Počasí
Praha 21 °C Pondělí, 15. srpna 2022, Svátek má Hana
Go to content
Naše Praha na Facebooku

Bohnice

Mezinárodní architektonická soutěž na lanovku Podbaba – Troja – Bohnice má pět finalistů

Do mezinárodní architektonické soutěže na podobu stanic a podpěr plánované nové lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice, kterou letos v květnu vyhlásil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se přihlásilo 23 zájemců z devíti evropských zemí. Podle dopravního podniku porota, které předsedá Arjan Dingste, ředitel a hlavní architekt renomovaného amsterdamského ateliéru UNStudio, z nich vybrala pět finalistů.

Kde a kdy budou v Praze plánované letní odstávky teplé vody?

Pražská teplárenská soustava potřebuje pro svůj efektivní provoz údržbu stovek kilometrů potrubí, kterými je zákazníkům dopravována tepelná energie. V letošním létě proběhne na této síti řada důležitých revizí a oprav, které nelze provádět za plného provozu, a které jsou nevyhnutelné pro celoroční bezproblémové vytápění a dodávky teplé vody.

Chystejte se na orchideje

Bohnice/Troja - Už počtrnácté diváky ve skleníku Fata Morgana ohromí krása a rafinovanost exotických orchidejí. Letos jsou hlavně z Ekvádoru. I letos expozici doplní kreativně zpracovaná aranžmá z dílny Kláry Franc Vavříkové.

Soutěž hasičů o partyzánský samopal

Sbor dobrovolných hasičů Praha 8 pořádá nultý ročník branně-orientační soutěže “O partyzánský samopal”. Soutěžit budou minimálně tříčlenná družstva. Kdy? V neděli 31.3. v rozmezí od 9:00 do 11:00. Celá akce se odehraje v prostorách Psychiatrické nemocnice Bohnice v pavilonu 36. Disciplíny: - sportovní (běh, plazení, přesun těžkého předmětu) - první pomoc (nepřímá masáž srdce, závěs ruky) - požární ochrana (čím hasit, rozhození hadice na cíl) - praktické hašení (shazování plechovek) - střelba ze vzduchovky - orientace v přírodě Startovné 10 Kč. Celá akce se koná pod záštitou místostarosty MČ Praha 8 pana Jiřího Vítka.

Budou pokračovat společné vyjezdy hasičů a záchranky?

