Unikátní výstava, která přibližuje proces vzniku výtvarné podoby divadelní inscenace, se koná v galerii Beseda v Hukvaldech na Frýdecko-Místecku. Pestrou expozici tvoří především scénické a kostýmní návrhy Alexandra Babraje, dlouholetého šéfcénografa a vedoucího výpravy Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Je ale doplněna také o ukázky kostýmů, makety scén ale i loutky, jichž byl Babraj tvůrcem. Výstava se koná u příležitosti pátého výročí úmrtí umělce, jenž se výrazně zapsal do výtvarného pojetí divadla v České republice na přelomu století.
Alexandr Babraj byl mimo jiné i autorem loga Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovy Hukvaldy, proto výstava doprovodí XIX. ročník festivalu. „Hudební festival Janáčkovy Hukvaldy byl ještě v plenkách, když se zrodila jeho elegantní a vzdušná značka. A bylo logickým spojením, že ho vytvořil tehdejší hlavní výtvarník Národního divadla moravskoslezského. Ostravské divadlo, a zvlášť jeho operní soubor, bylo tenkrát jakýmsi exkluzivním dodavatelem části programu festivalu a Saša Babraj se tak stal dvorním výtvarníkem řady festivalových titulů. Měl totiž vzácný cit pro netradiční prostor a dokázal ho skvěle zabydlet divadelně, s využitím kulis samotného hradu nebo přírodní scenérie hukvaldského amfiteátru,“ vzpomíná Ilja Racek, bývalý ředitel Národního divadla moravskoslezského, zakládající člen Fondu Janáčkovy Hukvaldy, dnes ředitel České televize Ostrava.
Babraj se narodil v Opavě 7. února 1948. Po vystudování Střední uměleckoprůmyslové školy pracoval nejprve v uherskohradišťském a později v českotěšínském divadle. Od roku1975 působil ve Státním divadle v Ostravě, dnešním Národním divadle moravskoslezském, kde byl posledních sedmnáct let šéfem výpravy a šéfscénografem. Jako výtvarník se podílel na vzniku celé řady inscenací všech žánrů.
Návrhy scén i kostýmů, ale i loutek vytvářel Alexandr Babraj také pro další česká a zahraniční divadla, pro film i televizi. Jeho klasické výpravné scény a kostýmy okouzlovaly i diváky muzikálů na ledě Mrazík a Romeo a Julie. Věnoval se také malbě a grafice, připravoval knižní i reklamní grafiku a firemní značky. S jeho prací se mohou dodnes setkávat diváci v Loutkovém divadle Ostrava, pro které vymyslel podobu loutek pro pohádku Broučci, a v Národním divadle moravskoslezském, kde jsou stále v repertoáru inscenace Prodaná nevěsta, La Traviata, Sněhurka a sedm trpaslíků nebo Mrazík. Babrajovy návrhy výpravy muzikálu Mrazík pro ostravské divadlo dotvářela jeho dcera Veronika Babrajová Hindle. Ta se také účastnila vernisáže putovní výstavy, která se uskutečnila 21. června v Sanatoriích Klimkovice, jež jsou jejím hlavním pořadatelem a garantem. „Jdu v tátových šlépějích, protože tak si ho stále připomínám. Je neuvěřitelné, jaký rozsah práce otec zvládal,“ řekla Hindle.
Alexandr Babraj zhotovil jen pro ostravské divadlo na dvě stovky výprav, celkem je autorem čtyř stovek scén, kostýmy navrhoval pro dvě stovky inscenací. Na přípravě výstavy, která přináší průřez jeho tvorbou, se podílelo mnoho institucí i soukromých osob, Babrajových přátel a blízkých. Návrhy kostýmů i scén pocházejí ze sbírek Ostravského muzea, Slezského zemského muzea, České televize Ostrava, zapůjčili je také Jan Benek, Milena Sladká a Zdena Babrajová. Kostýmy a části scén jsou z Národního divadla moravskoslezského, do svých archivů sáhly též Slezské divadlo Opava, Těšínské divadlo a Divadlo loutek Ostrava.
„Čerti Alexandra Babraje jsou rozverní, ježibaby zamračené, Sněhurka laskavá, Tosca vášnivá. Žádný z kostýmních návrhů Alexandra Babraje nepřináší jen podobu šatů, které má mít herec na sobě. Ve tvářích postav se odráží i jejich charaktery. Návrhy scén jsou precizní, plné barev a fantazie, jsou důkazem dokonale zvládnuté techniky kresby i malby. Každý návrh se tak stává i obrazem, sám o sobě je uměleckým dílem. Babraj pracoval usilovně a téměř stále, ale také s láskou, neobvyklou invencí, mimořádně pečlivě, jak ostatně dokládají i makety scén dovedené do nejmenších detailů,“ říká kurátorka výstavy Ivana Gračková.
V Galerii Beseda v Hukvaldech bude výstava k vidění do 16. července. V době konání koncertů festivalu Janáčkovy Hukvaldy bude mít galerie prodlouženou otevírací dobu. Novou divadelní sezonu pak výstava zahájí 2. září ve Slezském divadle Opava, v polovině října se přesune do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.
Běžná provozní doba Galerie Beseda Hukvaldy:
Po zavřeno, Út – Pá 11.00 – 16.00, So – Ne 10.00 – 17.00
Prodloužená provozní doba Galerie Beseda Hukvaldy ve dnech konání festivalových koncertů:
čt 28. června 12.00 – 18.00, Pá 29. června 12.00 – 18.00, Út 3. července 12.00 – 17.00, Čt 5. Července 12.00 – 18.00, Pá 6. července 12.00 – 19.00, so 7. července 11.00 – 17.00, So 14. července 12.00 – 18.00.