dvanáct a měli byste okamžitě navštívit specializovaný autoservis. Jinak hrozí mechanickém poškození převodovky či její úplné selhání a následná cena opravy nebo dokonce výměna celé převodovky, a to především u starších vozidel, může převýšit cenu auta…
Ani klimatizaci nepodceňujte
V zimě jste si na ni ani nevzpomněli, ale v létě budete rádi, že ji máte a že vám funguje. Nechte si ji také zkontrolovat. Alespoň jednou ročně by se u ní měl měnit kabinový filtr a případně doplnit chladicí médium. Na tuhle naši radu si určitě vzpomenete, až budete v letních měsících stát v dlouhých prázdninových kolonách. Horko, trvá-li několik dní, se každoročně podepisuje na kondici řidičů, kteří se rychleji unaví, ztrácejí koncentraci a bývají podrážděnější. Vliv únavy z horka srovnávají odborníci s účinkem alkoholu a říkají, že v některých případech dosahuje až do intoxikace ve výši jednoho promile alkoholu v krvi. Takže pozor, abyste nezavinili dopravní nehodu jen kvůli nefunkční klimatizaci.
Mrkněte do autolékárničky
Pokud jste si právě pořídili novou autolékárničku, je její expirační doba čtyři roky. Dříve jsme ji museli kupovat vždy znovu, podle nejnovější vyhlášky už ji ale po uplynutí této doby není nutné měnit celou, pokud jsou její součásti nejsou porušené nebo jinak znehodnocené.
V lékárničce musíte mít povinně hotový obvaz s polštářkem, hotový obvaz se dvěma polštářky, cívku hladké náplasti, škrticí obinadlo, latexové rukavice, izometrickou fólii (minimální rozměr 200 x 140 cm) a nůžky. Povinnou součástí již nejsou trojcípý šátek, rouška a náplast s polštářkem, zároveň ale nikdo nezakazuje, abyste je s sebou vozili – můžou se hodit. Obsah lékárničky byste před létem měli doplnit o léky proti bolesti, na horečku a na alergie.
Přemýšlíte o jiném vozidle?
Kdysi se říkalo, že výhodnější je koupit automobil na jaře, a to z toho důvodu, že silnice nejsou již prosolené a nečistoty tak nepoškodí vozidlo. Potvrzuje to i Dalibor Slivinský, který řídí automobilové dealerství v Praze – Stodůlkách: „V letech před pandemií covidu-19 bylo vrcholem prodejní sezony období duben-červen a pak srpen, ten dokázal být nejsilnějším měsícem roku. Podzim byl obecně prodejně slabší, narostl však výrazně podíl SUV. V letech covidu-19, speciálně na podzim 2021, byla poptávka po nových vozech výrazně vyšší a silnější než bylo loňské jaro.“
Pokud se vydáte koupit si nový vůz, ověřte si – třeba internetových recenzí – serioznost obchodník a jeho solidnost ohledně příslibů a dodržování dodacích lhůt či řešení reklamací (dostupnost dílů). „Nové vozy dokáží překvapit z hlediska výbavy. Některé značky/modely mají hodně naděleno již v základu, u jiných se připlácí téměř i za volant a nádrž. Také financování a pojištění může znamenat úsporu či naopak extra výdaj v řádu desítek tisíc korun,“ upozorňuje Dalibor Slivinský. Zákazník by si proto měl dát pozor hlavně na vlastní automatické předpokládání, že „to tak přeci určitě je“. Ne, ptejte se, ověřujte, ujistěte se.
Ojeté vozy se doporučují kupovat pouze u renomovaných prodejců a nejlépe s nezávislým odborníkem, který je schopen posoudit technický stav vozu. „Doporučujeme také prověřit stav najetých kilometrů a prodělané havárie v systému Cebia,“ uzavírá Dalibor Slivinský.