Největší nepřítel řidiče sanity? Možná jiný řidič… Podle zpráv Naší Prahy je dnes v hlavním městě obvyklý dojezd sanitky k vážnějším případům do osmi minut (ze zákona 20 min.). Mimo jiné průjezdu sanitek brání přecpání dopravních tepen auty a často i špatné dělání uličky. Rychlejším zásahům snad pomůže i nová koncepce, která mj. navýší na 25 počet výjezdových základen, obvykle společně s hasiči. Jednu takovou otevřeli po rekonstrukci v září ve Strašnicích v Průběžné. Jan Bělohubý Víte, že Pražské záchrance je už 160 let a patří mezi nejstarší a nejvyspělejší na světě? Sbor ochranný svou pomocí při požárech Šitkovských mlýnů v roce 1858 i během povodní, které provázely Pražany v posledních desetiletích 19. století, získal takový věhlas, že byl žádán o radu a pomoc při zakládání obdobných organizací i v jiných městech, a první sídlo získává v dolní části Václavského náměstí v říjnu 1890. Tehdy byly získány první dopravní prostředky a zavedena nepřetržitá služba. Ta trvá prakticky až doposud. Od začátku první do konce druhé světové války záchranka sídlila na Staroměstském náměstí – v té době je sboru povoleno při jízdě používat fanfárovou trubku. Kdo si pamatujete, že z jediné pražské centrály na žižkovské Ohradě nebo v Holešovicích jezdily houkačky typu „stejšn“ snad na každé místo v Praze? Následuje 50 let v holešovickém sídle Dukelských hrdinů, přičemž vozy vyjížděly třeba ze zmíněné Ohrady. Sedmdesátá léta připomene kultovní postava dr. Jandery, i to, že v roce 1973 byla zřízena linka 155. Krom ní dnes můžete využívat i mezinárodní 112. Rendez-vous šetří čas Před třiceti lety byl také – rovněž poprvé u nás – v Praze zahájen provoz systémem rendez-vous, kdy lékař vyráží na místo rychlým osobním vozem a pomalejší a často vzdálenější velká “sanitka” přijíždí v případě potřeby za ním. Navíc ve většině případů není nutný doprovod pacienta lékařem při transportu a lékař je tak k dispozici pro další případ. Jedině díky tomuto systému funguje záchranná služba v Praze se zhruba polovičním až třetinovým počtem posádek proti celostátnímu průměru vztaženému na počet obyvatel Prahy (1,5 milionu obyvatel Prahy by odpovídalo 45 jednotek RLP resp. RZP, v Praze jich je 23, z toho 8 RLP). Charakteristické je to, v Praze (již od 1945) záchranná služba spadá přímo po metropoli a ne, takže město může plánovat i místa, kde budou tzv. výjezdové skupiny i mimo nemocnice. V letos schválené koncepci rozvoje – mimochodem podpořili ji všchni pražští zastupitelé napříč politickou ideologií – se během čtyř let plánuje výjezdových základen na 25, posílením výjezdových skupin na 40 a celkovým navýšením počtu zaměstnanců na 585, a to především přímo v terénu a na operačním středisku. Všichni jsou pro, proč to nejde rychleji? „Rozšiřování počtu našich základen vychází z dlouhodobé koncepce schválené pražskými zastupiteli napříč politickým spektrem. Podle koncepce by měla mít ZZS HMP do roku 2021 vybudovanou síť 25 základen, aby zajistila dostupnou přednemocniční péči v rozrůstající se metropoli a zachovala vynikající dojezdové časy k pacientům,“ uvádí ředitel pražské záchranky Petr Kolouch. Koncepce musí reagovat na rozrůstající se metropoli, zhoršující se průjezdnost Prahy i bezpečnostní situaci v Evropě. „Cílem koncepce je poskytnou záchranné službě, která je výkladní skříní systému zdravotní péče, adekvátní podmínky pro provoz. Koncepce reflektuje současné komplikace, jako je například stále komplikovanější doprava v metropoli. Počítá také s rozšiřováním počtu personálu přímo v provozu, což do budoucna výrazně sníží počet přesčasových hodin,“ říká končící radní pro zdravotnictví Radek Lacko (ANO 2011). Koncepce rovněž počítá s obnovou vozového parku. Na konci roku 2021 bychom tak měli mít k dispozici 80 sanitních vozů, které budou maximálně šest let staré. Třicet nových vozů RZP převezmeme už letos. Vedení a operační centrála sedí „u strážníků“ v budově na Korunní. V září po rekonstrukci Strašnice Na 22 vrostl počet základen, ze kterých vyjíždějí vozy záchranné služby. Znovuotevřelo se po rekonstrukci stanoviště v ulici Průběžná ve Strašnicích. Od 3. září zde působí jedna dvoučlenná posádka zdravotnických záchranářů – specialistů pro urgentní medicínu. Základna se nachází v prostorách stanice Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy. „Je to výhodné z hlediska ekonomického snížením provozních nákladů. Současně tato praxe pomáhá při budování dobrých vztahů mezi oběma složkami, což vede k výsledkům při společných zásazích,“ říká o společných základnách ředitel pražských hasičů brigádní generál Roman Hlinovský. Ve Strašnicích budou posádky sloužit v 12hodinových směnách. Dominantu stanice tvoří hlavní jednopatrová budova s výjezdovými garážemi, zásahovou technikou a prostorami pro 60 hasičů sloužících v třísměnném, 24hodinovém režimu služby. Velkorysý prostor hlavní budovy stanice, která byla dostavěna v roce 1987, umožňuje působení i jiným než výjezdovým složkám HZS hl. m. Prahy. Je zde oddělení prevence a ochrany obyvatelstva pro městské části Praha 10, 15 a 22 a část strojního oddělení. V minulosti stanice sloužila například také jako sklad humanitární pomoci pro země bývalé Jugoslávie či oblasti zasažené povodněmi. -box I Fakta o pražské záchrance: -Sanitky v Praze najezdí ročně 2,5 milionu kilometrů. -Cíl je, aby sanita najezdila max 300 tisíc kilometrů nebo max 6 let. -Záchranáři mají (v roce 2016) 65 skříňových sanitek, do 2021 jich chtějí 80. -K možnému využití na společnou výjezdovou skupinu se vyhledávají se objekty hlavně u hasičů na okrajích Prahy. -V plánu jsou lokality Argentinská, Průběžná, Klánovice, Sokolská a Bohnice. -Box II Naše Praha vás zkouší: Jaký je správný postup (a od října i povinný zákonem) tvoření uličky - při pouštění vozu s blikačkou – kam uhnout? A)Pravý a prostřední doprava, levý doleva B)Pravý doprava, levý a prostřední doleva C)Pravý doprava, levý doleva, a prostřední podle situace, kam usoudí. (Správnou odpověď s článkem na www.nasepraha.cz)

