Datum, které pověrčivým nahání hrůzu, Souznění nijak negativně nepoznamenalo. A co víc, pověstný pátek 13. přinesl rekord, protože ještě nikdy v historii toho Mezinárodního festivalu adventních a vánočních zvyků, koled a řemesel nebylo během koncertu v kostele sv. Jana a Pavla ve Frýdku-Místku plno. Až letos.
Zásluhu na tom mají především sopranistka Eva Dřízgová-Jirušová a dirigent Paolo Gatto, kteří připravili navýsost poutavý repertoár, včetně dvou českých premiér. „Advent není jen o dárečcích a nakupování, ale také o zamyšlení,“ uvítal přítomné místecký děkan Josef Maňák.
Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie nabídla pěveckou přirozenost nejvyšší umělecké kvality a postupně přivazovala hodnotné korálky na náhrdelník hudební a pěvecké dokonalosti. Poprvé tak v České republice zazněly Christe Eleison od Simon Mayera a Weinachtslieder (Vánoční písně) od Pieralberta Cattanea, jenž navíc na požádání maestra Paola Gatta zaranžoval Mayerovou skladbu. Nadšeně byly přijaty také dvě méně známé varianty Ave Maria, a to od Camille Saint-Saënse, respektive od Philippe Rombiho.
Eva Dřízgová-Jirušová vynikala především díky svému variabilnímu pěveckému projevu. Ve svých skladbách totiž dovedla jednak uchlácholit, místy její hlas připomínal poklidnou horskou řeku stékající do údolí, ale v zápětí se dokázala proměnit do gradující hlasové erupce. Výsledkem tohoto kontrastu byla náročná, ale neobvykle stravitelná pastva pro uši. Její umělecká dominance ovšem znamenala vítězství nejen pro ni samotnou, ale také pro ostatní spoluúčinkující, kterým vytvořila patřičnou oporu.
Dále vystoupil zdravě a přesně znějící komorní orchestr Camerata Janáček s koncertním mistrem Pavlem Doležalem, skvěle zpívající, na Souznění doslova objevený, ženský komorní sbor CZKW Třinec se sbormistry Zuzanou Lasotovou a Janem Nowakem, hráčem na klávesy, navíc autorem úvodní mše Missa laetitiae et doloris a řady výborných aranžmá.
Na klarinet exceloval v překrásně provedeném Koncert B dur pro klarinet a orchestr od Wenzela Kallicka místecký rodák Igor František. To vše pod taktovkou maestra Paola Gatta, který celou dramaturgii vymyslel, připravil a neomylně přenesl se svým skvěle šlapajícím týmem na všechny přítomné. Jako na pomyslném zlatém podnose.
„Kallickův Koncert B dur byl objeven teprve nedávno, a já si při něm vždy vzpomenu na svého kamaráda Bohumíra Koukala, který jej opatřil party. A protože jsme hráli v sakrálním prostoru, byla moje radost ještě o to více umocněna,“ svěřil se po vystoupení v současnosti hudbou velice zaměstnaný i vyhledávaný náš přední klarinetista Igor Františák.
Všichni přítomní sledovali koncert v překrásném místeckém rokokovém dómu se zatajeným dechem, přičemž různorodé publikum netvořili jen dospělí, ale také děti sotva předškolního věku. I ony však vydržely náležitě poslouchat. A nepochybně všichni odcházeli s pocitem, že přání se mohou plnit i před Vánoci. Dokazoval to dlouhý potlesk ve stoje po skončení vystoupení.
„Možná si to ještě všichni neuvědomujeme, ale bezpochyby jsme byli svědky jednoho z vrcholů současného uměleckého přednesu, navíc s až duchovní vizí a vírou v dobro v člověka a jeho pozitivní budoucnost,“ zhodnotil organizátor festivalu Zdeněk Tofel.
Záznam koncertu vysílá Český rozhlas Ostrava v úterý 24. prosince 2013 na Štědrý večer v 18 hodin. Nenechte si ho ujít u štědrovečerní večeře, bude vám chutnat dvojnásob.