„O výstavbě trati na jižní sídliště se hovoří půl století. Teď, když po pětiletých přípravách čekáme na poslední povolení a máme téměř na dosah slíbenou dotaci 225 milionů korun ze Švýcarska, nám chtějí dvě desítky zřejmě poblouzněných aktivistů bodnout kudlu do zad. Duha si bere za rukojmí desetitisíce lidí žijících za Velkomoravskou ulicí a chce jim upřít nárok na ekologickou tramvajovou dopravu,“ řekl primátor Olomouce Martin Novotný.
„Stížnost jsme se rozhodli podat proto, že při posuzování vlivu na životní prostředí nebyl dodržen zákon. Naše připomínky byly ignorovány. Nemáme jinou možnost, než na to švýcarskou vládu upozornit. Naší hlavní výhradou je to, že nebyly posuzovány různé varianty vedení tramvajové trati,“ uvedl pro ČTK Miroslav Kutal z olomoucké pobočky Hnutí Duha.
Podle primátora Duha nevyužila standardních demokratických nástrojů. Bez povšimnutí nechala projít změnu územního plánu, umožňujícího vést trať kolem řeky. A když neuspěla s připomínkami při schvalování územního rozhodnutí ani se žalobou u soudu, protože dva měsíce nedoručila soudu důvody, proč vlastně město kvůli trati žaluje, uchyluje se k této nestandardní metodě. „Měl jsem řadu let olomoucké Hnutí Duha za solidního a respektovaného partnera, se kterým město spolupracovalo na spoustě projektů, avšak od této chvíle je to pro mne jen partička fanatických záškodníků,“ podotkl primátor.
Zdůraznil, že celá akce se od počátku připravuje naprosto transparentně, všechny kroky byly učiněny zcela v souladu se zákony a předpisy a město, stejně jako u jiných velkých projektů, komunikuje svoje plány se širokou veřejností. V roce 2009 proběhl velký sociologický průzkum, v němž se skoro tři čtvrtiny lidí z různých koutů Olomouce vyslovili pro stavbu nové trati.
Duha již dříve namítala, že se v okolí plánované trati vyskytují chránění živočichové, jejich výskyt ale nebyl průzkumem prokázán. Navíc samo Hnutí Duha v odvolání neuvedlo žádné konkrétní informace o výskytu zvláště chráněných živočichů, vymezení místa jejich výskytu, datum jejich nálezu, autora nálezu nebo zdroj informací. Hnutí také neuspělo u úřadů s připomínkou, že by se stavba měla posuzovat podle přísnější legislativy.
Náměstek primátora Ladislav Šnevajs upozornil na to, že akce Duhy by mohla velmi vážně poškodit město finančně, kdyby švýcarskou dotaci na trať ve výši 225 milionů muselo nahradit půjčkou u bank. Navíc by to komplikovalo výstavbu celé nové čtvrti Šantovka, jejíž investor se společně s městem podílí na výstavbě tramvajové trati. „Podobná šance prodloužit tramvaj do nejobydlenějších částí města se nemusí několik desetiletí nebo možná nikdy opakovat,“ dodal náměstek.
První etapa tramvajové trati, jejíž dokončení se plánuje na rok 2014, povede až po ulici Skupova – Trnkova. Délka nové tramvajové trati od napojení u Tržnice po ulici Trnkova je zhruba 1450 metrů. Celkové náklady na stavbu jsou cca 520 milionů korun. Dotace z Programu česko-švýcarské spolupráce by měla činit 225 milionů korun, dalších 51 milionů se zavázala uhradit společnost SMC Development.