Tajemství prázdného domu v Nekázance 18 poprvé před diváky projektu Příliš tichý nos odhalí Lucie Trmíková, Petra Lustigová, David Prachař a Tomáš Matonoha již zítra 4. září. Za představením inspirovaným povídkami Franze Kafky stojí scenárista Egon Tobiáš a režisér Jan Nebeský. Site-specific projekt vznikl na pozvání Pražského Quadriennale.
Pod heslem KUNSTernace – resuscitace polomrtvého domu uměleckým šokem zažijí diváci fantaskní příběh plný absurdního humoru, bizarních situací a výstupů, kabaretních čísel i improvizací, který si pohrává s dvojjazyčnou historii hlavního města. V textu na ně čekají zažité germanismy, které se ukážou v novém, odhalujícím kontextu. Herci za doprovodu hudebníků Joe Karafiáta a Petra „Pepína“ Valáška provedou návštěvníky postupně celým domem, jehož nejrůznější zákoutí se tak postupně stanou jevištěm i hledištěm. „Probuzený dům odhalí své medové sluje, sovy ve skříních, ryby i nosorožce za tichého dohledu plešaté zpěvačky,“ láká na aluze autor hry Egon Tobiáš. A co nebo kdo je onen Příliš tichý nos? Nezbývá, než se za jeho odhalením vypravit přímo do Nekázanky.
Návštěvu představení divákům zpříjemní i dočasná kavárna umístěná ve dvoře, která bude otevřená každý den od 18.00 do 23.00 hod. Příliš tichý nos bude uváděn pouze během letošního září, a to 4., 5., 7., 12., 13., 19. a 30. 9. vždy od 19.00 a 21.00 hod. Vstupenky je možné zakoupit v pokladně Divadla v Celetné a na místě před každým představením. Více informací on-line rezervace na www.pq.cz/nekazanka.
Je to vůbec poprvé, kdy Jan Nebeský opouští jeviště a vydává se na neprobádané území mimo divadelní prostor. Pro inscenaci si Nebeský vybral Lucii Trmíkovou, Petru Lustigovou, Davida Prachaře a Tomáše Matonohu. Herce, kteří mají zkušenosti s improvizací či experimentálními projekty.
Pozadí vzniku inscenace Egon Tobiáš přibližuje: „Příliš tichý nos vznikal přímo na míru domu v Nekázance. Podivná atmosféra vybydleného barokního domu odvráceného od města, kde ještě před nedávnem sídlil Český svaz žen a je v něm stále hmatatelný dozvuk socialistického realismu, předurčila kafkovské téma. V inscenaci však čerpáme spíše atmosféru Kafkových povídek.“ V inscenaci nalezneme téměř přesné citace Kafkova Popisu jednoho zápasu, ale i odkazy na tzv. absurdní dramatiky Eugéna Ionesca a Samuela Becketta.
Představení zavede diváky do podivně přepažených pokojů s vytrhanými kabely, ale i na zpustlou zahradu schovanou ve vnitrobloku. Tvůrci ponechávají domu jeho syrovost, kterou podtrhují i scénografické úpravy. Podle slov tvůrců se role hostitelů a jeho návštěvníků budou postupně proměňovat, aby v závěru splynuly v jedno.
Organizátoři Pražského Quadriennale představením Příliš tichý nos pokračují v různorodých aktivitách mezi jednotlivými ročníky PQ. Tentokrát dali umělcům k dispozici dům v Nekázance, který se po rekonstrukci v následujících letech stane vedle Manhartského paláce v Celetné ulici druhou budovou Institutu umění – Divadelního ústavu (IDU). Nekázanka pak bude moci nabídnout nové prostory pro výstavy, přednášky nebo různé tematické prezentace IDU.
Projekt volně navazuje na obdobné projekty z loňského ročníku PQ, ve kterém byly úspěšně uvedeny mimo jiné opera Phillipa Glasse Les Enfants Terribles v režii Alice Nellis (v bývalé vývařovně bohnické Psychiatrické léčebny) nebo divadelní představení maďarského divadelního tvůrce Árpáda Schillinga, který využil prostor bývalé tiskárny Rudého práva. „Po operním představení a experimentálním projektu se nyní pouštíme do činohry,“ říká Sodja Lotker, umělecká ředitelka Pražského Quadriennale, a dodává: „Proto jsme oslovili režiséra Jana Nebeského a pokusíme se společně na pár dní vdechnout život starému domu v samém centru města.“
V mezidobí mezi jednotlivými ročníky organizátoři Pražského Quadriennale vyvíjejí celou řadu aktivit. Na jaře letošního roku organizovali sympozium Dramaturgie autorského divadla: Sdílený prostor, v jehož rámci se uskutečnila i série představení Etiquette britského souboru Rotozaza. V dubnu letošního roku vyšla také publikace reflexí na uplynulý ročník Quadriennale The Disappearing Stage: Reflections on the 2011 Prague Quadrennial. Od léta již také probíhá série mezinárodních vzdělávacích exkurzí v oblasti současné scénografie. Exkurze českých scénografů či teoretiků se zaměřují na Bregenzer Festspiele, současnou scénu v holandském Amsterdamu a lotyšské Rize.
Více informací o Pražském Quadriennale na www.pq.cz.
Příliš tichý nos
Termíny uvedení: 4., 5. (oficiální premiéra), 7., 12., 13., 19. a 30. 9. vždy od 19.00 a 21.00 hod.
Režie: Jan Nebeský
Dramaturgie/Text: Egon Tobiáš
Hrají: Lucie Trmíková, David Prachař, Tomáš Matonoha, Petra Lustigová
Hudba: Joe Karafiát, Petr (Pepíno) Valášek
Scénografie/Kostýmy: Petra Vlachynská, Ivana Kanhäuserová
Pořádá: Pražské Quadriennale / Institut umění – Divadelní ústav
Prodej vstupenek:
Vstupenky jsou prodeji v podkladně Divadla v Celetné (Celetná 17, Praha 1) – otevřeno denně od 13.00 do 20.00 hod a na místě před každým představením. Cena vstupného je 200 Kč, se studentskou slevou 150 Kč. Vstupenky je možné rezervovat na www.pq.cz/nekazanka.