Straussova předehra k Netopýru, Čajkovského Italské capriccio, Klavírní koncert B. Martinů (1. věta), Mendelssohnův Koncertní kus pro basetový roh a klarinet a písně Keď sa Janoško do vojny bral a Malátova Což neřekl ti zrak můj tisíckrát – to je program posledního koncertu Jeunesses musicales Janáčkovy filharmonie. Koncert je na programu 28. dubna 2011 od 18 hodin ve společesnkém sále Domu kultury města Ostravy.
Janáčkovu filharmonii bude řídit dirigent Jan Chalupecký. Jako sólisté se posluchačům představí zpěvák Radim Lužný z havířovské ZUŠ a posluchači Fakulty umění Ostravské univerzity – klavíristka Marta Hanulíková, hráčka na basetový roh Marjolein de Roos a klarinetista Marek Prášil.
Vstupenky v ceně 120 korun (studenti a osoby nad 70 let mají nárok na 50% slevu) – na tento dramaturgicky atraktivní koncert lze zakoupit v pokladně DKMO a pobočkách Ostravského informačního servisu.
Klavíristka Marta Hanulíková (1987) své hudební základy získala v ZUŠ Vidnava u Dany Brašíkové. Dále pokračovala v ZUŠ Jeseník u Jarmily Gieckové, která ji připravila na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě. Tam nastoupila do třídy Mgr. Xenie Hranické u které pokračuje ve studiích na Fakultě umění Ostravské univerzity. V roce 2010 absolvovala čtyřměsíční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni ve třídě Nataši Veljković (klavír) a Johannese Bognera (cembalo). Během studia se zúčastnila několika klavírních soutěží, např. Pro Bohemia (2003) nebo Prague Junior Note (2002), ze které si odnesla cenu Nadace Bohuslava Martinů. Své vzdělání si také doplnila na Mezinárodních klavírních kurzech v Týně nad Vltavou (Věra Vlková, Pierre Jasmin, Avo Kouyoumdjian) nebo na Letní škole duchovní hudby Convivium v Želivi (zpěv). V loňském roce spolupracovala jako korepetitorka se studentským Operním studiem Ostrava. Kromě klasické hudby se příležitostně věnuje i jiným žánrům, sborovému zpěvu a účinkováním v orchestrech. Od roku 2007 vyučuje na základní umělecké škole.
Marjolein de Roos – klarinet, pochází z Nizozemska, kde vystudovala na konzervatoři v Tilburgu hru na moderní klarinet a zároveň na Royal Conservatory v Haagu hru na historický klarinet v klarinetové třídě Erica Hoepricha. V Ostravě pak absolvovala Fakultu umění Ostravské univerzity v Ostravě v klarinetové třídě Igora Františáka.
Již během studií spolupracovala s orchestry Collegium Instrumentale Brugense, Charlemagne Chamer Orchestra a Orkest der Lage Landen v Belgií. V součastné době se soustavně věnuje komorní hře a je externistkou sdružení Collegium 1704 a Musica florea, se kterými koncertuje doma i v zahraničí . Oba orchestry se věnují dobové interpretaci především barokní hudby.
Marek Prášil je absolventem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě v oboru hra na klarinet ve třídě MgA. Petra Bohuše. V současné době studuje na Janáčkově konzervatoři obor dirigování ve třídě Mgr. Petra Šumníka a souběžně také klarinet v navazujícím magisterském studiu na Fakultě umění Ostravské univerzity ve třídě Mgr. Igora Františáka, PhD. V rámci studia absolvoval také půlroční stáž na VŠMU v Bratislavě. Zúčastnil se několika mezinárodních interpretačních kurzů (Michel Raison, Jorge Montilla, Josef Balogh, Karel Dohnal a jiní) a uspěl na několika interpretačních soutěžích, z nichž nejvýznamnější je 1. místo na Mezinárodní soutěži ACT v Londýně či účast ve finále soutěže dechových nástrojů v polském Jastrzębie Zdrój.
V součanosti je Marek Prášil po úspěšném konkurzu klarinetistou souboru opereta-muzikál Národního divadla Moravskoslezského, členem Ostravského dechového kvinteta a dirigentem Symfonického orchestru města Frýdek-Místek a Velkého dechového orchestru Májovák.
S Janáčkovou filharmonií Ostrava dnes vystoupí jako sólista již popáté.
Radim Lužný (19 let) studuje osmým rokem Gymnázium Studentská 11 v Havířově. Zpěvu se věnuje již čtvrtým rokem na ZUŠ Bohuslava Martinů u Oldřišky Honsové. Během této doby se zúčastnil několika pěveckých soutěží. Mezi ně patří např. Písňová soutěž Bohuslava Martinů v Praze, ze které si přivezl zvláštní ocenění poroty za interpretaci písně V tom hrozenském poli. Následovala Pěvecká soutěž Olomouc, kde Radim Lužný získal první místo a stal se Laureátem soutěže. Mezi jeho další záliby patří hra na flétnu a saxofon. Aktivně vystupuje ve folklórním souboru Vonička Havířov. Jeho velkou vášní jsou všechny druhy sportů, a především horolezectví.
Dirigent Jan Chalupecký, absolvent Pražské konzervatoře (obor violoncello) začínal svou profesionální uměleckou dráhu jako člen orchestru a posléze dirigent v Komorní opeře Praha (1990-1993).
