Za čtyři roky kurzem prošly téměř čtyři stovky studentů, kteří se ve svém životě nebojí spoléhat sami na sebe a svou budoucnost spojili s podnikáním. Formát výuky se od jiných předmětů liší zejména tím, že přednášejícími jsou výhradně odborníci z praxe. Fakulta při organizaci kurzu spolupracuje se společností JVM-RPIC, která se již dvacet let věnuje podnikatelskému poradenství a studentům tak může zajistit spojení a přísun informací z praxe, které jim často během studia chybí.
Kurz studenty postupně provede jednotlivými etapami zahájení podnikání – od prvotního rozhodnutí proč podnikat, přes způsoby hledání podnikatelského nápadu až po sestavení vlastního podnikatelského plánu. Právě v možnosti konzultovat svůj podnikatelský záměr s odborníkem z praxe vidí studenti největší přínos kurzu. Studenti totiž mají často dobrý nápad, dokážou si sestavit jednoduchý rozpočet, ale v mnoha případech jim unikají praktické souvislosti a rizika jejich projektu. Absolvované konzultace je tak často upozorní na problémy, na které by jinak možná přišli až během podnikání, a to už bývá v některých případech pozdě. V podnikání více než kde jinde totiž platí, že dobrá příprava je základem budoucího úspěchu.
O tom, že má tento předmět pro studenty přínos svědčí i to, že řada z nich získala za svůj podnikatelský záměr ocenění v různých soutěžích a někteří se do podnikání pustili již během studia. Jedním z nich je například Stanislav Julíček, který si na základě podnikatelského záměru zpracovaného v rámci kurzu otevřel v Holešově vinotéku Zlaté bobule. „Rozhodli jsme se s kamarádem začít podnikat hlavně kvůli možnosti zodpovídat sami za sebe. Start byl těžký, ale šli jsme do toho naplno a nyní po pár měsících podnikání konečně začínáme vidět první výsledky své snahy,“ říká o svém začátku v podnikání pan Julíček.
Na jeho podniku jde dobře vidět to, o co kurz Základy podnikání usiluje – naučit studenty najít a využít příležitosti, jak svůj podnik vést a rozšiřovat. Na nápadu otevřít vinotéku není jistě nic neobvyklého a v každém městě jich najdeme několik. Ale stejně rychle, jak se objevují, tak často i mizí. Právě díky kurzu a absolvovaným konzultacím si mladí podnikatelé uvědomili, že nemohou spoléhat pouze na to, že jim do vinotéky bude chodit dostatek zákazníků. Že aby byli schopní uhradit její provoz a ještě dosahovat zisku, bude třeba odlišit se od konkurence a přinést zákazníkům širší spektrum služeb.
„Nabídku vín máme doplněnu také dekoracemi, příslušenstvím k vínu a dalšími alkoholickými nápoji různých značek. Velmi se nám osvědčuje prodej sortimentu do komise na plesy, slavnosti, akce všeho druhu. Zákazníci odeberou větší množství a nespotřebované zboží vracejí zpět. Otevřeli jsme také internetový obchod, takže naše zboží může směle překročit hranice zlínského regionu. Pro každého zákazníka, který u nás v kamenném či internetovém obchodě nakoupí, máme nachystán věrnostní systém obsahující pravidelné informace o akcích, slevy z každého nákupu a další,“ doplnil Stanislav Julíček přehled služeb, které jejich vinotéka zákazníkům nabízí.
„Začátky nebyly a nejsou jednoduché a právě kurz Základy podnikání vyučovaný na UTB ve Zlíně nám velmi pomohl zejména při praktických činnostech spojených s otevřením našeho obchodu. Uvědomili jsme si řadu aspektů, jakými jsou např. vize, cíle, cílová skupina, rozpočet, cashflow, marketing, časový harmonogram a mnoho dalšího. Na realitu nás to jistě 100% nepřipravilo, ale ujasnili jsme si mnoho věcí, které jsou pro rozjezd podnikání nezbytné. Vhodnou formou pro shrnutí je právě dobře zpracovaný podnikatelský plán,“ uzavřel pan Julíček.