Za dirigentský pult Janáčkovy filharmonie se v sále Domu kultury města Ostravy ve dnech 21. a 22. března od 19 hodin postaví bývalý šéfdirigent Theodore Kuchar. Dvořákovo symfonické dílo je Kucharovi blízké, pořídil spolu s JFO jeho kompletní nahrávku na CD a symfonickou báseň Polednice si do programu zvolil sám, stejně jako Beethovenovu Třetí symfonii. Sólistou v Ravelově Koncertu pro klavír pro levou ruku bude přední český pianista Ivo Kahánek., kterému jsem položili několik otázek.
Na koncertě budete hrát Ravelův Koncert pro klavír pro levou ruku, můžete nám o něm říci něco více, a proč jste si vybral tuto skladbu?
Všechny koncerty pro klavír levou rukou a orchestr (a že je jich hned několik) jsou vlastně pomníky vítězství lidského ducha nad osobní tragédií. Většinou byly psány pro klavíristy, kteří – jako v případě Ravelova koncertu rakouský pianista Paul Wittgenstein – přišli o pravou ruku ve válce. Zajímavostí je, že se tak stalo v 1. světové válce, v níž bojoval i sám autor hudby. Ravel o svém koncertu řekl: „Chtěl jsem napsat skladbu, u které se zavřenýma očima nepoznáte, že ji nehrajou dvě ruce.“ Nutno dodat, že se mu to povedlo beze zbytku za cenu místy extrémní pianistické obtížnosti.
Tuto skladbu jsem již před časem hrál a její hudební svět mi učaroval. Jde o hudbu existenciální povahy, v níž se střetávají zvuky vnějšího světa s vnitřním hlasem lidské duše. Gradace závěrečné kadence má pro mne sílu vzkříšení.
Jaká byla Vaše cesta ke klavíru? A přišla už někdy chvilka, kdy jste svého rozhodnutí stát se klavíristou, litoval?
Mne ke klavíru přivedla maminka a babička, které obě na velmi slušné úrovni, byť nikoli profesionálně, hrály.
Určité horší nálady přijdou na každého, ale opravdu hluboce autenticky jsem svého rozhodnutí nelitoval nikdy. A kdyby taková situace někdy nastala, asi bych se snažil ji neřešit lítostí, ale prostě bych šel dělat něco jiného.
Co je podle Vás v životě klavíristy největší mínus a co největší plus?
Největším minusem, alespoň pro mne, je permanentní nedostatek času. Studium repertoáru je zejména u klavíru časově nesmírně náročné, navíc s kariérou pianisty je také spjato spousta zdánlivě mimohudebních aktivit, jako sebeprezentace, práce s manažery, spousta korespondence apod. Naopak největším plusem je hudba sama – je to brána do jiné dimenze vlastní bytosti, nejvyšší úroveň komunikace, jakou si lze představit. Jakkoli je to v běžném životě často obtížné, v hudbě může být člověk stoprocentně sám sebou.
VELKÝ SYMFONICKÝ CYKLUS
21. a 22. 3. 2013 v 19 hodin
program:
A. Dvořák: Polednice, symfonická báseň
M. Ravel: Koncert pro klavír pro levou ruku a orchestr
L. van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur „Eroica“
účinkují:
Ivo Kahánek – klavír
Theodore Kuchar – dirigent