V roce 2013 čeká řidiče několik změn souvisejících s novelou zákona o silničním provozu. Novela například zavádí nové vymezení skupin motorových vozidel, úpravu věkové hranice pro získávání nových řidičských oprávnění či změnu související s používáním výmluv na osobu blízkou.
VYMLUVIT SE NA OSOBU BLÍZKOU UŽ NEBUDE SNADNÉ
Jedna z nejvýznamnějších změn souvisí s výmluvou na osobu blízkou, kterou používá až 70 procent řidičů. Nové ustanovení umožňuje postihovat provozovatele například za špatné parkování nebo překročení rychlosti i v případech, kdy pořízený záznam není dostačující k identifikaci osoby, která přestupek skutečně spáchala. Postih vůči provozovateli vozidla je však možný až v případě, že se nepodaří identifikovat skutečného pachatele přestupku. Příslušný orgán tedy musí učinit kroky ke zjištění totožnosti pachatele přestupku a nemůže se rovnou obrátit na provozovatele vozidla.
„Pokud je například automobil napsaný na jednoho z manželů a dopravního přestupku se dopustí druhý z nich, není už možné použít výmluvu na osobu blízkou. Na provozovatele je tak přenesena odpovědnost za způsobený přestupek, za který mu může být uložena až desetitisícová pokuta. Výše je závislá na druhu přestupku, který řidič spáchal. Provozovatel však v žádném případě nemůže být sankcionován odečtením bodů,“ vysvětlil Pavel Fráňa z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
„ŘIDIČÁK“ NA AUTO NOVĚ PLATÍ I PRO SKÚTR
Vymezení jednotlivých skupin vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie, a proto odpadá pojem podskupin. Tato změna s sebou přináší zavedení takzvané rovnocennosti. Tu je možné například vysvětlit u nejrozšířenější skupiny, a to skupiny B.
„Získáním řidičského oprávnění pro skupinu B získá řidič zároveň řidičské oprávnění k řízení vozidel zařazených do skupiny A1. Do této skupiny patří lehké motocykly o výkonu nejvýše 11 kilowattů a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 centimetrů krychlových, například skútr,“ řekl Pavel Fráňa.
Zároveň řidič získá oprávnění k řízení vozidel zařazených do skupiny B1, kam patří například čtyřkolová motorová vozidla, jejichž výkon nepřevyšuje 15 kilowattů a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kilogramů, nebo 550 kilogramů u vozidel určených k přepravě zboží. Držitele řidičského oprávnění pro skupinu B opravňuje toto řidičské oprávnění rovněž k řízení motorového vozidla s přípojným vozidlem o nejvyšší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kilogramů.
SILNÝ MOTOCYKL AŽ OD 24 LET
Významnou změnou je také vymezení věkové hranice. Tyto změny směřují především k mladým řidičům silnějších motocyklů, kteří jsou častými účastníky i oběťmi dopravních nehod. Řidičské oprávnění pro skupinu A, tedy nejsilnější motocykly, tak bude od ledna možné získat až po dosažení věku 24 let, popřípadě ve 20 letech po dvouletém držení řidičského oprávnění pro skupinu A2, nebo v 21 letech omezeně pro tříkolová vozidla.
„Domnívám se, že zařazení silnějších motocyklů s objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 centimetrů krychlových nebude mít zásadní dopad na nehodovost v České republice, protože milovníci motocyklů budou chtít získat řidičská oprávnění mnohem dříve, a osoby, které získají možnost řídit osobní automobil, nebudou získanou třídu A1 významným způsobem využívat,“ dodal Pavel Fráňa.