Od sezóny 1993/94 působí v Národním divadle v Praze (ND), kam ho nejprve jako svého asistenta angažoval fenomenální český dirigent Zdeněk Košler, se kterým tady nastudoval operu Antonína Dvořáka Jakobín. V ND dostává příležitost spolupracovat se světově uznávanými dirigenty Sirem Charlesem Mackerrasem, Jiřím Koutem, Jiřím Bělohlávkem, Alessandro de Marchim aj. Od roku 1994 se za dirigentským pultem ND postupně představil v těchto operách: Prodaná nevěsta (3 inscenace), Její pastorkyňa (2 inscenace), Rusalka, Dalibor, Figarova svatba, Don Giovanni, Cosi fan tutte, Kouzelná flétna, Romeo a Julie, Rigoletto, La traviata. V sezóně 2000/01 pro ND nastudoval mimořádně úspěšnou inscenaci opery W.A.Morzarta Kouzelná flétna v režii Davida Radoka. Tato inscenace je stále na repertoáru a pod taktovkou J. Chalupeckého v sezóně 2007/08 reprezentovala ND na turné v Japonsku. V sezóně 2001/02 se ujímá hudebního nastudování opery G.Verdiho Macbeth a v roce 2003 opery J.B.Kittla Bianca und Giuseppe. V dubnu 2004 pro ND nastudoval světovou premiéru opery Martina Smolky Nagano, která se v lednu 2009 opět vrací na jeviště Stavovského divadla v Praze.
Se souborem opery ND vystoupil také na zahraničních zájezdech v Japonsku (2001, 2008 Kouzelná flétna, 2006 Don Giovanni s Renatem Brusonem v tit. úloze, 2003, 2008 Figarova svatba), Hongkongu (2000 Rusalka, Její pastorkyňa), Slovensku (2002 Figarova svatba, 2004 Nagano, Janáčkovy Výlety páně Broučkovy, 2006 Její pastorkyňa) a Maďarsku (2003 Figarova svatba). Celkem třikrát vystoupil na prestižním mezinárodním festivalu Pražské jaro (2001 Její pastorkyňa, 2003 Bianca und Giuseppe a Don Giovanni s Ildebrande D´Arcangelem, Alexandrinou Pendatchanskou a Danilou De Niese v titulních rolích. V následujících sezónách si v ND postupně rozšiřuje repertoár o následující tituly: Antonín Dvořák Čert a Káča, Bedřich Smetana Hubička, znovu se vrací k Mozartově opeře La clemenza di Tito (režie slavná manželská dvojce Ursel a Karl-Ernst Herrmannovi).
V listopadu 2005 nastudoval Janáčkovu Její pastorkyni v Teatru Massimo Bellini v italské Catanii, kam se vrací ještě v roce 2007 k dirigování samostatného symfonického koncertu.
Četná je i spolupráce s dalšími soubory. Především Operou Mozart, kde v letech 1992-2000 nastudoval Kouzelnou flétnu, Il Re Pastore, Cosi fan tutte, La clemenza di Tito, Figarova svatba). Ve Státní opeře Praha se představil v titulech Cosi fan tutte, Kouzelná flétna, Božská komedie (Martin Kumžák) a Dvořákova Rusalka. Pravidelně také spolupracuje s letním festivalem „Loketské kulturní léto“, kde nastudoval inscenace Rusalky, Nabucca, Carmen, Rigoletta a minulé léto tam do svého repertoáru přiřadil Verdiho Aidu. Na operním festivalu v Jindřichově Hradci se představil v operách Jakobín, Figarova svatba, Rusalka, Traviata, Rigoletto a letos tady nastudoval novou inscenaci Mozartova Givoanniho.
V dubnu 2008 nastudoval Janáčkovu Jenůfu v Mexico City, kde postavu Kostelničky zpívala slavná americká pěvkyně Catharina Malfitano.
V roce 2009 nastudoval v pražském amfiteátru Šárka novou inscenaci opery Antonína Dvořáka Jakobín a v roce 2010 pak Libuši Bedřicha Smetany s Evou Urbanovou v titulní roli
Kromě opery se věnuje i symfonickému repertoáru a nahrávání filmové hudby (www.digitalrecords.it). V letech 1997-1999 působil jako šéfdirigent Plzeňské filharmonie. Spolupracoval s Deutsches Kammer Orchester, souborem Čeští komorní sólisté, Symfonickým orchestrem FOK hl. města Prahy, Moravskou filharmonií Olomouc, Státní filharmonií Brno a Pražskou komorní filharmonií. Pravidelně také spolupracuje s Českým národním symfonickým orchestrem (www.cnso.cz). S tímto souborem se dvakrát představil na mezinárodním hudebním festivalu PRAGUE PROMS, kde mj. s mimořádným úspěchem provedl Šostakovičova Křižníka Potěmkina. Letos v létě s tímto tělesem vystoupil na zájezdu ve Španělsku.
Od sezóny 2009-10 se Jan Chalupecký pravidelně objevuje za dirigentským pultem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde diriguje Dvořákovu Rusalku a Mozartovu Figarovu svatbu. Zároveň zde nastudoval nové tituly, Rossiniho Italku v Alžíru,Verdiho La Traviatu a Čajkovského Louskáčka.