O programu
Na českých silnicích zemře každoročně kolem třiceti dětí a tisíce jich utrpí zranění. Dopravní nehody jsou nejčastější příčinou usmrcení dětí v důsledku úrazu. Bezpečnost silniční dopravy a především jejích nejzranitelnějších účastníků – dětí – u nás značně zaostává za většinou vyspělých evropských států. Praha navíc patří v České republice k městům s nejhorším životním prostředím (po Ostravě je druhým nejprašnějším městem v republice, 2/3 obyvatel žije v místech s nadlimitním hlukem). Z velké části se na tomto stavu podílí obrovský nárůst individuální automobilové dopravy. Děti jsou tímto nepříznivým stavem ohroženy nejvíce.
To vše jsou důvody, které nás přivedly k projektům Bezpečných cest do školy. Ty se v roce 2009 staly součástí Programu hlavního města Prahy, Pražských matek a sdružení Oživení (jehož jsme byli partnery v projektu Město pro pěší) a do jejich realizace se může zapojit jakákoli škola či školské zařízení na území Prahy.
Za realizaci projektů Bezpečných cest do školy převzaly Pražské matky v prosinci 2009 ocenění Road Safety Awards, které každoročně uděluje Evropská komise firmám, institucím či neziskovým organizacím. Pražské matky uspěly v kategorii neziskových organizací.
V říjnu 2010 se program dočkal dalšího evropského ocenění, když u příležitosti 3. ročníku Evropského dne silniční bezpečnosti vyhlašovaného Evropskou komisí získaly Pražské matky první místo za programové aktivity v loňském roce. Porota složená ze 20 zástupců 7 evropských zemí ocenila celkovou myšlenku programu spočívající v propracovaném postupu a aktivní účasti dětí i dospělých a vedoucí k zabezpečení každodenních cest dětí i podpoře udržitelných způsobů dopravy.
V mimopražských regionech realizuje projekty Bezpečných cest do školy Nadace Partnerstvív rámci programu Na zelenou.
Pro získání podrobných informací o evropské bezpečnosti silničního provozu doporučujeme navštívit web Evropské komise http://ec.europa.eu/roadsafety.
Cíl programu
Cílem programu je zvýšit bezpečnost dětí při každodenních cestách do školy a podporovat je v tom, aby se dopravovaly do školy pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou. Dále projekt usiluje o zlepšení povědomí dětí o pravidlech dopravního chování a informování škol o šetrných a udržitelných způsobech dopravování. Projekt byl inspirován příklady z Velké Británie a čerpá ze zkušeností, které jsme získali na zhruba dvaceti pražských školách.
Průběh školních projektů
Prvním krokem je uspořádání semináře pro rodiče, děti, pedagogy, zástupce veřejné správy (představitelé samosprávy a odboru dopravy dotčené městské části a MHMP) a policie, na kterém účastníci získají základní informace o projektu, jeho průběhu, očekávaných efektech, včetně vysvětlení principů zklidňování dopravy. Každý žák obdrží mapku okolí školy, kam s pomocí rodičů zakreslí cesty, kudy chodí do školy, a vyznačí místa, kde se necítí bezpečně. Současně vyplní dotazník, kde vysvětlí, proč jsou místa nebezpečná, a může případně navrhnout, jak situaci zlepšit.
Popíše také způsob, jak se do školy dopravuje a jak by se dopravovat chtěl. Otázky mohou být cíleny také na rodiče, jejichž názor na dopravování dětí může pomoci dotvořit obraz celkové situace
dopravních návyků a preferencí v dané lokalitě.
