Opatření byla realizována po předchozím projednání formou úpravy dopravního značení, kterou byl vyznačen vyhrazený jízdní pruh po tramvajovém tělese. Pro větší srozumitelnost bylo upraveno také dopravní značení před vjezdem do úzkého podjezdu pod železnicí. Autobusy tak nově zastavují ve společné zastávce s tramvajemi, což rovněž zjednodušuje vzájemné přestupy a přibližuje zastávku autobusů zástavbě Zahradního Města (není tak již nutné přecházet dva jízdní pruhy vozovky ve směru do centra). Další výhodou je, že nově do podjezdu autobusy najíždějí přímo po tramvajových kolejích (tedy odpadá nepříjemné „esíčko“).
Efekt byl hned první den
Provoz ve Švehlově ulici je ve směru do centra výrazně komplikován úzkým podjezdem pod železniční tratí 221 a přilehlou komplikovanou křižovatkou s rampami Jižní spojky. V běžném provozu pouze v této oblasti nabíraly spoje autobusových linek několikaminutová zpoždění, provoz navíc houstne i při zhoršené průjezdnosti Jižní spojky a výjimkou nejsou ani komplikace způsobené v úzkém a nízkém podjezdu. První den provozu byly zdokumentovány běžné jízdní doby v úseku mezi Topolovou ulicí a vjezdem do podjezdu – proti souběžně jedoucím automobilům autobusy díky jízdě po tramvajovém tělese ušetřily až 6 minut (jízdní doby: automobil 7,5 minuty / autobus mírně přes 1 minutu, včetně zastavení v zastávce).
lokalita |
Švehlova ulice (Topolová – podjezd pod železniční tratí 221) |
opatření |
· vyhrazený jízdní pruh po tramvajovém tělese, · zvýraznění pruhů u nájezdu automobilů na tramvajové těleso |
linky |
bus 138, 175, 177, 195, 296 |
souhrnný interval |
1,7 minuty (bez tramvají) |
přínos opatření |
· plynulý průjezd od Topolové ulice k podjezdu železnice, · vjezd do úzkého podjezdu pod železnicí přímou stopou, · společná zastávka ve směru do centra pro bus i tram, · přiblížení zastávky zástavbě (o dva jízdní pruhy) |
časová úspora |
až 6 minut |
V současné době je v Praze vyznačeno 16,5 km vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy (většinou společně s taxi a jízdními koly) a 7 km úseků s jízdou autobusů po tramvajových kolejích. Preference Pražské integrované dopravy je zajišťována ve spolupráci Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s., Technické správy komunikací hl. m. Prahy, odboru dopravních agend Magistrátu hl. m. Prahy, Dopravního inspektorátu Policie ČR a ROPIDu.
Na podzim budou realizována další preferenční opatření. Vyhrazené jízdní pruhy vzniknou například v ulicích Výstavní nebo Plzeňská, prodlouženy budou vyhrazené jízdní pruhy v ulicích Černokostelecká a Opatovská. Rovněž dojde k úpravě jízdních pruhů na zlíchovském předpolí Barrandovského mostu, která zajistí rychlejší průjezd autobusů.