„To, že je v areálu doprava do značné míry regulována mělo svůj význam. Vývoj se ale posunul, neveřejnost mnoha komunikací v tomto prostoru se stala problémem,“ prohlásil 2. náměstek primátora Aleš Dufek. Ten byl radou města pověřen řešením potíží, které přináší současný systém dopravy v bývalém baťovském areálu, kdy je vjezd do něj zpoplatněn.
Jednání o otevření areálu, ve kterém je většina komunikací účelových, veřejně nepřístupných, začalo mezi městem podnikatelskými subjekty, které působí v bývalém baťovském areálu, před několika týdny.
Od poloviny března se díky tomu při vjezdu do areálu neplatí v úseku od obchodního centra Interspar po budovy s číselným označením 30. Dalším cílem je dosáhnout otevření nejzápadnější části areálu.
„Chceme docílit toho, aby nebyli zákazníci či zaměstnanci firem působících v tomto prostoru při vjezdu do areálu nijak omezováni. Dosud je zde vjezd zpoplatněn. Za potřebné naopak považujeme, aby střední část areálu zůstala i nadále uzavřena, protože se v ní nachází výroba,“ sdělil Aleš Dufek.
Pozemky, na nich ž komunikace leží, vlastní město, avšak nespravuje je – od roku 2009 je má ve výpůjčce družstvo s názvem SPBAZ (Sdružení podnikatelů baťovského areálu Zlín), které za vjezdy vozidel do areálu vybírá poplatky, aby peníze investovalo do údržby silnic. Tento systém však některým podnikatelům v areálu nevyhovuje, a tak se obrátili na radnici, aby pomohla zprostředkovat zrušení placených vjezdů.
„Najít řešení, se kterým by souhlasily všechny podnikatelské skupiny, je nesmírně obtížné, mají totiž rozdílné zájmy. Vyjednávací pozici města navíc komplikuje fakt, že je sice vlastníkem pozemků pod komunikacemi, na ně se ale dá vjet přes tři vjezdy, které jsou v soukromých rukou,“ řekl Dufek.
Bývalý baťovský průmyslový areál se rozkládá na ploše asi 60 hektarů. V současné době se v něm nachází 107 budov, ve kterých sídlí cca 200 firem. Celým územím prochází 12 kilometrů silnic, je zde také vybudovaná železniční vlečka.