Brilantní tragikomedie o střetu nelítostného „revolučního“ diktátora Marata s člověkem absolutní svobodomyslnosti de Sadem nastudoval režisér Janusz Klimsza. Hra Marat/Sade bude první činoherní premiérou této divadelní sezóny v Národním divadle moravskoslezském, a to 3. listopadu v Divadle JIřího Myrona. Jejím autorem je dramatik Peter Weiss. Expert na německé divadlo, germanista a umělecký šéf Divadla Reduta z Brna Petr Štědroň komentoval ostravské uvedení hry Marat/Sade slovy: „Vážím si toho, že se vynikající Weissova hra inscenuje právě v Národním divadle moravskoslezském. Věřím, že nás ostravský Marat/Sade s výborným inscenačním týmem a hereckým obsazením donutí v divadle rozmýšlet. Jsem rád, že nás zdejší dramaturgie nechce ukolébávat. Neustále si totiž musíme klást otázky. I pro nás, jako pro Petera Weisse a markýze de Sade, by umění mělo být prostředkem sebepoznání.“
Weiss ve své hře, jejíž celý název zní „Pronásledování a zavraždění Jeana Paula Marata předvedené divadelním souborem blázince v Charentonu za řízení markýze de Sade“, vtipně využívá skutečných historických událostí, totiž zavraždění krutého diktátora Marata v průběhu Velké francouzské revoluce a divadelního působení „božského markýze“ de Sade v blázinci, kam byl uklizen pro své názory a dílo, jakož i zvrhlý způsob života v době, kdy už Francii vládl Napoleon. Staví proti sobě zapáleného revolucionáře Marata, stoupence trestu smrti a teroru, a markýze de Sade – člověka, jehož osobní svoboda nezná hranic. To vše se děje v pitoreskním prostředí, kde herci jsou současně chovanci ústavu. Atmosféra jejich představení je postupně stále výbušnější, herci se začínají vymykat kontrole, ředitel ústavu se zběsile snaží udržet pořádek, uprostřed všeobecného třeštění se vítězně usmívá de Sade.
Kmenový režisér činohry Národního divadla moravskoslezského Janusz Klimsza si ke spolupráci přizval choreografku Kristýnu Slezákovou a scénografa Davida Baziku. Kostýmy jsou dílem jeho dvorní návrhářky Elišky Zapletalové. A protože součástí hry jsou také písně, o hudbu požádal skladatele Zbyhněva Siweka, kterému se podařilo velmi citlivě zvýraznit ducha tohoto neobvyklého díla. V titulních rolích a v doslova šílených hereckých kreacích uvidíte Františka Strnada (Marat) a Vladimíra Čapku (Sade). V první velké roli se Ostravě představí také jedna z nových tváří činohry Národního divadla moravskoslezského Petra Lorencová, které jsme se zeptali, jak se jí v jejím prvním angažmá líbí? „ Zkoušení v Národním divadle moravskoslezském je naprosto jiné, než to, co jsem dosud zažila na JAMU. Jsem nadšená! Už při čtení scénáře jsem se bavila. Jsem jednou z pacientek, která nacvičuje v blázinci divadelní představení. V tom mám zavraždit Marata. Jenže já jako pacientka mám problém, že trpím na chronické usínání, takže ve všech výstupech mě musí ostatní pacienti neustále budit a mé veškeré soustředění se upíná k tomu, abych byla vůbec vzhůru. Nakonec se mi to ale povede. Neusnout a zabít.“ Dále se můžete těšit na Tomáše Jirmana, Annu Cónovou, Miroslava Rataje, Marii Logojdovou, Františka Večeřu, Petra Housku, Davida Viktoru, Vladimíra Poláka, Ladu Bělaškovou, Jaroslava Rusnáka, Hanu Fialovou, Roberta Urbana, Renátu Klemensovou, Veroniku Lazorčákovou, Dalibora Dufka, Andreu Mohylovou, Danielu Ronzovou a další. Na klavír zahraje Jiří Šimáček, na klarinet David Schreiber a na violoncello Daniel Nosek.