To jsou některé z důležitých závěrů, které obsahuje audit hospodaření města v letech 2002 až 2010. Jeho vypracování si zadalo současné vedení radnice. Zaměřen byl zejména na prodeje, směny a dlouhodobé výpůjčky nemovitého majetku, který město vlastní. „Audit odhalil celou řadu nedostatků, s jeho výsledky budeme nyní intenzívně pracovat. V tuto chvíli ale rozhodně nechci a nebudu nikoho kriminalizovat. Některé fakta z auditů je totiž potřeba dát do souvislostí,“ upozornil primátor Miroslav Adámek.
Auditoři z renomované slovenské společnosti Allexis ve své zprávě poukázali například na to, že město v uvedených letech prodávalo pozemky společnostem, ve kterých figurovali představitelé města. Třeba v případě společnosti Square Transaction a.s., ve které byl členem představenstva někdejší zastupitel a 1. náměstek primátorky Martin Janečka, se dokonce uskutečnil sedmý největší prodej pozemku v inkriminovaném období, když v roce 2009 firma koupila od města pozemek za více než 6,5 milionu korun. „V případě Martina Janečky bylo obchodní provázání u členů zastupitelstva nejvýraznější. Kromě Square Transaction získala v roce 2002 nájemní smlouvu na pozemek a výpůjčku pozemku i společnost Invest Sport s.r.o., ve které vystupoval Martin Janečka jako jednatel,“ sdělila projektová manažerka auditu Jana Lukáčová.
Auditoři došli také k závěru, že město Zlín přišlo v uvedených letech o významnou částku kvůli tomu, že u uzavřených nájemních smluv nenavyšovalo nájem o každoroční inflaci. A to i přesto, že mu to uzavřené smlouvy jednoznačně umožňovaly.
„Potencionální ušlý zisk jsme vyčíslili na 2,3 milionu korun. Doporučili jsme zadavatelům auditu prověřit, jakou mělo město motivaci k takovému zvýhodňování nájemců,“ oznámila auditorka.
Kritiku ze strany auditorů si město Zlín vysloužilo také za nastavení procesu, na jehož základě rozhoduje o nakládání s nemovitým majetkem. Závěrečná zpráva uvádí, že „při rozhodování o nemovitém majetku má váhu jenom rozhodnutí členů zastupitelstva, přičemž připomínky ostatních odborů města byly někdy ignorovány bez odpovědí, nebo zdůvodnění.“ „Tento model svou nedokonalostí poskytuje prostor pro vytváření nestandardních smluvních vztahů, existuje tu zvýšené riziko korupce, netransparentnosti a zvýhodňování společností s vazbou na představitele města,“ shrnula Jana Lukáčová.
Odhalení chyb v nastavení procesů, na jejichž základě se město rozhoduje, považuje Miroslav Adámek za jeden z hlavních přínosů auditu. „Teď o nich víme a můžeme hledat způsoby, jak je odstranit,“ konstatoval.
Přestože se auditorská zpráva opírá výhradně o prokazatelně zjištěná fakta, v některých případech s uvedenými závěry radnice nesouhlasí. Příkladem může být sdělení, že kvůli nepravidelně aktualizované cenové mapě, která slouží jako podklad pro stanovení prodejních a nájemních cen pozemků, město potencionálně přišlo za roky 2002 až 2010 v případě kupních smluv na pozemky o zisk přesahující 24,1 milionu korun.
„Stanovisko našeho Odboru ekonomiky a majetku je takové, že aktualizovat cenové mapy každý rok není efektivní. Jednak kvůli nákladům na jejich pořízení, tak kvůli makroekonomickým vlivům, které se na vývoji cen pozemků v tak krátkém časovém úseku, jakým je jeden rok, obvykle významně neprojeví,“ vysvětlil Miroslav Adámek.
Závěrečná zpráva auditu má i včetně příloh a stanovisek města celkem 85 stran. Její součástí je i seznam smluv, které vyžadují další prověření, aby mohlo dojít k potvrzení nebo vyvrácení podezření o jejich nevýhodnosti pro město Zlín. Pořízení auditu vyšlo radnici na milion korun.