Praha 7 chce, aby se most co nejdříve opravil, aktuální projekt na magistrátu však počítá s jeho demolicí. Stopku bourání v současné době vystavilo Ministerstvo kultury, které v minulém týdnu zahájilo řízení k prohlášení mostu kulturní památkou. Zastupitelstvo hl. m. Prahy o osudu Libeňského mostu rozhodovalo ve čtvrtek 28. ledna.
Ministerstvo kultury ve středu 20. ledna informovalo, že Odbor památkové péče MK ČR obdržel podnět k prohlášení Libeňského mostu za kulturní památku. Ministerstvo podnět vyhodnotilo, shledalo ho důvodným a na jeho základě zahájilo řízení. Ze zákona vyplývá, že po celou dobu trvání tohoto řízení je třeba most chránit před poškozením či zničením.
„Jsme přesvědčeni, že Libeňský most vždy byl významnou a unikátní památkou. Nyní máme
k dispozici i odborný posudek, který říká, že je opravitelný. Opravu je třeba provést rychle. Doufáme tedy, že už nejbližší hlasování zastupitelstva magistrátu rozhodne ve prospěch citlivé rekonstrukce a že se tedy zastupitelé budou k mostu chovat jako k památce,“ říká starosta Prahy 7 Jan Čižinský.
Skutečnost, že most může být po opravě zachráněn, vyplývá mimo jiné z posudku Kloknerova ústavu ČVUT, který si nechalo zpracovat hlavní město. Magistrát však dlouhodobě připravuje projekt na zboření mostu a postavení nového.
Náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek v tiskové zprávě z 11. ledna uvedl:
„Dle názoru řady odborníků by rekonstrukce pouze prodloužila životnost soumostí o 20 let, protože už nyní je na hraně životnosti. Nový most by měl vydržet 100 let a při rozumné správě možná déle.“ Petr Dolínek dále dodal: „Nestál jsem u zrodu této akce, chtěl jsem najít cestu, jak most zachránit v jeho historické podobě a udržet rekonstrukci v rozumných mantinelech, ale není možné oboje.“
S tím nesouhlasí radní Prahy 7 architektka Lenka Burgerová: „Při stávajícím zatížení mostu bez nárůstu požadavku na provoz těžké nákladní dopravy bude životnost opraveného mostu až 100 let, stejně jako u nové stavby. Nový, zbytečně široký most, po kterém budou případně bez omezení jezdit těžké nákladní vozy, není v zájmu našich obyvatel. Chceme zachránit unikátní technickou památku, která může dobře sloužit dalším generacím a drží historickou paměť místa.“
Z posudku Kloknerova ústavu navíc vyplývá, že v průběhu opravy mostu bude pravděpodobně možné zajistit zachování dopravního spojení mezi Holešovicemi a Palmovkou, zatímco zboření by znamenalo jeho přerušení na několik let.
„Pro veřejnost by mělo přerušení tramvajové dopravy na Libeňském mostě velmi nepříjemný dopad. Mnoha lidem by se prodloužila každodenní cesta do práce až o 25 minut. Především starším a hůře pohyblivým občanům Prahy 7 by se také výrazně zkomplikovala cesta do spádové nemocnice Na Bulovce,“ uvádí zástupce starosty Ondřej Mirovský.