Některá divadla v centru Prahy si stěžují, že jste jim letos nepřidělil požadované peníze, proč se tak stalo?
Granty nerozděluji já, ale grantová komise, sestavená pouze z odborníků. Tvrzení, že rozhoduji o přidělených grantech není pravda, já pouze nastavil systém pokud možno tak, aby byl neměnný a nezávislý na osobních sympatiích nebo antipatiích jednotlivých komisařů k žadatelům.
Divadla ale tvrdí, že jim peníze ubírá tzv. dotace na vstupenku?
Celkem 75% všech prostředků (158 miliónů korun) je rozdělováno odborníky v komisi na základě uměleckých kritérií a osobního posouzení. Pouze 25% fondu (50 miliónů korun) se rozděluje automaticky na základě objektivního a změřitelného kritéria, tedy dotace na vstupenku. Tvrzení, že granty rovná se dotace na vstupenku je lež.
Nekomerční divadelníci se bouří, že magistrát přiděluje peníze také tzv. komerčním subjektům. Tvrdí, že na to nemají nárok. Podle nich magistrát podporuje pokleslé umění.
Tzv. komerční subjekty letos dostaly přiděleno 32 miliónů korun, což je pouze 15% prostředků na granty. Při započtení peněz, které město dává svým příspěvkovým divadlům, se jedná dokonce o necelých 4.8%. Tvrzení, že podporujeme pouze muzikály a pokleslé umění je lež, částka přidělená muzikálům je v celkovém porovnání zcela bagatelní.
Divadelníci ale tvrdí, že nyní zkrachují; nový systém jim prý přidělil málo peněz.
V roce 1996 dávala Praha na granty 16 miliónů korun a divadla fungovala, nyní dáváme, i po odečtení zmíněných 32 miliónů pro komerční subjekty, 176 miliónů korun nekomerčním divadlům. Mluvit nyní o jejich krachu a likvidaci je nehorázná lež, zvláště v porovnání s desítkami jiných subjektů, která dlouhodobě fungují bez jakékoliv podpory města.
Přesto divadla tvrdí, že nový systém ohrozí pražskou divadelní scénu.
V Praze působí 98 divadel, přičemž 100% dotací na divadla, tedy 427 miliónů pobíralo v minulosti pouze 18 z nich. Ostatní nedostávala nic. Nyní mají všichni nárok na příspěvek díky dotaci na prodanou vstupenku, bez ohledu na sympatie členů odborné komise. Občané by měli vědět, že ti co demonstrují před magistrátem jsou pouze členové, zaměstnanci anebo sympatizanti těchto 18 divadel.
Váš nový systém je vícepilířový, jedním z pilířů je dotace mladým a začínajícím umělcům, proč k tomu magistrát přistoupil?
V předešlých letech nedostávali mladí umělci žádné dotace, v roce 2007 to bylo směšných 310 000 korun. Můj nový systém jim přidělil 40 miliónů korun, přičemž vyčerpat se letos podařilo 25 miliónů korun. Právě podpora budoucího rozvoje je naším hlavním mottem.
Další pilíř, dotaci na vstupenku, někteří odborníci přijímají rozpačitě. Proč byla prosazena?
Tzv. dotace na vstupenku nespadla z čistého nebe, ale byla pozitivně konzultována v rámci přípravných workshopů. Byla drtivou většinou hlasů schválena výborem, kde mimo jiné seděl Vladimír Procházka (Činoherní klub), Yvonne Kreuzmannová (Ministerstvo kultury ČR), Ondřej Hrab (divadlo Archa), Marta Smolíková (Proculture), Karel Jech (strana Zelených), Šimon Pellar (Rada uměleckých obcí) nebo Jana Ryšlinková (Evropští demokraté). Občan by mohl brát jako vrchol pokrytectví, když se většina z výše jmenovaných ke svému rozhodnutí nyní nehlásí a naopak je horlivě kritizuje.
Přidáte divadelníkům, kteří před magistrátem protestují peníze, které požadují?
Praha šetří a škrtá, kde se dá. Šetřilo se na chodnících, šetřilo se v dopravním podniku v řádu miliard. Šetří se ve zdravotnictví, šetří se i v sociální oblasti. Kde se naopak přidávalo, byly divadelní granty. V těchto souvislostech mi přijde vůči všem občanům Prahy jako krajně sobecké a neetické řvát před magistrátem a domáhat se peněz.