Počasí
Praha -2 °C Pondělí, 29. listopadu 2021, Svátek má Zina
Go to content

IPR

Nové Dvory nově, chystá se územní studie

Nové Dvory - Území Prahy 4 a Prahy 12, které se stane jednou ze spádových oblastí připravované nové linky metra D, prověří nová územní studie. Do její tvorby se zapojí obě dvě městské části, které budou spolupracovat již na jejím zadání. Studie má být hotova v roce 2022.

Co by mohlo být na Rohanském ostrově…

Karlín - V sousedství Karlína vznikne nová čtvrť s jedním z největších parků v Praze. Jak by Rohanský ostrov mohl v budoucnu vypadat, uvidíte na výstavě v CAMPu Vyšehradská 57. (Více FB: časopis Naše Praha a webu: www.nasepraha.cz)

O koupi bytů rozhodují ženy a mateřská škola místě

Komu šít bydlení v Praze na míru? Data za rok 2018 potvrzují dlouhodobý trend, nejčastěji kupují byty z developerských projektů lidé ve věku 31 až 40 let, přičemž mírně převažují ženy. Žádný výzkum už ale nezohlednil, kolika mužům vnutila při koupi bytu svou vůli jejich žena.

Kam půjdou ceny pražských bytů: Kdy bude líp?

V metropoli za 11 měsíců roku 2018 stavební úřady povolily 2194 nových bytů. Vyplývá to z aktuálních dat ČSÚ z ledna 2019, jež má redakce časopisu Naše Praha k dispozici. Strategický plán města přitom počítá s tím, že by mělo vznikat kolem 6000 nových bytů ročně. Zaplatíte cenové zoufalství vy, nebo až vaši budoucí potomci? A proč to bude pár let jen horší a horší?

Vrátí se na Václavské náměstí tramvaje?

Praha – Už několikrát se v průběhu posledních dvaceti let hovořilo o tom, že by se na Václavské náměstí měly vrátit tramvaje. Hovořil o nich například i bývalý šéf dopravního výboru magistrátu František Laudát (původně ODS, následně TOP09).

Jak by se mohl změnit Klárov

Dnes u ž bývalá městská rada schválila v úterý 13. listopadu studii na proměnu Klárova, tedy okolí stanice metra Malostranská. Jejím hlavním cílem bylo nalézt řešení, které by lépe vyvážilo podmínky pro jednotlivé druhy dopravy. Studie zohledňuje zejména bezpečnost chodců a řeší návaznost na nejbližší okolí Klárova. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) zadal studii ke zpracování ateliéru A69.

Vítězné náměstí se otevře lidem.Podívejte se na vítězný návrh

Dejvice - Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v úterý 13. listopadu večer vyhlásil výsledky architektonické soutěže na novou podobu Vítězného náměstí. Návrh, který byl odbornou porotou oceněn jako nejlepší, odklání veškerou dopravu mimo střed náměstí. Kulaťák tak získává zcela novou tvář. Autoři návrhu jsou Pavel Hnilička, Eva Macáková a Josef Filip.

Sídliště Ďáblice má ochránit územní studie. Praha 8 se obává zdržení a výsledku

Pražští radní uložili v úterý Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) vypracovat územní studii pro sídliště Ďáblice. Ta by měla vytipovat místa, kde lze doplnit zástavbu tak, aby se nenarušil charakter sídliště, které má oceňované urbanistické řešení, množství zeleně i zajištěnou infrastrukturu. Zástupcům Prahy 8 se ale takové řešení nelíbí.

