Brněnské divadlo Buranteatr se podle divadelníků v lecčems podobá Malé scéně Zlín. Kupříkladu se podobnost podle nich objevuje v zacílení na normální lidi, normální diváky. „Lidé, kteří se bojí ve velkých divadlech kultivované nudy a v malých pečlivě pěstované nesrozumitelnosti, která je pro úzký okruh fandů,“ definoval normální diváky dramaturg Buranteatru Jan Šotkovský.
Zlínská Malá scéna započala spolupráci s Buranteatrem letos na jaře, kdy zlínští hostovali v Brně s inscenací Mezi nebem a ženou.
Hra Venkov dramatika Martina Crimpa postihuje v chirurgicky přesném dialogu vzájemnou přitažlivost a zraňování tří podivně propletených lidských osudů. „Venkov byl a je velkou příležitostí pro tři dobré herce“, dodal Šotkovský k uvedené hře.
Slovo Buran v názvu divadla nejspíš každému, kdo toto divadlo nezná, evokuje obecně známý smysl tohoto slova. Tedy hrubián, křupan nebo snad neomalenec. Překvapením je, že toto slovo má i jiný význam, a sice silný sibiřský vítr jménem Buran. „Nikdo neví, kde vzniká a za všech okolností vane pořád stejně, stejným směrem, intenzitou…,“ poeticky vyložil výklad slova z názvu divadla Šotkovský. Ovšem i oslovení „Burani“ je podle dramaturga divadla v pořádku. „Děláme i takové syrové, přímočaré, neotesané, neuhlazené, a tedy buranské divadlo,“ uzavřel Šotkovský.
BURANTEATR se zrodil někdy v létě 2003 v hlavách dvojice studentů Divadelní fakulty JAMU Zetela a Jana Šotkovského. Původní potřeba byla realizovat své představy o divadelním provozu mimo existující divadla. Zakladatelé se tehdy nepovažovali za žádné revolucionáře nebo výlučné umělce. Byli přesvědčeni, že hlavní povinností divadla je bavit a zaujmout diváka, ať dramaty, či komediemi, ať naléhavým tématem, nečekanou formou nebo „jen“ suverénním řemeslem. Pouze se domnívali, a stále domnívají, že v kolektivu spojeném podobným divadelním programem dokáží dosáhnout umělecky i ekonomicky výraznějších výsledků než tam, kde lidi spojuje pouze společná výplatní páska. Toužili tedy naplnit sen o divadle (klubu), který stál i na počátku vlny malých českých divadel v 60. a 70. letech.