Společně sdílená radost z pohybu ve vodě, intenzivně strávený čas, vzájemná spolupráce, důvěra, posilování prvků sebezáchovy, překonávání strachu a často i sebe sama, to jsou podle Hanky Hejskové důvody, proč navštěvuje se svou dvouletou dcerkou Anynkou od jejího útlého dětství kurzy plavání pro kojence a batolata. „Z mého pohledu přispívají hodiny plavání k všestrannému rozvoji dětí. Vyzrává jejich osobnost, protože musí překonat samy sebe – nebát se skočit do vody, v níž nedosáhnou na dno, nebo třeba přeběhnout hladinu po rozhoupaných plovoucích deskách,“ vyjadřuje svůj názor matka Anynky. Zároveň upozorňuje na jeden ze sporných momentů, které diskuse o kurzech plavání nemluvňat a batolat provázejí. „Ačkoli mnoho lidí říká, že se děti v kurzech nenaučí plavat, já to vidím jinak. Když dcerku v rámci výcviku ponořím v bazénu, zadrží dech, vyplave a dostane se sama ke kraji. Plave ve smyslu „abych se zachránila“,“ zdůrazňuje jeden z pozitivních aspektů kurzů.
To potvrzuje i lektorka plavání Jana Bartošová z Aqua Baby Clubu s tím, že výuka konkrétních plaveckých stylů není jejich cílem. Kurzy mají děti na plavání připravit. Důležité je, aby získaly kladný vztah k vodě, nebály se hloubek, uměly se položit na hladinu a věděly, kdy se mají nadechnout, když jdou pod vodu. „Kurzy jsou v jistém ohledu i prevencí tonutí. Děti, které jimi projdou, získají výhodu v tom smyslu, že když spadnou do vody, včas se nadechnou a nezpanikaří. Dítě, které to nezná, neví, co dělat, je v panice, nadechne se pod hladinou…,“ vysvětluje pro náš časopis lektorka a dodává, že v plaveckých kurzech se děti prostřednictvím takzvané potápěcí abecedy pozvolna učí zatajit dech a ponořit obličej. Navíc si alespoň jednou vyzkouší, jaké to je, když se dostanou do vody oblečné.
Další výhodou plavání v raném věku je podle lektorky rozvoj pohybových schopností dítěte. Ve vodě je nadlehčováno, snadněji se pohybuje, což lze využít ve prospěch psychomotorického vývoje. „Plavání je vhodným doplňkem rehabilitace dětí, které jsou v křeči, nebo mají naopak oslabené některé důležité svalové partie – například břišní či zádové,“ doplňuje. Fyzioterapeutka Hanka Vašíčková z Prahy 10 souhlasí. Plavání je podle ní pro děti zpestřením, pohybovou aktivitou, při níž jsou vystaveny podnětům, které mají vliv na rozvoj centrální nervové soustavy, čímž se lépe rozvíjí i jejich pohybový projev. Zdůrazňuje však, že fyzioterapii u kojenců a batolat nelze plaváním nahradit: „Není to zastupitelné, je to pouze doplněk!“
Stejně jako jiné aktivity má i plavání nejmenších svá rizika. Někteří pediatři upozorňují na časté záněty středouší či ekzémy a kožní infekce, které prý malé „plaváčky“ postihují. Jana Bartošová proti tomu podotýká, že pokud navštěvují chladnější bazén a maminky dodržují všechna doporučení, jsou pak děti otužilejší a odolnější vůči nemocem.
Lektorka radí, jak vybrat správný klub:
Podívejte se na historii klubu, včetně recenzí. Je důležité, aby vám i dětem prostředí bazénu vyhovovalo a aby vám vyhovovala i instruktorka. Slušný klub vám umožní předběžnou návštěvu, včetně zkušební lekce.