Děti společně zpracují své mapky do třídních map a poté vytvoří jednu školní mapu, která obsahuje souhrn tras do školy a seznam nebezpečných míst, včetně jejich popisu. Tyto výstupy slouží jako podklad pro projektanta, který zpracuje dopravní studii navrhující řešení nebezpečných nebo bariérových úseků. Studie je posléze předána Magistrátu hl. m. Prahy a městské části jako podklad pro úpravy dopravního prostoru. Při prosazování těchto návrhů pracují koordinátoři projektu v součinnosti se školou, s městskou částí, Policií ČR a odborem dopravy pražského magistrátu. Spolupráce dětí, učitelů a rodičů na jedné straně s úřady na straně druhé přináší i významný osvětový dopad. Spoluúčast dětí na projektu představuje účinnou dopravní výchovu a zvyšuje u mladé generace pocit odpovědnosti za věci veřejné.
Školy zapojené do oficiálního programu jsou nově povinny zpracovat také tzv. školní plán mobility – dlouhodobou strategii školy zaměřenou na bezpečné a bezbariérové cesty a podporu ekologicky šetrného dopravování do školy. Podkladem pro zpracování tohoto plánu jsou právě získané údaje z analýzy dopravní bezpečnosti v okolí školy a dotazníkového šetření o dopravních preferencích dětí.
Finance poskytnuté hlavním městem školy využijí na zpracování dopravní studie, realizaci opatření podporujícího udržitelnou dopravu na škole (např. stojany na kola, sprchy, skříňky, kola pro cyklokroužek, cyklistické výlety a dopravní výchovu apod.), na odměnu pro vedoucího pedagoga a konzultanta školního projektu a na drobné administrativní výdaje.
Dosavadní výsledky
Podobným způsobem již ve spolupráci se sdružením Pražské matky a od roku 2007 těž se sdružením Oživení zmapovaly a naplánovaly zabezpečení cest ZŠ Svaté Voršily v Praze 1, Lauderovy školy, ZŠ Londýnská, ZŠ Sázavská a bývalá ZŠ K. V. Raise (nyní ZUŠ Ilji Hurníka) v Praze 2, ZŠ Nám. Jiřího z Poděbrad a Rodinné centrum Nová Trojka spolu s Hudební školou HMP v Praze 3, ZŠ Poláčkova, ZŠ Meteorologická a Gymnázium Postupická (kde mapovali studenti cesty na kole) v Praze 4, Speciální ZŠ Zlíchov v Praze 5, ZŠ J. A. Komenského v Praze 6, ZŠ Bratrská a ZŠ Korunovační v Praze 7, ZŠ Bratří Jandusů a ZŠ Vachkova v Praze – Uhříněvsi, studii nechaly Pražské matky zpracovat také pro MŠ Na Pěšinách v Praze 8.
V roce 2009 přijalo Bezpečné cesty do školy hlavní město Praha za svůj program a ve spolupráci s oběma sdruženími vyhlásilo první ročník, do kterého byly z přihlášených zájemců pracovní skupinou BESIP při odboru dopravy MHMP vybrány ZŠ v Praze – Slivenci, ZŠ Jeseniova v Praze 3, ZŠ Masarykova v Praze – Klánovicích a SPŠS Dušní v Praze 1. Tyto školy odevzdaly Magistrátu HMP dopravní studie nebezpečných míst a zpracovaly školní plány mobility na podzim 2009.
Do druhého ročníku byly v lednu 2010 vybrány a svůj projekt realizují ZŠ Lupáčova v Praze 3, Masarykova ZŠ v Újezdu nad Lesy, ZŠ Kunratice a Gymnázium Elišky Krásnohorské v Praze 4.
Věříme, že spoluprací MHMP, MČ, Policie ČR, rodičů, dětí a pedagogů se nám podaří zabezpečit cesty do školy co nejefektivnějším způsobem a ochránit tak životy a zdraví nejen dětí, ale i všech ostatních chodců, kteří komunikace v okolí škol využívají. Po bezpečných ulicích se děti navíc budou moci pohybovat daleko samostatněji.
Nadace Partnerství uskutečňuje projekty bezpečných cest podle obdobné metodiky pod názvem Na zelenou v rámci celé České republiky, dosavadní výsledky naleznete na jejím webu www.nadacepartnerstvi.cz/nazelenou.
Zdroj: Pražské matky