Seifertova ulice pravděpodobně změní podobu

Seifertovu ulici, jednu z nejfrekventovanějších ulic pražského Žižkova, možná čeká proměna. Její případnou podobu určí studie, která vznikla ve spolupráci Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha) a architektonické kanceláře edit!. Studie řeší veřejný prostor ulic Táboritská a Seifertova od Olšanského náměstí až po ulici Chlumova. První návrh byl zveřejněn loni na jaře. Na základě připomínek vytvořili edit! architekti následně alternativní řešení území kolem tramvajové zastávky Lipanská. Druhá varianta studie reflektuje připomínky komise pro regeneraci Prahy 3, památkářů i podněty obyvatel. V jaké podobě a zdali bude studie nakonec schválena, by se mělo rozhodnout do konce roku.

A co když jde o život? Jak se jezdí hasičům, záchranářům a policistům po Praze?

Začalo to na Ládví, v levém jízdním pruhu, který se změnil na odbočovací, se objevil betonový „protiteroristický“ zátaras. Doprava se zpomalila. Naše Praha pak upozornila i na další nesmysly, které vznikají na pražských silnicích. A hned se nám začali ozývat řidiči, kteří jezdí s vozy Integrovaného záchranného systému (IZS). Hasiči, záchranáři, policisté, strážníci…. Oskar Kuptík

Metro D povede na Žižkov, rozhodli radní

Rada města uložila IPR Institutu plánování a rozvoje (IPR), aby zahájila změnu územního plánu pro metro D, které by mělo vést na Žižkov. O změně se už hovořilo na zastupitelstvu, kde především zastupitelé Prahy 3 vyslovili naději, že metro D povede po dokončení stanice u hlavního nádraží směr Žižkov.

Ve stanici metra A Nádraží Veleslavín jsou nové eskalátory

Praha – Od pátku 13. dubna jsou ve zkušebním provozu nové eskalátory mezi autobusovým obratištěm a podchodem ve stanici metra A Nádraží Veleslavín. Dopravní podnik Praha (DPP) začal dostavovat schody v listopadu loňského roku kvůli požadavkům cestujících, kteří stanici využívají při cestě na letiště.

Pražské židle – posaďte se na 60 místech

Pražské židle a stolky se v dubnu opět objeví v Praze. Kromě již klasických míst jako je Malostranské náměstí nebo kampus Dejvice, se bude možné na černé židle posadit nově i v areálu Kasáren Karlín, na Štvanici, na sídlišti Lužiny nebo v Horních Počernicích v parku u Divadla. Zájem správců letos značně převýšil předchozí dvě sezóny a vyšplhal se až na 60 různých lokalit.

Návrhy na lávku mezi Holešovicemi a Karlínem uvidíte v kasárnách

Karlín - Do soutěže, kterou loni uspořádal Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR), na stavbu lávky mezi Karlínem a Holešovicemi přišlo 48 návrhů. K vidění jsou v nově otevřené kavárně v areálu Kasárna Karlín. Vítězný návrh je k vidění i na fyzickém modelu. Výstava potrvá do 6. dubna, přístupná bude denně od 13 do 20 hodin.

Okolí Národního muzea se promění už letos

Rada hl. m. Prahy dnes schválila kroky vedoucí ke zpříjemnění okolí Národního muzea. Hlavní úpravy čekají prostor mezi historickou a novou budovou Národního muzea. Dále se plánuje nové napojení na tramvajovou trať ve Vinohradské a Škrétově ulici. Změny proběhnou ještě letos. Podklad pro celkovou vizi okolí Národního muzea vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Metropolitní plán pomůže nejen sídlištím a obslužnosti

Od přelomu listopadu a prosince se veřejnost může seznámit s novou verzí návrhu Metropolitního plánu, nového územního plánu pro Prahu. Nyní prochází vyhodnocením vlivu na udržitelný rozvoj (SEA). Projednávání plánu by mělo začít na jaře 2018. Praha pomocí jej chce reagovat na výzvy století a zapojí odborníky i veřejnost.

