Asociace má 22 zakládajících členů. Jedním z nich je i město Zlín, které bude obsazovat pozici místopředsedy této organizace.
Přestože se bude nově vzniklá asociace specializovat na cyklistiku, nebude ji řešit odděleně od ostatních druhů dopravy. „To by ztrácelo smysl. Nelze preferovat jeden druh dopravy na úkor druhého,“ vysvětlil Josef Novák, který připojení Zlína k asociaci podepsal. Nově vzniklá organizace podle něj města podporující cyklistiku spojí. „Umožní jim spolupracovat a více v této oblasti prosazovat, třeba při jednáních se státem. Především může zrychlit legislativní přípravu staveb, která se v současnosti často táhne neúměrně dlouho,“ vysvětlil. Další informace k Asociaci měst pro cyklisty zájemci naleznou na www.cyklomesta.cz.
Cyklodoprava je jednou z priorit zlínské radnice, která se snaží rozšířit stávající síť cyklostezek. Vyznavači jízdy na kole mají nyní ve Zlíně k dispozici asi 18 kilometrů těchto speciálních komunikací pro kola a in-line bruslení. Pro srovnání: třeba obyvatelé Pardubic, což je zhruba devadesátitisícové město na východě Čech, mohou využívat třikrát delší síť, město totiž disponuje více než 50 kilometry cyklostezek. „Ve srovnání s ostatními krajskými městy jsme na chvostu,“ nezastírá Josef Novák. „Cyklodopravou se zabývá i nově utvořený strategický plán Zlín 2020. Zájemci naleznou podrobná data v jeho analytické části. Dokument je k nahlédnutí v infocentru na radnici nebo na webu www.zlin.eu,“ sdělil Martin Habuda, který je cyklokoordinátorem zlínské radnice.
Handicap v délce cyklostezek nyní město intenzívně odstraňuje. Zaměřuje se především na dokončení páteřní cyklostezky spojující Zlín s Otrokovicemi. „Pokud chceme možnosti cyklodopravy zlepšit, dokončení tohoto záměru je prostě nutností,“ nezastírá 1. náměstek primátora Jiří Kadeřábek, do jehož kompetencí doprava patří.
Vše směřuje k tomu, že ze Zlína do Otrokovic a naopak bude možné dorazit bezpečně na kole na podzim příštího roku. Nejnověji byl dobudován úsek Louky – OBI – Malenovice, zahrádky, který navázal na již postavenou cyklostezku, která vede podél řeky Dřevnice od Intersparu k mostu v Loukách.
Po dokončení páteřní cyklostezky do Otrokovic a napojení krajského města na Lukov se síť cyklostezek na území Zlína protáhne na téměř 23 a půl kilometru.