Radnice Prahy 1 vyjádřila naději, že ve spolupráci s městem by zákaz elektrokoloběžek mohl platit od příští turistické sezony. Podle radnice jednání s provozovatelem o úpravě, která by zmírnila dopad provozu těchto vozítek na lidi ztroskotala. Radnice jedná nejen s městem, ale i s policií. Navíc podala žádost o řešení problému na silniční úřad Prahy 1, který přišel s návrhem značení na pěších zónách. Návrh bude nyní 90 dní viset na úřední desce. Je možné proti němu podat námitku.
Návrh značení, které by se mělo objevit na cedulích u pěších zón, využívá faktu, že podle výkladu ministerstva dopravy je elektrokoloběžka brána jako kolo. Návrh tak zakazuje vjezd kol s doplněním „mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru“. Běžných kol, elektrokol a nemotorových koloběžek se proto netýká. Lidé, kteří budou chtít jezdit v centru na vlastních elektrokoloběžkách, si budou moci podle radnice zažádat o výjimku.
Elektrokoloběžky nejsou v centru vítány z nějrůznějších důvodů, hlavním je ale neustále popojíždění po chodnících, kterému nelze zabránit, i když firma, která koloběžky provozuje, instruuje turisty, jak jezdit po Praze.
Pražský magistrát v minulém roce vypověděl memorandum s firmou Lime, což mělo nazančit, že město není spokojeno s přístupem Lime k celému problému. Firma se sice pyšní tím, že provozuje elektroběžky v mnoha světových městech, ale na druhé straně se objevují i zprávy právě z amerických měst, že místní obyvatelé házejí koloběžky do řek a nádrží nebo je shazují z výšky na beton z parkovacích domů apod.
Vyjádření Ondřeje Širokého, provozního manažera společnosti Lime, k vyhlášení zákazu vjezdu elektrických koloběžek na pěší zóny Prahy 1:
„Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku. Něco takového je zcela nepřípustné.
S magistrátem vedeme debaty o podobě nového memoranda a již brzy by měl být připraven jeho první návrh. Za více než rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností. Na jejich základě se proto s městem bavíme, jak pravidla nastavit, aby došlo ke zlepšení aktuální situace v Praze a byla stanovena jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility.
V rámci příprav nového memoranda jsme navrhovali například možnost zpomalení našich koloběžek v rizikových oblastech, což by přispělo k vyřešení situace právě třeba v oblasti pěších zón na Praze 1. Načasování tohoto jednostranného oznámení nepovažujeme ze strany Prahy 1 za šťastné s ohledem na to, že paralelně probíhají konstruktivní jednání s magistrátem o Memorandu o porozumění, které má nastavit rovná a jasná pravidla pro bezpečný a udržitelný pohyb po městě. Těch se ostatně Praha 1 může zúčastnit.
Není navíc pravda, že požadavky Prahy 1 neplníme. Právě na základě požadavků Prahy 1 jsme pod pokutou zakázali parkovaní v pěších zónách Prahy 1 a, rovněž na základě požadavků, jsme omezili nejvyšší možnou rychlost v rizikových místech Opatření jsme tedy přijaly a ta fungují.
Vzhledem k tomu, že provoz monitorujeme online, vidíme, že na území pěších zón aktuálně parkují jednotky koloběžek a k těm operativně vysíláme náš tým, aby situaci napravil. Od Prahy 1 bychom uvítali jasné vymezení sítě vhodných míst pro odložení jízdních kol a tedy i koloběžek. V mnoha městech po světě máme vyzkoušeno, že jakmile je taková síť dostatečně hustá a viditelná, naši uživatelé koloběžky ve valné většině případů parkují právě tam. Jinde zaparkované prostřeky jsme schopni operativně přeparkovat.“