Táborská a omezení na magistrále – to bude ještě bitva

Nusle/Pankrác – „Humanizace“ magistrály je téma stále živé a zřejmě se o něm opět začne diskutovat po té, co byla konečně odsouhlasena EIA (vliv stavby na životní prostředí) pro stavbu Pražského okruhu č. 511, o čemž píšeme na jiném místě. Už by se po ní nemělo tolik jezdit. Praha si nechala doporučit od Gezle institutu (Dánsko) některé záležitosti. Dánové například sdělili opak, že není nutné omezovat provoz na magistrále. Oskar Kuptík

Revoluční ulice by se mohla změnit už v roce 2019

Praha nechá zpracovat architektonickou studii proměny jedné z důležitých pražských ulic - Revoluční. Zadání pro studii, které zpracoval Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha), dnes schválila pražská Rada. IPR Praha nyní bude hledat projektanta ve výběrovém řízení.

Už víme jak budou v Praze vypadat lavičky, koše a stojany na kola

Dnes vyhlásila Adrina Krnáčová, takto primátorka Prahy vítěze mezinárodní soutěže na design laviček, košů a stojanů na kola. Ty snad postupně nahradí ty současné. Je jich na 70 druhů jak řekla A. Krnáčová. V historickém centru města je jich 48 druhů. Podívejte se, jak vypadají nové lavičky a jak vypadají další návrhy, které porota nevybrala. Více na našem videu na fcb: časopis Naše Praha více také na našem na webu www.nasepraha.cz

„Primátorka ustupuje fanatismu Zelených,“ zní z ODS i TOP 09. Rozhodne Pepa Šofér?

Město opět odsunulo stavbu vnitřního městského okruhu (MO), jež řídí i financuje. Stagnuje i „velký“ obchvat spojující dálnice (SOKP), který buduje (spíš nebuduje) vláda a stát. Krumpáče a bagry mají volno, odlehčení pražské dopravy se opět odkládá. Rozhodnou volby? Hlasy nerozhodnutých či ti, co k volbám obvykle nechodí? Rozhodne „Pepa Šofér“?

Pražské židle & stolky letos najdete téměř na 40 místech

I v této sezóně jsou Pražské židle & stolky k dispozici všem, kdo mají chuť se posadit, posvačit nebo si třeba chvíli číst na čerstvém vzduchu. Minulý rok stály Pražské židle v celkem osmi lokalitách, letos jich je již téměř 40. Židle a stolky nenajdete jen v centru města, ale i ve vzdálenějších čtvrtích - například v Čakovicích, na Zbraslavi nebo v Klánovicích.

Centrum Vysočan se stane opravdovým náměstím

Radní města včera schválili studii, která povede ke zkvalitnění náměstí OSN ve Vysočanech. Studie navrhuje nové přechody, chodníky, lavičky nebo stromy. Zastávky MHD budou bezbariérové, nádraží se lépe propojí s MHD. Rekonstrukce by mohla začít v roce 2020.

Praha testuje nové lavičky a koše

Praha vybírá nový městský mobiliář: lavičku, odpadkový koš a stojan na kolo. V designérské soutěži porota vybrala tři finalisty, kteří nyní dodali prototypy svých výrobků. Ty jsou nově osazeny v areálu IPR Praha u Karlova náměstí. Po dobu příštích tří měsíců může každý přijít a otestovat si je.

Reklama v Praze: zmizí z cyklostezek, náplavek i lesoparků

Rada hlavního města koncem června schválila nová pravidla pro umísťování reklamy na sloupech. Již v lednu schválila, že z Pražské památkové rezervace zmizí všechny reklamní nosiče, v dalších částech Prahy budou muset nyní navíc reklamy na sloupech splnit přísnou regulaci. Pravidla začnou platit od počátku roku 2018.

„Magistrála spojuje“. Praha má vizi proměny

V úterý 27. 6. představila dánská kancelář Gehl Architects svou vizi proměny Severojižní magistrály. Architekti přišli s návrhem, jak dopravní tepnu v postupných krocích lépe zapojit do městského prostředí: součástí jsou jak rychle realizovatelné první kroky, tak dlouhodobé výhledy. Návrh je výchozím materiálem, o němž budou nyní diskutovat pražští radní.