Cvičení Základna 2018 proběhlo ve čtyřech dnech

Od čtvrtka 13. září do neděle 16. září proběhlo v prostoru areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice taktické cvičení „Základna 2018“, které bylo určeno k ověření připravenosti složek IZS a dalších dotčených subjektů při provozu materiální základny humanitární pomoci.

Osmička zrevitalizuje tajemný hřbitov „bláznů“

Jedinečný bohnický hřbitov „bláznů“ se dostává pod správu městské části Praha 8. Převod vlastnictví z České republiky na hl. m. Praha a správu Prahy 8 schválili radní MČ Praha 8 ve středu 8. srpna 2018. Hřbitov, jehož původní funkce bude zachována, nyní čekají nezbytné stavební úpravy.

O tramvaj z Bohnic do centra většina lidí nestojí

Místostarosta městské části Petr Vilgus (SZ) si nechal připravit studii, která má otevřít debatu na téma lepší dopravní spojení pro oblast Bohnic. Bohnické metro C a propojení se Suchdolem — Bohnice mají být následkem špatného rozhodnutí minulých politiků ochuzené o lepší veřejnou dopravu. Jenže onen trošku odtržený klidný život je důvod, proč mají lidé své bydliště rádi a tramvaje nechtějí.

Problém jménem Kaufland. Nechce ho ani radnice, ani většina lidí

Zastupitelé Prahy 8 odmítli na začátku dubna záměr výstavby obchodního domu Kaufland na sídlišti v Bohnicích. Městská část totiž plánuje revitalizaci náměstí a nový centrální park sídliště Bohnice. Zároveň požadují po magistrátu vypracovat územní studii sídliště. Rozhodnutí zastupitelstva ale neznamená zastavení přípravy stavby a příslušný stavební odbor ji stále může povolit.

PKF – Prague Philharmonia vstupuje do jubilejní 25. sezony i nového sídla na Praze 8

PKF - Prague Philharmonia vznikla v roce 1994 z iniciativy dirigenta Jiřího Bělohlávka. Letošní sezonou 2018-2019, k jejíž příležitosti se konala 11. dubna tisková konference, tak oslaví čtvrtstoletí. Ředitel Radim Otépka, šéfdirigent Emmanuel Villaume a další představitelé hudebního tělesa proto mluvili nejen o programu nadcházející sezony, ale i novém grafickém vizuálu a novém sídle, kterým bude Kulturní dům Ládví v Praze 8.

Svatá Klára otevře svůj archiv

Bohnice/Troja Botanická zahrada Praha na poslední únorovou sobotu jedinečnou možnost ochutnat vína z archivu vinice sv. Kláry v rámci celosvětové akce nazvané Večer, kdy otevřete tu láhev.

HAVEX-auto koupil autorizovaný servis ŠKODA v Praze

Společnost HAVEX-auto je ryze česká, dynamická, stabilní a hlavně rozvijící se společnost, o čemž mimo jiné svědčí i ocenění v rámci soutěže Štiky českého byznysu, kde obsadila za Královehradecký kraj přední umístění. O umístnění v soutěži pod záštitou Hospodářské komory České republiky rozhodují faktory jako nárůst obratu, ROE, ROA, běžná likvidita a míra zadluženosti. Zjednodušeně pojato hospodářské výsledky za 3 roky, solventnost a stabilita. Ocenění v rámci Štiky českého byznysu jen dokazuje sílu a záměr HAVEX-auto i nadále růst, což podtrhuje i faktické rozšíření obchodní a servisní sítě HAVEX-auto, ke které došlo 1. 10., když společnost HAVEX-auto oficiálně koupila autorizovaný servis ŠKODA EuroCar EC sídlící v Praze – Bohnicích.

