Jan Bělohubý
Praha 3 – Ta představila novou vizuální identitu, která vzešla z designérské soutěže pořádané odbornou organizací Czechdesign. V prvním kole se utkalo 81 návrhů, ve druhém kole porota nejvíce ocenila návrh od Jakub Vaněk Studio. Styl vítězného návrhu od Jakub Vaněk Studio pracuje se symbolem „trojky“ v originálním a současném pojetí. Porotu na vítězném návrhu zaujalo ucelené, promyšlené a kvalitní zpracování, které zároveň obsahuje nadhled a smysl pro humor. „Návrhů se sešlo opravdu hodně. Na vítězi jsme se nakonec shodli jednomyslně. Oslovil nás svěží a zapamatovatelný styl i možnost další práce s tím nápadem. Moc mě těší, že jeho autory jsou mladí lidé, kteří mají evidentně k naší městské části vztah,“ říká starosta Prahy 3 a jeden ze členů poroty Jiří Ptáček. Autorům Jakubu Vaňkovi a Barboře Micajové se podařilo překročit mantinely formálního zpracování a nabídnout velký potenciál pro komunikaci s veřejností. Jednoduché, dobře pochopitelné a zapamatovatelné a logo nabízí široké a atraktivní využití nejen v online prostředí.
Logo, za které se my žižkováci nebudeme muset stydět
„Vítězný návrh splňuje přesně to, co by měl současný komplexní vizuální styl nabízet. Nejde jen o logo. Logo je pouhým startem do příběhu, který nabízí širokou škálu použití a rozvedení přes lehce provokativní až po pečlivě vystavěnou intelektuální hru. Jsme však ve výjimečné pražské čtvrti, kde se přirozeně míchá ‚staré‘, autentické s progresivním. Všechny tyto aspekty bude umět nový vizuální styl pojmout, a to určitě není málo. Vždy mě těší, když se objeví nová, mladá a neokoralá grafická buňka, která se navíc nebojí pracovat s humorem a nadsázkou,“ okomentoval vybraný design člen poroty Petr Babák, grafický designér, pedagog VŠUP a publicista. „Naším cílem byl uvolněný, lidský a jednoduchý vizuální styl. Takový, aby si ho obyvatelé Prahy 3 osvojili a dál si žil svým životem. Dnešní podoba Prahy 3 poskytuje rozmanitou škálu míst pro setkávání, která posouvají život do ulic. Identitu jsme tedy založili na místech setkávání a mezilidských vztazích. Jsou to právě místa, která spojují, stírají rozdíly mezi stařenkou ze Žižkova, hrobařem z Olšanských hřbitovů a ředitelem z Vinohrad. Jsou to nositelé vzpomínek — první rande, místo pro tvoření, ranní káva u novin, karty se sousedem, první návštěva kina nebo sledování mistrovství světa,“ dodávají k návrhu autoři Barbora Micajová a Jakub Vaněk. Vítězný návrh vzešel z otevřené soutěže, jejíž forma byla dle ředitelky Jany Vinšové z pořádající organizace Czechdesign pro tuto městskou část vhodná: „Praha 3 měla potenciál přitáhnout mnoho zájemců, proto jsme v prvním kole volili tuto formu soutěže. Naše domněnka se potvrdila. Objevili jsme mnoho talentů.“
Informace
O tvůrcích
Jakub Vaněk Studio – Designéři Jakub Vaněk, Barbora Micajová a vývojář Tomáš Frantík vytváří vizuální identity a webové prezentace pod hlavičkou Jakub Vaněk studio. Jejich cílem je spojení krásného a funkčního. Mezi jejich poslední projekty patří web pro Adama Mišíka, vizuální identita a web pro architektonické studio Seči, kulinářský projekt ZE MĚ, vizuální identita aromaterapeutky Aroma ateliér nebo přírodní kosmetiky VOONO.
Motivace zadavatele
Nový jednotný vizuální styl měl za úkol nahradit stávající zastaralé logo, vnést do něj současnost a prezentovat Prahu 3 takovou, jaká opravdu je, tedy výrazná, autentická a svébytná. Bylo potřeba vytvořit komplexní systém, který sjednotí vizuální komunikaci městské části a bude snadno identifikovatelný a odlišitelný od ostatních obcí. Pro splnění tohoto úkolu byla uspořádána dvoukolová soutěž, jejíž první anonymní kolo bylo otevřeno pro širokou odbornou veřejnost.
Zadání pro designéry
Požadavek zadavatele byl jasný, najít vizuální styl, který bude stejně osobitý a hrdý jako obyvatelé městské části Prahy 3. Nové logo by mělo být současné, lehce rozpoznatelné a originální. Celková vizuální identita by měla odrážet charakter Prahy 3 a utvářet jednotnou tvář městské části a její prezentace. Vedle představení celého konceptu identity odevzdávali designéři také další výstupy, na kterých svůj návrh ukázali v praxi, jako např. grafické řešení plakátu pro akci Žižkovský panel nebo návrh propagačního předmětu.
Průběh soutěže
Spolupráce mezi MČ Praha 3 a organizací Czechdesign začala na workshopu, kam byli přizváni jak zástupci koaličních partnerů, tak i opozice. Cílem prvního setkání bylo definovat a ucelit požadavky, které by měla nová vizuální identita splňovat. Dále následovala důsledná příprava zadání a pravidel pro účastníky soutěže a formulace jeho finální podoby. Soutěž byla otevřená pro všechny zájemce z řad odborné veřejnosti. Z 81 odevzdaných anonymních prací porota vybrala 3 nejlepší, které postoupily do druhého kola. Zároveň jim porota poskytla odbornou zpětnou vazbu, na základě které měli tvůrci možnost své návrhy před druhým kolem ještě přepracovat, vyladit detaily a přiblížit se tak co možná nejvíce představám a potřebám zadavatele. Na závěr druhého kola probíhaly prezentace, kde autoři osobně představili své finalizované návrhy.
Porota poté na základě prezentací a odevzdaných návrhů rozhodla o tomto pořadí:
1. Jakub Vaněk Studio
2. Martin Poláček
3. Bros in Trikos