Rušný Klárov se promění. Čeká ho lepší řešení dopravy i propojení s řekou

Klárov je jedním z nejrušnějších míst na Malé Straně. Kromě výstupu z metra Malostranská se tu kříží i několik tramvajových tratí. Rušno je zde především kvůli automobilovému provozu. Vzniknout by měla nová studie, která Klárov zcela promění. Jejím cílem je nově navrhnout veřejná prostranství. Jde především o nové dopravní uspořádání.

Budova filharmonie na Kulaťáku? Patrně vyhraje Vltavská

V Praze se diskutuje i o umístění budovy nového koncertního sálu. Za sedm let od vzniku Spolku pro vznik nové budovy filharmonie se diskutovalo celkem o třiadvaceti místech, kde by filharmonie mohla vyrůst – mezi nimi Vítězné náměstí, Rohanský ostrov, Klárov nebo Štvanice. Aktuálním favoritem je Vltavská, kterou vybrala komise, působící při IPR Praha.

Malostranské náměstí zahajuje sezónu

Pro místní obyvatele představuje náves, pro turisty jedno z nejatraktivnějších pražských náměstí. Před necelým rokem z Malostranského náměstí zmizelo parkoviště. I v sezóně 2017 bude Malostranské náměstí možné využít pro nekomerční aktivity.

Praha Žije Hudbou 2017: Tomáš Klus, Vladimír Merta, Bratři v Tricku a Petr Nikl podpoří pouliční umění

Multižánrový festival Praha Žije Hudbou, jehož první ročník loni v květnu navštívilo 30 tisíc lidí, připravuje na druhý červnový týden nabitý program. Od čtvrtka 8. do soboty 10. června 2017 se na pěti hudebních pódiích, samostatné divadelní scéně a více než čtyřiceti buskerpointech představí na 200 umělců.

Živé veřejné prostranství. Pražské židle & stolky hledají nové lokality

Pilotní projekt Pražské židle & stolky zaznamenal v roce 2016 velký úspěch, a proto se Praha rozhodla jej pro nadcházející sezónu rozšířit na další místa ve městě. Aby byl rozptyl lokalit co nejširší a veřejnost byla co nejvíce spokojená, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vyhlásil pro výběr dalších míst veřejnou otevřenou výzvu.

Bude nová koncertní síň na Vltavské nebo někde jinde?

Nová koncertní síň, kterou by Praha skutečně užila, by mohla stát nad stanicí Vltavská, tedy v místě, kde se dříve počítalo se sídlem radnice Prahy 7. Stanice metra se má opravovat a tak by se zřejmě mohlo postupovat jako při stavbě Quadria, které vzniklo nad stanicí metra Národní třída.

Dočká se park na Karlově náměstí konečně proměny?

Dlouho diskutovaná proměna Karlova náměstí je o krok blíže realizaci. Rada hl. m. Prahy dnes schválila, že budoucí podobu náměstí určí tzv. soutěžní dialog, který společně uspořádá Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR) a magistrátní Odbor strategických investic. Vítězný architektonicko-urbanistický návrh bude znám v září.

Budou mít mladé rodiny finance na nový byt či nájemné? Proč půjdou ceny nahoru?

Černý humor martýrií výstavby domků vypráví, že dříve se stavěly pro děti, nyní pro vnuky. Prý kvůli průtahům úřadů, politiků, spolků, aktivistů. I nová výstavba v Praze svůj boj prohrává. Podle údajů Naší Prahy je na tom metropole s nově povolovanými stavbami nejhůře z republiky. Prodávají se ze zásob byty, které byly povoleny před lety. Kam to vymrští ceny bydlení studentům, mladým rodinám či střední příjmové skupině? A za kolik let díky bojkotu městských investic do metra, parkovišť, obchvatů, tunelů a infrastruktury stane Praha nejen cenově neobyvatelnou?