Sezonní posílení midibusové linky 236 ze ZOO do Bohnic

Od 10. 7. došlo k výraznému posílení oblíbené midibusové linky 236, která spojuje Troju s Bohnicemi a zajíždí také k oběma vltavským přívozům v Troji (P1 a P2). Z důvodu vysoké poptávky zejména v úseku mezi Zoologickou zahradou a bohnickým sídlištěm je o víkendech odpoledne na tento nejvytíženější úsek nasazen další autobus.

Kinobus bude pod širým nebem promítat už podesáté

Letní teplé večery přímo vybízejí k delšímu zdržení se pod širou oblohou. Jedno z takových večerních zpestření již podesáté připravuje i Dopravní podnik Praha, který bude od 19. června do 14. září 2017 objíždět se svým Kinobusem 13 pražských míst a nabídne divákům filmové snímky přímo pod hvězdnou oblohou.

Kolem Krakova se chystají velké změny

Bohnice - Okolí obchodního a kulturního centra Krakov se promění v náměstí s parkem, kde bude vysázeno až 80 stromů a budou odstraněny bariéry. Revitalizace má podle radnice stát 26 milionů korun bez DPH. (vizualizace na fcb Naše Praha 8)

Botanická je už zase bez šéfa

Bohnice/Troja - Radní hlavního města odvolali z funkce ředitele botanické zahrady v Troji Oldřicha Vacka. Odvolání nebylo zdůvodněno. Ředitel byl odvolán těsně před vypršením zkušební doby. Prozatím vede zahradu šéf sekretariátu zahrady Bohumil Černý.

Změny v autobusech: Co se mění a jaké linky jsou zrušeny?

Od soboty 15. října dochází ve východní části Prahy k trvalým změnám autobusových linek PID. Nejvýraznější proměnou projde autobusová síť v oblasti Prahy 8, 9, 10 a 15, dále se s autobusovými změnami potkají také obyvatelé Prahy 4, 12, Jižního Města, Kunratic, Čakovic, Kbel nebo Satalic. Ze 115 městských linek jich změní trasu 21, osm linek bude nově zavedeno a pět linek zrušeno a nahrazeno jinými, 4 linky budou přečíslovány.

Doprava do Tróji je posílena

Vzhledem k rozšířené otevírací době a zvýšené návštěvnosti v Zoologické a Botanické zahradě v Troji došlo k tradičnímu posílení provozu metrobusové linky 112.

Řešení změn v MHD se odkládá z dubna na neurčito

Změny MHD navržené na duben 2015 se odkládají Na základě rozhodnutí náměstka primátorky hl. m. Prahy a radního pro oblast dopravy Petra Dolínka (ČSSD) ze dne 12.2.2015 je realizace návrhu změn linek Pražské integrované dopravy připraveného organizací ROPID odložena na neurčito. K termínu otevření nového úseku metra A dne 7. dubna 2015 budou realizovány jen nejnutnější změny povrchové dopravy v okolí nových stanic metra (např. zrušení tramvajové linky č. 2 nebo zkrácení autobusových linek vedených po Evropské ulici).

Podzim ve znamení sportu

I v podzimních měsících pokračuje série sportovních akcí na Praze 8. Turnaje v nejrůznějších disciplínách jsou určeny pro rodinné týmy i skupiny přátel.

Výměna oblečení spojuje všechny generace

Pokud oblečení, které už nenosíte, zabírá jen místo ve skříni, neváhejte jej přinést na v pořadí 10. jubilejní akci společensky prospěšného projektu Výměna oblečení, která proběhne v sobotu 27. dubna v Domově pro seniory Malešice.

Od září posílí pražskou dopravu 38 metrobusů – co jezdí v Praze 10?

Nově bude od prvního září křižovat pražské ulice 38 metrobusových linek s intervaly od čtyř do osmi minut. Speciální autobusy označené linkou metra budou spojovat obytné čtvrti hlavního města Prahy se stanicí metra, informoval v pátek mluvčí ROPID Filip Drápal. Od září totiž právě ROPID zásadně mění pražskou MHD, a reakce veřejnosti i některých radnic nejsou vůči změnám zrovna vstřícné. Uvnitř: přehled všech linek.

Jak poznáte metrobusy a proč se s nimi vyplatí jezdit

Od 1. září začne nově křižovat ulice hlavního města 38 metrobusových linek, které budou mít ve špičce maximální interval 6 – 8 minut, často i kratší. Některé linky budou zcela nové, některé zůstanou stejné jako dosud a jako metrobusy budou nově označené.