Tradiční ocelové řetězy se pevně etablovaly jak na sněhu, tak i na ledu, a ani jejich montáž už dávno není žádnou zásadní překážkou. Výrobci se však snaží účinnost řetězů i jejich manipulovatelnost stále zlepšovat – částečně také za použití alternativních materiálů.
ADAC a ÖAMTC ve svém testu prověřily sedm tradičních ocelových řetězů, dvě rychlomontážní verze a tři trakční pomoci ze syntetického materiálu. Testované modely vykázaly i výrazný cenový rozdíl v rozpětí od 30 do 380 eur.
Výsledky testu ukazují, že tradiční sněhové řetězy v žádném případě nepatří do starého železa. Všech sedm řetězů z oceli dosáhlo podle posudku ADAC výsledku „dobrý“, přičemž nejlépe dopadly modely „Servo“ od firmy Pewag (špičkové ohodnocení na ledu a v testu opotřebovatelnosti) a „Klack & Go New“ od firmy Walmec. Oba jsou přijatelné i cenově – „Servo“ stojí 113 eur, Klack & Go New“ 134 eur. Zajímavé je, že výsledku „dobrý“, i když jen těsně, dosáhl i nejlevnější model, „Alpin Mountain 9mm“ za 30 eur. U něj však uživatelé musí slevit z nároků na snadnou manipulovatelnost a přilnavost ke sněhu.
Testovány byly i dvě „rychlomontážní“ verze. Obě slibují velmi jednoduché nasazení – což se s modelem Rud Centrax podařilo opravdu dobře, ovšem pouze při uspokojivých výsledcích účinnosti na sněhu a ledu. Model „K-Summit“ firmy Thule vykázal na ledu dobré výsledky, na sněhu ale zklamal. Kvůli svému technickému konceptu však v testu propadl – došlo k uvolnění centrální matice.
Pro ty, kdo nechtějí používat kovové řetězy, je alternativou trakční pomoc z látky. Výsledku „dobrý“ těsně dosáhl potah „Easy Grip“ od Michelinu, velmi rychle se ale opotřebuje. S uzavřeným syntetickým materiálem pracují také RUD „Softspike“ a „Auto Sock „. Oba vyšly z testu s výsledkem „uspokojivě“, pokud ovšem „přimhouříte oči“ při aplikaci na ledu a spokojíte se s tím, že i u nich se potah rychle opotřebuje.
A co lze čekat od „řetězu ze spreje“? Nastříkaná vrstva produktu „Snow Grip“ vydržela jen několikeré otočení kol – poté efekt zcela zmizel.
Z testu tedy vyplývá, že doba, kdy budeme staré dobré kovové řetězy moci poslat „k ledu“, ještě nenastala.