Na Štvanici po lávce? Ale po které?

Karlín/Holešovice – Už více let se hovoří o lávce, která by spojila ostrov Štvanici s Karlínem a Holešovice. Už při zprovoznění přívozu HOLKA (Holešovice-Karlín) se nechal slyšet starosta Prahy 8 Roman Petrus, že by bylo pro Prahu 8 výhodnější a také lacinější postavit lávku z Karlína na Štvanici. Navíc lávka by byla na rozdíl od přívozu v provozu celoročně.

Kulaťák v novém: objedete jej prý už za pět nebo více let

Pražští radní dali zelenou přípravě urbanistické soutěže na dostavbu Vítězného náměstí a celkové řešení komplikované situace na rozhraní Bubenče a Dejvic. Podklady pro vyhlášení by měly být připraveny na jaře 2017. Opozice z Prahy 6 ale kritizuje, že například již připravený projekt čtyřproudového obchvatu se změnil na dvouproudý a musí se k němu pořizovat schvalovací procesy od začátku.

Slatiny jako třicetitisícové město? Výstava doplní veřejná setkání

MČ Praha 10 informovala, že zadala v listopadu roku 2015 vypracování návrhu urbanistické studie rozvojového území Bohdalec – Slatiny – brownfield Strašnice (BSBS), jejímž cílem bylo vytvořit dokument, který bude sloužit jako základní podklad pro rozhodování městské části o rozvoji a postupné přeměně této rozvojové lokality a zároveň jako podklad pro zpracování Metropolitního plánu. Zveřejnila to Praha 10 na radničním webu.

Blankou za rok projelo 30 milionů aut

Více než 30 milionů aut projelo za první rok provozu Tunelovým komplexem Blanka (TKB). Tento počet překonal očekávání. Každý, kdo tunel používá dvakrát denně, díky tomu ušetřil za rok až 44 hodin. Město už chystá pokračování Městského okruhu.

Někde tlumí štěrk jinde tráva

Proč má být v Praze u tramvajových kolejí štěrk, tráva a nebo pevný povrch? Kdo o tom rozhoduje, komu vadí a komu se tráva líbí, kdo vlastně platí položení travnatého koberce a jak je to s jeho údržbou?

Bude Bělohorská nová břevnovská třída? A zaparkujete?

Příjemné a bezpečné plácky pro posezení v blízkosti tramvajových zastávek, nové přechody pro příjemnější propojení obou stran ulice nebo více než stovka nových stromů. Tak by měla vypadat Bělohorská po rekonstrukci. Do ankety se zapojili i obyvatelé, někteří ale poukazují na to, že řešení mohou přinést pěší zónu, ale na úkor zde parkujících aut.

Malý Berlín? V Praze 7 vzniká nová kulturní čtvrť

Praha 7 spolu s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy dnes podepsala memorandum o spolupráci na vzniku kulturní a kreativní čtvrti. Projekt Art District 7 vytvoří podmínky pro lepší spolupráci mezi radnicí a kulturními institucemi, přiláká nové návštěvníky a podpoří lokální ohniska kreativity.

Libeňský most: rozhoduje se zda bourat či rekonstruovat

Podle zatím posledního posudku, který vypracoval Kloknerův ústav ČVUT se jako lepší varianta jeví ta, kdy se Libeňský most postaví prakticky celý znovu. O tom jaký postup bude nakonec zvolen, však bude rozhodovat pražské zastupitelstvo. Do věci vstoupilo i ministerstvo kultury, které jedná o možném prohlášení mostu kulturní památkou.

