Lidský hlas je jedním z nejdokonalejších hudebních nástrojů. Není proto divu, že vokální díla patří mezi posluchači k velmi oblíbeným. Třetí koncert Velkého symfonického cyklu Janáčkovy filharmonie Ostrava bude z tohoto pohledu, ale i díky kvalitnímu obsazení, velkým lákadlem. Německé requiem, které je na programu 22. a 23. listopadu od 19 hodin, je vynikajícím Brahmsovým dílem. Autor jím vzdává osobitým hudebním stylem poctu mistrům německého oratoria – Bachovi a Händlovi. Jedná se o nejrozsáhlejší Brahmsovu skladbu, která se skládá ze 7 vět (Brahms je komponoval a uváděl postupně) a její provedení trvá 70 minut. Na díle, které bylo inspirováno smrtí skladatelovy matky v roce 1865, pracoval Brahms tři roky.
Sólové party byly svěřeny Veronice Holbové (soprán) a Michalu Stískalovi (baryton). Dále se v sále Domu kultury města Ostravy spolu s Janáčkovou filharmonií představí Český filharmonický sbor, jehož sbormistr Petr Fiala měl koncerty původně také dirigovat. Bohužel zdravotní indispozice mu to neumožní a jeho místo za dirigentským pultem zaujme Tomáš Brauner. Vstupenky v ceně 180 až 220 korun můžete zakoupit v pokladně DKMO nebo v pobočkách Ostravského informačního servisu.
Veronika Holbová (1989) se narodila v Karviné – Ráji. Od 6 let zpívala v Ostravském dětském sboru (pod vedením Milana Chromíka), s nímž se zúčastnila mnoha mezinárodních soutěží (Německo, Švýcarsko, Belgie, Japonsko, Estonsko, Itálie). Navštěvovala Múzickou školu umění v Ostravě-Mariánských Horách. Zpěv studovala u Miroslavy Vavrušové-Honzíkové a ve studiu pokračovala na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě u Evy Dřízgové-Jirušové. Je několikanásobnou vítězkou interní pěvecké soutěže JKGO. V roce 2007 se zúčastnila mezinárodního festivalu Les rencontres v Louvergny ve Francii a v témže roce získala 3. místo a cenu za nejlepší provedení barokní árie na Soutěžní přehlídce konzervatoří ČR v Pardubicích. V roce 2010 byla finalistkou pěvecké soutěže Mikuláše Schneidra-Trnavského v Trnavě, získala 1. místo v pěvecké soutěži Leoše Janáčka v Hukvaldech a znovu se zúčastnila festivalu Les rencontres v Louvergny. Spolupracuje s Pražským komorním sborem (turné po Francii a Německu). Od roku 2009 hostuje v Národním divadle moravskoslezském. Představila se v roli Barbaríny ve Figarově svatbě (NDM) nyní v roli Anniny (La traviata), Esmeraldy (Prodaná nevěsta), Bareny (Její Pastorkyňa), Anny (Nabucco). Hostuje ve Státním divadle v Košicích v roli Hraběnky (Figarova svatba), Concepción (Španělská hodinka). Nyní je posluchačkou Fakulty umění Ostravské univerzity u Evy Dřízgové-Jirušové.
Michal Stískal se narodil na Slovensku. Zpěvu se věnuje od šesti let. V roku 1995 vyhrál celoslovenskou dětskou pěveckou soutěž „Zorničkin slávik“, která se konala pod záštitou Petra Dvorského. Studoval na Konzervatoři v Bratislavě. V roce 2008 získal 3. místo na soutěži slovenských konzervatoří. O dva roky později účinkoval na koncertě Slovenské filharmonie, kde zazpíval závěrečnou árii Mojmíra z opery Svätopluk od E. Suchoně. Od roku 2011 je posluchačem Fakulty umění Ostravské univerzity, kde studuje ve třídě dr. Alexandra Vovka. V témže roce získal čestné uznání na pěvecké soutěži v Olomouci, zúčastnil se pěvecké soutěže ve Varšavě a nastudoval úlohu Sykoše v jednoaktové opeře Veselohra na mostě B. Martinů. V roku 2012 se stal finalistou pěvecké soutěže „Slovanská hudba“ v Katovicích.
Český filharmonický sbor Brno oslavil 20 let své činnosti a i přes tento relativně krátký čas patří dnes k nejlepším a nejvyhledávanějším profesionálním tělesům v Evropě. Sbor se zaměřuje především na oratorní, kantátový a v poslední době i operní repertoár všech období. Jeho vzrůstající umělecká kvalita se odráží i na stále bohatší koncertní činnosti u nás i v zahraničí (cca 90 koncertů ročně). Sbor spolupracuje se všemi českými a nejuznávanějšími zahraničními orchestry a dirigenty.
Je také pravidelným a vítaným hostem mezinárodních festivalů a koncertů.
Sbor nahrál řadu CD pro významná česká i evropská vydavatelství (PANTON, Supraphon, Farao, KOCH International, Sony Classical, Deutsche Gramophon, Ultraphon, Arco Diva, Chesky-Records New York, Pronto, Antiphona, PAN Classics, Musikproduktion Dabringhaus, Discantica a další).
Svou vysokou kvalitu sbor potvrdil získáním dvou cen Echo klassik za rok 2007 – titul „Nejlepší vokální soubor roku 2007″ za nahrávku Brucknerových motet pro smíšený sbor a titul „Nahrávka roku 2007″ za Lisztovo oratorium Kristus.
Úspěchy slaví i další nahrávky Českého filharmonického sboru Brno – P.Klenau “ Die Weise von Liebe und Tod des Cornetts Christoph Rilke“, byla nominována na prestižní dánskou cenu „Danish P2 Music Prize“ v kategorii symfonická nahrávka roku 2008,a nahrávka sklady B.A. Zimmermanna Requiem für einen jungen Dichter, získala v lednu 2009 cenu německých kritků – „Preis der Deutschen Schallplattenkritik“.
Nejvýznamnější kritický časopis v Japonsku Geijutsu Disc Review udělil v září 2011 Českému filharmonickému sboru Brno za live nahrávku Dvořákova Requiem prestižní ocenění Tokusen.
Hudebním ředitelem a sbormistrem Českého filharmonického sboru Brno je Petr Fiala. Sbor založil v roce 1990 a pod jeho vedením se sbor propracoval mezi špičková evropská sborová tělesa.