„Byli jsme zvoleni za Prahu a hájíme Pražany, podívejte se, co ten provoz dělá s občany Spořilova, kteří žijí v permanentním ohrožení zdraví,“ řekl novinářům náměstek primátorky Petr Dolínek, když ukazoval dvě nezávislé studie o zdravotním stavu obyvatel Spořilova. Výsledky obou jsou totiž varovné.
Kamiony delší dvanácti metrů budou jezdit po objízdných trasách a vyhnou se tak vnitřnímu okruhu. Návrh by mohl být hotov do týdne od vyjití článku. Omezení neplatí pro nákladní vozy nad 12 tun a kratší než 12metrů. Důvodem je to, že mixy s betonem, které jsou pro stavby uvnitř Prahy důležité, mohou dále po vnitřním okruhu projíždět. PRaha se navíc dohodla na společných krocích se Středočeským krajem. Zákaz zřejmě bude Platit i v Říčanech a některých dalších obcích kraje.
Pozoruhodný úkaz- ANO nectí ANO
Zdá se, že žábou na prameni jsou vládní ministři. Za dopravu Dan Ťok (ANO), za životní prostředí Richard Brabec (ANO) za finance Andrej Babiš (ANO). MinistrŤok dokonce chce podat na Petra Dolínka (ČSSD) žalobu. Když se na zastupitelstvu hlavního města Prahy hovořilo o 511, chtělo 23 zastupitelů tuto kauzu projednat , jeden byl proti a dalších 23 se zdrželo hlasování. Takže nakonec se o spojce 511 nediskutovalo. Když kouknete na rozložení hlasů s tím, že opozice deklarovala (tedy ODS, TOP 09, KSČ), že by byla ráda, aby se o stavbě diskutovalo, stejně naloženi byli i zástupci ČSSD tak se ukazuje, že mezi těmi, kdo se zdržel byli i zástupci ANO. Každý Pražan se tedy může ptát, proč zástupci ANO v pražském zastupitelstvu nenatlačí své ministry, aby jednak nevyřazovali stavbu 511 ze seznamu, aby konečně dodali potřebný dokument, který stojí v cestě ralizaci stavby 511 a hlavně aby našli peníze, když se v tuto chvíli nacházejí na leccos jiného? Zajímá je vůbec osud Pražanů kolem Spořilovské spojky, kde trpí zplodinami a hlukem tisíce lidí?
Se stavbou spojky 511 souhlasí 16 starostů, většina z nich z Prahy, ale například i z Říčan. Jde většinou o dotčené obce. Občané Prahy 11 se už dávno připojili k petici, kterou inicioval zastupitel Petr Sýkora (Jižní Město náš domov – JMND), a která požaduje po vládě dostavbu části okruhu 511. Praha 11 na svém zastupitelstvu podpořila návrh zastupitele Stanislava Urbánka (TOP 09), aby se stavba 511 urychleně dostavěla ve schválené stopě. I když na minulém zastupitelstvu došlo k pokusu revokovat toto usnesení s požadavkem najít jinou trasu, nakonec vše zůstalo při starém. Proti jsou totiž některé obce na opačném konci Prahy, kterým současný stav více či méně vyhovuje. Argument Prahy a podporovatelů dostavby 511 je společný – v okamžiku kdy se začne trasa „přemalovávat“ či neprojde urychleným řízení EIA, může se dostavba protáhnout o pět i více let. Pesimisté tvrdí, že to bude trvat dalších 20 let. Je to doba, kdy budou městem, tedy i Spořilovem projíždět kamiony.
Dlužno podotknout, že jsou zde i oponenti, kteří by místo stavbu 511 přehodnotili a stavěli „obchvat“ čili spojku mezi D1 a D11 v jiné stopě. Patří mezi ně někteří starostové, kterých se stavba také dotkne. Ale všichni to víme, opětné handrkování o trasu potrvá dalších 20 let. To budou Spořilovští opravdu už vyuzení až balzamovaní z toho všeho čoudu a nahluchlí z hluku.
Ministerstvo dopravy prostřednictvím svého mluvčího vyjádřilo nesouhlas s úmyslem Prahy. Podivuje se i ministerstvo životního prostředí.Všichni tvrdí, že město ještě nevydalo územní rozhodnutí pro stavbu. K vydání stanoviska EIA a územního rozhodnutí prý chybí jediné – dopis z ministerstva. „Jak ale město mohlo vydat územní rozhodnutí, když ministerstvo neposlalo tento dopis?, ptá se Petr Dolínek. Je to začarovaný kruh. obě ministerstva (dopravy a životního prostředí) jsou s Prahou na válečné noze. Podaří-li se zakopat válečnou sekeru a dostavět urychleně stavbu 511, bude to výhodné především pro Pražany a o to jde.
Box: Pražský okruh má mít po dokončení délku 83 kilometrů. Dostavěna je asi polovina – 41,3 kilometru. Spojka 511 měří je dlouhá 12,5 kilometru. Jak ukázala spojka mezi D1 a D5 dokončení okruhu výrazně uleví celé Praze, nejen Spořilovu či Jižnímu Městu. O dalším vývoji budeme informovatz.