Praha chce revitalizovat sídliště. Začíná na Černém Mostě

Zanedbaná zeleň, anonymita obyvatel a nedostatek volnočasových aktivit - to jsou nejčastější neduhy pražských sídlišť. Praha dosud často jejich problémy přehlížela, ač v panelových domech žije více než třetina Pražanů. To by se ale brzy mělo změnit. První lokalitou, na kterou se bude soustředit, je část sídliště Černý Most.

Pražané budou moci od jara využít 300 sdílených jízdních kol

Pražané budou mít už na jaře 2016 možnost využívat 300 kol pro pohyb po hlavním městě. Protože tendr Dopravního podniku hl. m. Prahy na bikesharing ještě probíhá, ale zájem Pražanů o cyklodopravu se stále zvyšuje, náměstek primátorky Petr Dolínek dal pro rok 2016 záštitu komunitnímu bikesharingu Rekola. Ten v letošním roce využívalo více než 2 000 lidí, z toho jen v Praze přes 1 600. V příštím roce budou připravená kola už pro 5 000 obyvatel hlavního města.

Den architektury míří do pražských čtvrtí i do kina, přidejte se!

Do českých měst míří již popáté festival Den architektury. Zájemcům o bezprostřední a autentický zážitek s architekturou nabídne více než stovku akcí - procházky, výpravy a cyklojízdy s architekty, unikátní exkurze do jindy nepřístupných interiérů i workshopy pro děti a rodiče o architektuře a městském prostoru. V Praze též proběhne unikátní filmová přehlídka dokumentů o architektuře. Festival zahájí ve čtvrtek 1. října přednáška významné nizozemské architektky Caroline Bos.

Bělohorská se stane příjemnější

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) začne v těsné spolupráci s částí Praha 6 od letošního září zpracovávat koncepční studii, která poslouží jako podklad pro budoucí revitalizaci Bělohorské ulice.

Proměna Císařského ostrova už má svou tvář

Vítěz soutěže, kterou na úpravu Císařského ostrova vypsal Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), je již znám. Stal se jím tým architekta Petra Pelčáka a krajinářské architektky Evy Wagnerové. K realizaci plánů by mělo dojít do tří let.

Bude mít metropole dvě centra?

Druhým centrem Prahy by se mohl stát Boulevard Letná-Prašný most. Vyplývá to z koncepční rozvahy o území, s níž přichází Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). „Nejedná se o územní studii ve smyslu stavebního zákona, ale o koncepční rozvahu,“ zdůrazňuje tajemnice Gremiální rady IPR Kateřina Szentesiová. Ta slouží jako podklad pro připravovaný Územní plán hlavního města Prahy, nově Metropolitní plán.

Vinohradskou třídu čeká kompletní proměna

Už za dva roky by měla začít kompletní revitalizace Vinohradské třídy. Na té se bude podílet Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy společně s Dopravním podnikem. Institut prozatím pracuje na koncepční studii Vinohradské ulice, která má sloužit jako podklad pro její další rozvoj.

Náplavky zvyšují svůj standard, další vylepšení budou následovat

Více toalet s lepšími hygienickými podmínkami, více odpadkových košů, častější úklid a lepší nakládání s odpady. To jsou první viditelné znaky změny na pražských náplavkách, které jsou hlavně v letních měsících oblíbeným cílem mnoha Pražanů. Jak ale uvádí Městský správce nábřeží Daniel Hagen, je ještě mnoho věcí, které je potřeba vyřešit a zlepšit.

Místo pro sochu Milady Horákové je jasné, soutěž je vyhlášena

Architektonicko-výtvarnou soutěž o návrh unikátní sochy Milady Horákové 27. června vyhlásil Nadační fond Stránský. Vítěz bude vyhlášen symbolicky dne 17. listopadu 2014 a zhotovené návrhy budou vystaveny v Topičově salonu na Národní třídě v Praze. Pomník bojovnice proti nacismu i komunistickému totalitnímu režimu bude stát v parčíku na konci Sněmovní ulice na tzv. Pětikostelním náměstí.