Dnešní mladou generaci láká dobrodružství a romantika v trochu jiné formě – vedou Hunger Games, Odkaz dračích jezdců, Harry Potter a Upíří deníky. Jak a proč se změnil vkus mladých čtenářů během posledních desítek let? Nakladatelství Fragment nabízí vhled do trendů dětské literatury několika generací a dodává: „Zájem o klasická díla sílí, v kurzu jsou opět pohádky Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové.“
Dětská literatura před rokem 1990
„Před rokem 1990 měly knihy spíše technickou sazbu, nebyl používán obtek obrázků, ilustrací bylo ve srovnání s textem méně. V 70. letech byly knihy typicky vydávány ve velkých, stotisícových nákladech. Nebyla konkurence, zato byl menší objem vydávaných novinek a jejich uvedení na trh se konalo pouze v určité dny,“ zavzpomínal Pavel Nýč, spolumajitel Nakladatelství Fragment, na zažité knižní čtvrtky.
Zatímco větší děti hltaly dobrodružné příběhy ze vzdálených krajů i blízkých Stínadel, v literatuře pro nejmenší dominovaly tradiční pohádkové náměty od osvědčených autorů. „Pojem kladného a záporného hrdiny byl před rokem 1990 jasně vymezený. Hlavní postava se vyznačovala správným a čestným jednáním nebo se o to přinejmenším snažila,“ popsal Pavel Nýč.
Nástup Mickey Mouse a Barbie
V 90. letech nastal obrat. Čtenáři zaujali negativní postoj především k ruské literatuře, a to včetně pohádek, a vkus dětí, ale také nákupní směr rodičů ovlivňovaly trendy ze Západu. „Vzrostla poptávka po pohádkách, které proslavila televize a populární hračky té doby. Jasným příkladem je velký boom disneyovek nebo příběhů panenky Barbie,“ přemítá Pavel Nýč z Nakladatelství Fragment. S vývojem počítačových her, filmových scénářů a televizních seriálů se zvýšil také nárok čtenáře na příběh, zápletku i charakter hrdiny – dětská literatura se stala akčnější, krvavější a napínavější.
Nové tisíciletí – nové trendy i návrat k osvědčenému
Se vstupem do nového milénia se rozšířila nabídka žánrů. Otázky dospívání přestaly být tabuizovány a každodenní problémy teenagerů splynuly s příběhy knižních hrdinů. Na trhu zažily nebývalý rozmach tituly s fantasy a sci-fi tematikou, jako je Odkaz dračích jezdců nebo Harry Potter. „Rozmanitost žánrů i boom fantasy a sci-fi měly mimo jiné za následek proměnu charakteru hlavních hrdinů dětských knih – hranice mezi jasně vymezenými dobrem a zlem se začala smazávat. Záporný hrdina už není jen takzvaně černý, ale může mít i své dobré stránky. Zároveň nastala doba jakéhosi retro stylu a vrací se zájem o klasické autory a díla pro menší děti, například pohádky Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové,“ uvedl Pavel Nýč z Nakladatelství Fragment.
V titulech pro nejmenší přibylo obrázků, interaktivních tlačítek, skládaček a dalších zvukových i pohybových efektů. Dětské knihy už nejsou určeny pouze k předčítání od rodičů, ale mnohé slouží podobně jako hračka i k zábavě samotného malého čtenáře. Nové metody tisku v posledním desetiletí zvýraznily barevnost ilustrací a kvalitu sazby. Oproti dřívějším dobám jsou knihy vydávány v malých, několikatisícových, výjimečně v desetitisícových nákladech.
Moderní technologie a literatura budoucnosti
Rozvoj mobilů, internetu a sociálních sítí umožnil dnešní mladé generaci vytvářet fanouškovské kluby rychleji než kdy dříve a sdílet příběhy svých hrdinů s lidmi, které by jejich rodiče a prarodiče ve stejném věku nikdy nepotkali. „Je samozřejmé, že díky webu, facebooku a diskusním fórům vědí fanoušci o chystaných dílech svých oblíbených sérií dlouho dopředu, a stejně tak se díky internetu mohou o svých oblíbených knížkách bavit s mnoha spřízněnými dušemi, okruh fanoušků Eragona nebo Percyho Jacksona je toho příkladem,“ řekl Pavel Nýč z Nakladatelství Fragment. „Na poli literatury se hodně hlásí o slovo e-knihy a audioknihy. Ve spojení s moderní technologií jde především o možnost přiblížit větším dětem literaturu zábavnou a pro ně atraktivní formou skrze iPady, čtečky a mobilní telefony,“ doplnil Pavel Nýč. Tištěným knihám však zatím konkurovat nemohou.